Business Talk Δευτέρα 26/04/2021, 00:01
BUSINESS TALK

Ανάσταση και για τη χρηματιστηριακή αγορά

Ανάσταση και για τη χρηματιστηριακή αγορά
  • Οι πρώτες απτές ενδείξεις αποκλιμάκωσης της πανδημίας, όπως η μείωση των διασωληνωμένων ασθενών, η επιτάχυνση του εμβολιαστικού προγράμματος, και η διεύρυνσή του στις πλέον παραγωγικές ηλικιακές ομάδες, η επανέναρξη της λειτουργίας των εμπορικών κέντρων, της εστίασης και των δημοτικών και γυμνασίων τις επόμενες δυο εβδομάδες και του τουρισμού στις 15 Μαΐου δημιουργούν προσδοκίες επανέναρξης, Θεού θέλοντος, της κανονικότητας στην χώρας.

 

  • Η είσοδος σοβαρών μεγάλων ξένων θεσμικών επενδυτών στην αύξηση κεφαλαίου της τράπεζας Πειραιώς, παρά τις όποιες δόκιμες και μη ενστάσεις μπορεί να έχουν οι παλαιότεροι μέτοχοι, αναμένεται να βελτιώσει το κλίμα για τους τίτλους των ελληνικών τραπεζών. Το κατά πόσον η προσδοκία αυτή θα υλοποιηθεί θα φανεί άμεσα, από την συμπεριφορά των μετοχών στο ταμπλό στην σημερινή και στις επόμενες συνεδριάσεις.

 

  • Δεν προσδοκάται  απαραίτητα μεγάλη άνοδος αλλά σίγουρα χρειάζονται μεγαλύτεροι όγκοι. Αυτοί θα είναι μία καλή ένδειξη ότι η ελληνική αγορά επανέρχεται, μετά βαΐων και κλάδων (sic), στα μόνιτορ των μεγάλων διαχειριστών. Εν τω μεταξύ στο παρασκήνιο των τραπεζικών μετοχών, τίτλοι όπως αυτοί της Cenergy έχουν τριπλασιάσει την αξία τους το τελευταίο έτος.

 

  • Το λένε «το ράλι των πάντων» και είναι κάτι που σπάνια έχουν δει ακόμα και οι πιο έμπειροι επαγγελματίες των αγορών. Δεν συμβαίνει συχνά όλες οι αγορές να ανεβαίνουν ταυτόχρονα και τόσο πολύ. Από τα οικοδομικά υλικά έως το bitcoin και τις μετοχές, αυτό το ράλι αγγίζει όχι μόνο τις παραδοσιακές αγορές, αλλά και εκείνες που βρίσκονται στις παρυφές της επενδυτικής σφαίρας που συνήθως παρακολουθούν οι επαγγελματίες.

 

  • Η τιμή της ξυλείας βρίσκεται σε ιστορικά υψηλά. Οι πωλήσεις κατοικιών στις ΗΠΑ είχαν να φτάσουν σε αυτά τα επίπεδα από το 2006, δηλαδή λίγο πριν από το σκάσιμο της φούσκας των ακινήτων. Όσο για το ράλι των μετοχών, για αυτό πολλά έχουν γραφτεί. Τα χρηματιστήρια από τις ΗΠΑ και τη Γαλλία έως την Αυστραλία έχουν αναρριχηθεί φέτος σε νέα υψηλά, με τον S&P 500 να έχει καταγράφει 23 ρεκόρ και τον Dow Jones άλλα 21 από τις αρχές του έτους. Για το bitcoin και τα άλλα κρυπτονομίσματα -βλέπε dogecoin- ό,τι και να πει κάποιος είναι λίγο. Αλλά και στον κόσμο των venture capitals, οι επενδυτές προσφέρουν στις startups πέντε φορές ή και παραπάνω τα χρήματα που ζητούν, με τις αποτιμήσεις να αγγίζουν και αυτές νέα υψηλά.

