Έλεγχοι στα σκαριά του Αιγαίου, επενδύσεις στα «πράσινα» οχήματα και η εξοικονόμηση στον τουρισμό
- Με έναν μεγάλο αριθμό επιβατηγών πλοίων, συμβατικών και ταχυπλόων, να ξεπερνούν τα 30 χρόνια, το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής διέταξε την προηγούμενη εβδομάδα, πέραν των περίπου 300 ετήσιων ελέγχων που κάνουν οι υπηρεσίες του, άλλους 300 ελέγχους μέχρι την Κυριακή των Βαΐων προκειμένου να εξασφαλίσει στον μέγιστο δυνατό βαθμό το αξιόπλοό τους. Παράλληλα, έχουν κινητοποιηθεί και νηογνώμονες που παρακολουθούν τα πλοία αυτά για να εντατικοποιήσουν και να αυστηροποιήσουν και τις δικές τους επιθεωρήσεις.
- Σύμφωνα με όσα δηλώνουν εκπρόσωποι των επιχειρήσεων και των εποπτικών αρχών είναι γερασμένος αλλά ασφαλής. Ωστόσο, η μέση ηλικία των πλοίων κινείται πλησίον των 30,8 ετών, έχοντας αυξηθεί κατά περίπου 10 χρόνια σε σχέση με τα μέσα της δεκαετίας του 2000, με ελάχιστες μεγάλες εταιρείες, και συγκεκριμένα τις ιταλικών συμφερόντων Μινωικές Γραμμές και την ελληνική εισηγμένη Attica Συμμετοχών, και λίγες μικρότερες εταιρείες να ελέγχουν στόλους με σημαντικά νεότερο προφίλ. Στον αντίποδα, υπάρχουν εταιρείες που έχουν δρομολογημένα πλοία στο Αιγαίο με ηλικίες μεγαλύτερες των 40 ετών και σε κάποιες περιπτώσεις ακόμη και των 50 ετών.
- Τις μεγαλύτερες από κάθε άλλη φορά επενδύσεις σε ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα πραγματοποιούν οι δύο μεγαλύτερες εταιρείες στην ελληνική αγορά μίσθωσης οχημάτων, οι Autohellas Hertz και Avis. Αυτή η τάση είναι έντονη και στην Ευρώπη και αποδίδεται και στην απαγόρευση, από το 2030, των πωλήσεων πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων. Βάσει διεθνών μελετών, εξάλλου, υπολογίζεται ότι με χρονικό ορίζοντα το 2027 η αξία της αγοράς των ενοικιαζόμενων ηλεκτροκίνητων οχημάτων θα διαμορφωθεί σε 18 δισ. ευρώ παγκοσμίως.
- Προς αυτή την κατεύθυνση, η Autohellas Hertz δρομολογεί την επόμενη πενταετία επενδύσεις 300 εκατ. ευρώ για αγορά αυτοκινήτων μηδενικών και χαμηλών ρύπων αλλά και τη δημιουργία των αναγκαίων υποδομών υποστήριξης και φόρτισης στο δίκτυό της. Από την πλευρά της η Avis, που μαζί με την Autohellas ελέγχει το μεγαλύτερο μερίδιο της ελληνικής αγοράς μίσθωσης οχημάτων, δρομολογεί επενδύσεις της τάξεως των 400 εκατ. για την ανανέωση του στόλου της με ηλεκτροκίνητα οχήματα.
- Περίπου τρεις μήνες «χάθηκαν» εξαιτίας της αποτυχημένης, όπως αποδείχθηκε, διαπραγμάτευσης μεταξύ της αυστραλιανής First Sentier με τη «συμπατριώτισσα» Macquarie, αναφορικά με το ενδεχόμενο συμμετοχής της τελευταίας στη συμφωνία για την εξαγορά της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακής. Το γεγονός αυτό θεωρείται ο κύριος λόγος για τον οποίο καθυστερεί η επισημοποίηση της συμφωνίας των δύο πλευρών, δεδομένου ότι τα στελέχη της First Sentier δεν προχώρησαν σε παράλληλες διαπραγματεύσεις και με τις τράπεζες που θα χρηματοδοτήσουν μια από τις μεγαλύτερες συμφωνίες των τελευταίων ετών, ύψους 2 δισ. ευρώ. Ετσι χάθηκε πολύτιμος χρόνος, με αποτέλεσμα οι τελευταίες εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για ανακοινώσεις, όχι νωρίτερα από το Πάσχα. Στο μεσοδιάστημα, πολλοί είναι οι μέτοχοι της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, που αναμένουν να κάνουν «ανάσταση», έχοντας επενδύσει σημαντικά ποσά, προσδοκώντας στην κεφαλαιοποίηση της σχετικής υπεραξίας, καθώς η First Sentier θα προβεί σε υποχρεωτική δημόσια πρόταση για το σύνολο των μετοχών.
- Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας ορίστηκε ως φορέας υλοποίησης για δράσεις εξοικονόμησης ενέργειας στις επιχειρήσεις του τριτογενή τομέα και του τουρισμού που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Οι δράσεις αποσκοπούν στη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και στη χρήση ΑΠΕ στις συγκεκριμένες επιχειρήσεις με απώτερο σκοπό την μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Οι αρμοδιότητες του ΤΕΕ περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τον έλεγχο των αιτήσεων χρηματοδότησης, την καταβολή των ενισχύσεων κ.α.
- Ακόμη μεγαλύτερη αναμένεται να είναι η πτητική δραστηριότητα στην Ελλάδα τη φετινή χρονιά. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Eurocontrol για το διάστημα μέχρι και τα τέλη Απριλίου, ο αριθμός των πτήσεων αναμένεται να είναι αυξημένος έως και κατά 30%, συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Αυτό όταν πέρυσι, η ανάκαμψη της πτητικής δραστηριότητας στην Ελλάδα υπήρξε η γρηγορότερη σε σχέση με τα υπόλοιπα αεροδρόμια της Ευρώπης, με τη χώρα μας να είναι η μοναδική στη Μεσόγειο όπου οι πτήσεις ξεπέρασαν τα προ-πανδημίας επίπεδα.
Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News