To bing bang των κατασκευών και των ναυτιλιακών δανείων
- Όχι πολύ μακριά, το 2017, οι μεγάλοι των κατασκευών, ο Δ. Κούτρας τότε στο τιμόνι της Ελλάκτωρ, ο Γ. Περιστέρης της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ο Κ. Μιτζάλης της Άβαξ είχαν χτυπήσει το καμπανάκι του κινδύνου. «Η νέα γενιά έργων είναι ανύπαρκτη. Τελειώνουν τα μεγάλα έργα. Μετά τον Σεπτέμβριο περίπου 2.500 άτομα δεν θα έχουν δουλειά. Θα χαθεί ο κλάδος. Είναι κρίμα ένας τέτοιος εθνικός πλούτος να χαθεί. Κάτι πρέπει να γίνει άμεσα» είχε αναφέρει, τότε, ο Κ. Μιτζάλης. Ευτυχώς, τριάμισι χρόνια μετά το τοπίο στις κατασκευές, έχει αλλάξει δραματικά.
- Ας πάρουμε για παράδειγμα τη χθεσινή μέρα. Προς τις 12:00 ήταν στο υπουργείο Υποδομών ο Γ. Περιστέρης για να υπογράψει το βόρειο τμήμα του Ε-65, έργο περίπου 440 εκατ. ευρώ. «Ο Ε65 είναι ένα έργο, η τεράστια σημασία του οποίου θα φανεί όταν ολοκληρωθεί και τεθεί στο σύνολό του σε λειτουργία. Τότε θα αποδειχθεί στην πράξη ο κομβικός του ρόλος για ασφαλέστερες, ταχύτερες και οικονομικότερες μετακινήσεις για μεγάλες ομάδες συμπολιτών μας, που δεν έχουν σήμερα πρόσβαση σε ένα ασφαλές δίκτυο αυτοκινητοδρόμων» σημείωνε από τη Μεσογείων ο Γ. Περιστέρης.
- Λίγο βορειότερα, στην Αμαρουσίου – Χαλανδρίου στο Μαρούσι, σχεδόν ταυτόχρονα με τις υπογραφές του Ε-65, ο Κ. Μιτζάλης ανέφερε ότι είναι «αρκετά αισιόδοξος, σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, καθώς ξεκινάει μία περίοδος με έντονη δραστηριότητα στις κατασκευές στα δημόσια έργα και τα ΣΔΙΤ». Όχι άδικα, καθώς η γραμμή 4 θα αυξήσει το ανεκτέλεστο της Άβαξ στα 2 δισ. ευρώ.
- Τα τραπεζικά δάνεια προς τους Έλληνες εφοπλιστές συνέχισαν να συρρικνώνονται το προηγούμενο έτος καθώς οι τράπεζες εν συνόλω προσαρμόζονται σε ένα κλάδο που θεωρούν πως εμπεριέχει αυξημένο κίνδυνο. Ωστόσο οι ελληνικές τράπεζες συνεχίζουν να αυξάνουν την έκθεσή τους μαθαίνουμε από την 20ή ετήσια έκθεση για τις τραπεζικές χρηματοδότησης των ελληνικών ναυτιλιακών της Petrofin Research.
- Ειδικότερα τα δανειακά χαρτοφυλάκια των ελληνικών και των ξένων τραπεζών προς την ελληνόκτητο ναυτιλία αθροιστικά υποχώρησαν το 2020 κατά 6,24% και το σύνολο των πιστώσεων διαμορφώθηκε στα 49,79 δισεκατομμύρια δολάρια έναντι 53,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2019. Όμως οι ελληνικές τράπεζες μόνες τους αποτελούν την μοναδική ομάδα τραπεζών παγκοσμίως που συνεχίζουν να στηρίζουν την ελληνική ναυτιλία. Η τάση αυτή ξεκίνησε το 2017 και συνεχίστηκε και πέρσι και μάλιστα τα χαρτοφυλάκιά τους εμφανίζονται αυξημένα κατά 19,7% το 2020, η μεγαλύτερη αύξηση των τελευταίων ετών.
- Μεταξύ των ελληνικών τραπεζών τη μεγαλύτερη έκθεση στη ναυτιλία εμφανίζει η Τράπεζα Πειραιώς με σύνολο πιστώσεων 2,9 δισεκατομμυρίων δολαρίων και ακολουθεί πολύ κοντά η Alpha Bank με χαρτοφυλάκιο 2,85 δισεκατομμυρίων. Οι δύο αυτές τράπεζες εμφανίζονται παράλληλα στην τρίτη και τέταρτη θέση της συνολικής κατάταξης. Η Eurobank διαθέτει σύμφωνα με την Petrofin ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο 2,61 δισεκατομμυρίων και η Εθνική Τράπεζα 2,58 δισεκατομμυρίων. Η Credit Suisse παραμένει ο μεγαλύτερος πιστωτής της ελληνικής ναυτιλίας, παρά την μείωση του χαρτοφυλακίου της κατά 16,8%.
* Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.
moneyreview.gr
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News