 

  • «Αυτή είναι πολύ διαφορετική από όλες τις άλλες φούσκες που είχαμε», λέει στη Wall Street Journal ο Jeremy Grantham, συνιδρυτής της Grantham, Mayo & van Otterloo και γνωστός ως ο διαχειριστής που προέβλεψε σωστά το σκάσιμο της ιαπωνικής φούσκας στα τέλη των ‘80s, της φούσκας των dot com τη δεκαετία του 2000 και της φούσκας των ακινήτων το 2008. «Όλες οι προηγούμενες φούσκες συνέβησαν όταν οι οικονομικές συνθήκες έδειχναν σχεδόν τέλειες. Αυτή έχει υπάρξει αρκετά διαφορετική γιατί η αγορά άρχισε την εκπληκτική της άνοδο σε μία μάλλον πληγωμένη οικονομία», λέει.

 

  • Αλλεπάλληλες είναι οι εξαγορές μεταχειρισμένων πλοίων από τον ελληνικό εφοπλισμό που σταθερά εδώ και χρόνια πρωταγωνιστεί και στην δευτερογενή αγορά των ποντοπόρων. Από την αρχή του έτους έως και τα μέσα Απριλίου ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές έχουν επενδύσει 2,341 δισεκατομμύρια δολάρια για την εξαγορά 144 εμπορικών πλοίων. Εξ αυτών τα 86 είναι φορτηγά τα 33 δεξαμενόπλοια και τα 17 μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Ενδιαφέρον και το γεγονός πως τους έλληνες εξακολουθούν να ακολουθούν κατά πόδας οι κινέζοι με δαπάνη 1,4 δισεκατομμυρίων από την αρχή του έτους που πήγε σε εξαγορές 111 πλοίων.

 

  • Από τα 2,341 δισεκατομμύρια που έχουν επενδυθεί από την αρχή του έτους από τους Έλληνες εφοπλιστές σε μεταχειρισμένα ποντοπόρα, τα 1,53 δισ. προέρχονται από τις πωλήσεις 99 παλαιότερων ή άλλων πλοίων ενώ κεφάλαια έρχονται και από τις διαλύσεις κάποιων άλλων. Αυτά δείχνουν τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking. Ένα ακόμα ενδιαφέρον στοιχείο , εκτός από τον διαγκωνισμό με τους κινέζους, είναι το γεγονός πως γερμανοί και ιάπωνες είναι οι μεγαλύτεροι «καθαροί πωλητές»: πωλούν σημαντικά περισσότερα πλοία από όσα αγοράζουν συρρικνώνοντας τα μερίδια τους στον παγκόσμιο στόλο.

 

  • Ο αργός χρόνος υλοποίησης των απαλλοτριώσεων -και ο ακόμα αργότερος χρόνος καταβολής των αποζημιώσεων- είναι μία από τις μεγάλες παθογένειες των μεγάλων έργων στην Ελλάδα. Έτσι, εδώ και λίγα εικοσιτετράωρα σε ισχύ βρίσκεται η πράξη του υπουργικού συμβουλίου για την υπαγωγή στην παρ. 1 του άρθρου 7α, του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων, 13 οδικών και τεσσάρων υδραυλικών έργων σε όλη την Ελλάδα. Έτσι, επιχειρείται να παρακαμφθεί η καθυστέρηση έως και 18 μηνών που έχει ως αποτέλεσμα να χαθούν πιστώσεις από ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις.

 

  • Στα έργα αυτά, ανήκουν η ολοκλήρωση του περιφερειακού δακτυλίου Καρδίτσας που θα επιτρέψει την ταχύτερη, ασφαλέστερη και πιο άνετη σύνδεση της Καρδίτσας με τον Ε65, όπως έχει πει ο των υποδομών Κώστας Καραμανλής. Η λίστα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, και έργα αποκατάστασης των ζημιών στις υφιστάμενες οδικές και σε λοιπές υποδομές στην περιφέρεια Θεσσαλίας που προκλήθηκαν από τον κυκλώνα «Ιανός», δυο τμήματα στο Κλειδί-Πολύκαστρο-Εύζωνοι του αυτοκινητόδρομου ΠΑΘΕ και το τμήμα Αγίου Κωνσταντίνου στην εθνική οδό Σάμο-Καρλόβασι. Να πληρωθούν όμως και οι ιδιοκτήτες, έτσι;

 

Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News