Business Talk Πέμπτη 21/01/2021, 07:10
BUSINESS TALK

Κρατικοί δεινόσαυροι και καινοτόμοι ιδιώτες

  • Οι σκληροπυρηνικοί  φιλελεύθεροι ας αποφύγουν την ανάγνωση όσων ακολουθούν για την εταιρεία Οδικές Συγκοινωνίες και τον ΟΣΕ προς αποφυγήν εγκεφαλικών.

 

  • Και τη φετινή χρονιά ο προϋπολογισμός της κρατικής εταιρείας, που διαχειρίζεται τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ της Αθήνας, θα παραμείνει ελλειμματικός, καθώς προβλέπονται έσοδα 216,1 εκατ. ευρώ και έξοδα 242,6 εκατ. ευρώ. Το ισοζύγιο δηλαδή, παραμένει αρνητικό (-26,4 εκατ. ευρώ), ενώ η ΟΣΥ έχει λαμβάνειν 112,6 εκατ. ευρώ ως επιχορηγήσεις.

 

  • Στον αντίποδα, ο ΟΣΕ, που αποτελεί τον διαχειριστή του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου, θα εμφανίσει θετικό ισοζύγιο ύψους 26,8 εκατ. ευρώ. Ο κρατικός δεινόσαυρος, ε χμ συγγνώμη, οργανισμός προβλέπεται για το 2021 να έχει έσοδα 370,2 εκατ. ευρώ και έξοδα 343,4 εκατ.. Βέβαια, από πωλήσεις υπηρεσιών και εμπορευμάτων, ο ΟΣΕ θα έχει έσοδα μόλις 30,7 εκατ.. Τα υπόλοιπα δηλαδή, αντιστοιχούν σε επιχορηγήσεις…

 

  • Την παρέλευση της 5ης Φεβρουαρίου, ημέρα διεξαγωγής του διαγωνισμού της Εταιρείας Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ) για το κομμάτι του ναυπηγείου Σκαραμαγκά που της ανήκει, θα πρέπει να περιμένουν οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές για το σύνολο των εγκαταστάσεων. Διαγωνισμός που αναμένεται ευρέως να είναι άγονος. 

 

  • Η ΕΤΑΔ έχει θέσει ως ελάχιστο τίμημα για τα τρακόσια περίπου στρέμματα που βγάζει σε πλειοδοτικό διαγωνισμό τα 55 εκατομμύρια, ποσό που εκτιμάται όχι μόνο πως είναι αρκετά απαιτητικό αλλά και ότι αποθάρρυνε ενδεχομένως και τους επενδυτές για τον έτερο διαγωνισμό, αυτόν του ειδικού διαχειριστή για το άλλο μισό ναυπηγείο Σκαραμαγκά.

 

  • Υπενθυμίζεται πως στον διαγωνισμό του ειδικού διαχειριστή κατατέθηκε μία προσφορά για 15 εκατομμύρια η οποία κρίθηκε χαμηλή και ως εκ τούτου ο διαχειριστής δεν προχώρησε στην συναλλαγή. Τώρα όμως θα πρέπει να προκηρύξει νέο διαγωνισμό και γι’ αυτό θα χρειαστεί να νομοθετήσει η κυβέρνηση παράταση της διάρκειας της ειδικής διαχείρισης.

 

  • Η εμπλοκή προκύπτει από το γεγονός πως η δυνητικοί επενδυτές, προεξάρχοντος του επιχειρηματία Θεοφίλου Πριόβολου που κατέθεσε και την μόνη προσφορά στο διαγωνισμό του ειδικού διαχειριστή, ενδεχομένως να ήταν διατεθειμένοι να δώσουν και για τα δύο τμήματα του ναυπηγείου ποσό της τάξης των 70 – 80 εκατομμυρίων αλλά όχι όμως και πάνω από 100 εκατομμύρια όπως ο προσδιορισμός του ελάχιστου ποσού από την ΕΤΑΔ πρακτικά προωθούσε.

 

  • Επομένως πρώτα θα κηρυχθεί άγονος, όπως όλα δείχνουν, ο διαγωνισμός της ΕΤΑΔ, μετά θα νομοθετήσει η κυβέρνηση παράταση της ειδικής διαχείρισης και μετά θα προκηρυχθούν εκ νέου οι δύο διαγωνισμοί με την ΕΤΑΔ να θέτει χαμηλότερο ελάχιστο τίμημα αφού στα 50 εκατομμύρια δεν αναμένεται να εμφανιστεί ουδείς. Βεβαίως κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει την εμφάνιση επενδυτή διατεθειμένου να πληρώσει αυτά τα χρήματα ενδεχόμενο που όμως σε πρώτη ανάγνωση δεν θεωρείται καθόλου πιθανό, επαναλαμβάνουμε.

 

  • Ας μην ξεχνάμε ότι όλα τα ναυπηγεία, Σκαραμαγκά και Ελευσίνας, θέλουν δουλειές και μέσα σε αυτές είναι και προγράμματα συμπαραγωγής των εξοπλιστικών του Πολεμικού Ναυτικού αλλά και επισκευαστικό για λογαριασμό του έργο . Επομένως η άσκηση είναι ακόμα πιο περίπλοκη καθώς όλοι εμπλεκόμενοι προσπαθούν να προβλέψουν / προεξοφλήσουν τις προοπτικές για την εξασφάλιση τέτοιων συμβάσεων.

 

  • Κάπου εκεί, δηλαδή στις αρχές του Φεβρουαρίου αναμένεται να γίνει και η εισαγωγή διά αντίστροφης εξαγοράς της ελληνικής εταιρείας Advent Technologies στον Nasdaq. Η Advent, που ως βασικούς μετόχους έχει τον Βασίλη Γρηγορίου και τον Κρις Κσακαβέλη, δραστηριοποιείται στην ανάπτυξη τεχνολογίας κυψελών καυσίμου επόμενης γενιάς με σκοπό την παραγωγή ενέργειας από υδρογόνο με μηδενικούς ρύπους και μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

 

  •  Οι αναλυτές εκτιμούν πως με δεδομένα τα μετρητά που διαθέτει η AMCI (εταιρεία SPAC, Special Purpose Acquisition Company) δηλαδή το εισηγμένο όχημα που θα εξαγοράσει η Advent αλλά και τα κεφάλαια που έχουν δεσμεύσει για τη χρηματοδότησή της άλλοι επενδυτές μεταξύ των οποίων και η BNP όπως και τα στοιχεία του ενεργητικού της σημαίνουν πως η νέα οντότητα μπορεί να έχει κεφαλαιοποίηση μεταξύ 750 εκατ. και 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων. Όχι άσχημα για μια εταιρεία που ξεκίνησε από την Ελλάδα . Τα τελευταία χρόνια έχει αναπτύξει συνεργασίες με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, το Πανεπιστήμιο Northeastern στις ΗΠΑ και την γερμανική πολυεθνική BASF ενώ διατηρεί και ερευνητική και παραγωγική δραστηριότητα τόσο στην Πάτρα όσο και στις ΗΠΑ. Συντόμως αναμένεται δε να επενδύσει και σε νέες εγκαταστάσεις στην Αττική.

Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News