Business Talk Πέμπτη 9/03/2023, 00:01
BUSINESS TALK

Γιατί συρρικνώθηκε ο ελληνόκτητος στόλος, τι μάθαμε από τον Γεραπετρίτη και ποιοι αντικαθιστούν τους Ρώσους στην Κύπρο

Γιατί συρρικνώθηκε ο ελληνόκτητος στόλος, τι μάθαμε από τον Γεραπετρίτη και ποιοι αντικαθιστούν τους Ρώσους στην Κύπρο
  • O ελληνικών συμφερόντων εμπορικός στόλος κατά τη διάρκεια του τελευταίου έτους εμφανίζεται μειωμένος τόσο ως προς τον αριθμό των πλοίων που τον απαρτίζουν όσο και σε όρους χωρητικότητας. Επιπλέον μειωμένος κατά 71 πλοία είναι και ο εμπορικός στόλος που έχει υψωμένη την ελληνική σημαία. Η μείωση του μεγέθους του ελληνόκτητου στόλου διαπιστώνεται από την Επιτροπή Ελληνικής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (GSCC) η οποία και δημοσίευσε την Τετάρτη για 36η συνεχή χρονιά την ετήσια έκθεση στατιστικών στοιχείων για ελληνικά ελεγχόμενα πλοία χωρητικότητας (GT) άνω των 1.000 τόνων, νηολογημένα με ελληνική και άλλες σημαίες. Ναυλομεσιτικοί κύκλοι αποδίδουν την μείωση του ελληνικού στόλου στις πωλήσεις μεταχειρισμένων πλοίων που έκαναν οι Έλληνες ιδιοκτήτες κατά τα πρόσφατα υψηλά της αγοράς και την επιφυλακτικότητα για νέες παραγγελίες εωσότου βρεθούν αξιόπιστες λύσεις για δραστική μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα ώστε τα νέα πλοία να είναι συμβατά με τα όρια που προβλέπονται για το 2030 και το 2050.
  • Σύμφωνα με τα στοιχεία της την S&P Market Intelligence που επεξεργάστηκε το GSCC και αφορούν το δωδεκάμηνο που έληξε την 28η Φεβρουαρίου, την 1η Μαρτίου ελληνικά συμφέροντα έλεγχαν 4.113 πλοία διαφόρων κατηγοριών των οποίων η συνολική χωρητικότητα εκτοπίσματος (DWT) ανέρχεται σε 349.963.241 τόνους. Σε σύγκριση με τα στοιχεία του προηγούμενου έτους, αυτό αντιπροσωπεύει μείωση 27 πλοίων και χωρητικότητας 5.379.453 DWT. Τα μεγέθη αυτά περιλαμβάνουν και 194 πλοία διαφόρων κατηγοριών που βρίσκονται υπό παραγγελία σε ναυπηγεία με συνολική χωρητικότητα DWT 15.062.722 τόνους.
  • Ο στόλος που είναι νηολογημένος υπό ελληνική σημαία έχει μειωθεί για μία ακόμα χρονιά ως προς τον αριθμό των πλοίων και ως προς την χωρητικότητα και αποτελείται πλέον από 499 πλοία έναντι 570 πλοίων το προηγούμενο δωδεκάμηνο. Ο ελληνικά ελεγχόμενος στόλος είναι σήμερα νηολογημένος σε 32 διαφορετικά νηολόγια. Η ανάλυση σημαίας δείχνει ότι οι Νήσοι Μάρσαλ κέρδισαν 57 πλοία, η Λιβερία 66 πλοία, η Κύπρος απέκτησε 4 πλοία και οι Μπαχάμες 3 πλοία. Περαιτέρω, ο Παναμάς απέκτησε 21 επιπλέον ελληνικών συμφερόντων πλοία. Από την άλλη πλευρά, μειώσεις καταγράφηκαν στον αριθμό των πλοίων με σημαία Μάλτας, Σιγκαπούρης και Χονγκ Κονγκ. Οι απώλειες για την ελληνική σημαία ανέρχονται σε 71 πλοία και 6.393.092 τόνους χωρητικότητας DWT. Μικρές αλλαγές έχουν σημειωθεί για όλες τις άλλες σημαίες.
  • Στο 97,44% των δικαιωμάτων ψήφου (δηλαδή 21.510.126 μετοχές) της Πλαίσιο Computers έχει φτάσει το ποσοστό που ελέγχει ο Γεώργιος Γεράρδος που προχώρησε ως γνωστόν τις παραμονές Χριστουγέννων πέρσι στην υποβολή προαιρετικής δημόσιας πρότασης. Οι συναλλαγές γίνονται σύμφωνα με το τίμημα που έχει προσδιοριστεί στην δημόσια πρόταση δηλαδή στην τιμή των 4,58 ευρώ ανά μετοχή. Η περίοδος αποδοχής λήγει σήμερα 9 Μαρτίου «με το τέλος του ωραρίου λειτουργίας των τραπεζών».
  • Καθώς περνούν οι μέρες από την τραγωδία στα Τέμπη έχει αρχίσει να γίνεται αντιληπτό ότι υπήρχε ηλεκτρονικό σύστημα που θα μπορούσε να προειδοποιήσει, αλλά ο μοιραίος σταθμάρχης -ενώ μπορούσε και υποχρεούτο να χαράξει τη διαδρομή ηλεκτρονικά- δεν το έκανε. Το τμήμα εκείνο της γραμμής και οι σταθμοί που το εξυπηρετούν διέθετε την υποδομή: υπάρχει όπως επιβεβαίωσε χθες και ο Γ. Γεραπετρίτης εγκαταστημένο και λειτουργικό τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης στο Σταθμό της Λάρισας. Αν ο σταθμάρχης είχε χαράξει τη γραμμή ηλεκτρονικά, αφενός οι απαραίτητες αλλαγές στις ράγες θα είχαν γίνει σωστά και αφετέρου θα μπορούσε επί 5,5 χιλιόμετρα και 12 λεπτά να διαπιστώσει στον πίνακα ότι το τραίνο είναι σε λάθος πορεία. Επέλεξε όμως να κάνει τη διαδικασία χειροκίνητα και λανθασμένα προκαλώντας εθνική τραγωδία. Ούτε λόγος βέβαια να γίνεται για σοβαρή επικοινωνία με το μηχανοδηγό, σύμφωνη με τα πρωτόκολλα, που πιθανόν αν είχε γίνει να τους είχε κάνει να αντιληφθούν το λάθος. Παραμένει βέβαια αναπάντητο ερώτημα γιατί ο μηχανοδηγός δεν ρώτησε γιατί είχε μπει στη γραμμή καθόδου, αφού από την στιχομυθία τους δεν φαίνεται να είχε ενημερωθεί σχετικά από τον σταθμάρχη. 
  • Η εφαρμογή των κυρώσεων κατά της Ρωσίας από την Κύπρο έχει «κρυφά κόστη». Και όχι για το τραπεζικό σύστημα, αφού ο διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου, Κωνσταντίνος Ηροδότου κατά τη διάρκεια συνεδρίου της Capital Link, είπε ότι τα ρωσικά συμφέροντα αντιπροσωπεύουν λιγότερο από 2% όλων των καταθέσεων και λιγότερο από το 1% όλων των δανείων. Ωστόσο στο ίδιο συνέδριο έγινε γνωστό πως περίπου το 15% έως το 20% των δεξαμενόπλοιων που φέρουν τη σημαία της Κύπρου αποκλείστηκαν από το νηολόγιο από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Ναυτιλιακές όπως η ρωσική κρατική Sovcomflot, που είχε γραφεία στην Κύπρο για δεκαετίες, έχουν φύγει επίσης. Αλλά δε λείπουν και τα τυχερά: Η Royal Caribbean Group ανακοίνωσε στις 23 Ιανουαρίου ότι σχεδίαζε να ανοίξει γραφείο στην Κυπρό, ενώ η ναυτιλιακή Frontline που ελέγχεται από τον John Fredriksen μετέφερε την εταιρική της έδρα από τις Βερμούδες στην Κύπρο.  

Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News