Πτήσεις-«φαντάσματα»: Γιατί ο ουρανός είναι γεμάτος με άδεια αεροπλάνα
Να πετούν αεροπλάνα που πολλές φορές είναι σχεδόν άδεια, αναγκάζονται οι αεροπορικές εταιρείες της Ευρώπης φέτος τον χειμώνα, εάν θέλουν να διατηρήσουν τα slots τους στα αεροδρόμια, δηλαδή τα δικαιώματα απογείωσης και προσγείωσης, την ώρα που η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια είναι περιορισμένη.
Πρόκειται για μία αποκάλυψη που προκαλεί οργή, καθώς είναι γνωστό ότι οι εκπομπές ρύπων από τον κλάδο των αερομεταφορών συμβάλλουν σημαντικά στην κλιματική αλλαγή.
Οι ίδιες οι αεροπορικές εταιρείες έχουν εκφράσει την αγανάκτησή τους απέναντι στους λεγόμενους κανόνες «use it or lose it» («εάν δεν το χρησιμοποιείς, το χάνεις»), που εφαρμόζει η Κομισιόν στα slots των αεροδρομίων. Οι κανόνες είχαν ανασταλεί τον Μάρτιο του 2020, όταν το πρώτο κύμα της πανδημίας του κορωνοϊού προσγείωσε το σύνολο της βιομηχανίας των αερομεταφορών.
Όμως έκτοτε, οι κανόνες τέθηκαν και πάλι σε ισχύ, με τις εταιρείες να είναι αναγκασμένες αυτή τη στιγμή να χρησιμοποιούν το 50% των slots τους στα αεροδρόμια και το ποσοστό να πρόκειται να αυξηθεί στο 80% το καλοκαίρι.
Η γερμανική Lufthansa έκοψε ήδη περίπου 33.000 πτήσεις από το πρόγραμμά της για τη χειμερινή σεζόν, καθώς η μετάλλαξη Όμικρον προκάλεσε νέο πλήγμα στη ζήτηση. Όμως, είναι αναγκασμένη να πραγματοποιήσει 18.000 πτήσεις για να διατηρήσει τα slots της. Η θυγατρική της, Brussels Airlines, θα κάνει 3.000 σχεδόν άδειες πτήσεις έως τα τέλη του Μαρτίου.
«Λόγω της αδύναμης ζήτησης του Ιανουαρίου, θα κόβαμε σημαντικά περισσότερες πτήσεις», είπε ο CEO της Lufthansa, Carsten Spohr, σε γερμανική εφημερίδα στα τέλη του Δεκεμβρίου. «Αλλά πρέπει να κάνουμε 18.000 επιπλέον αχρείαστες πτήσεις τον χειμώνα, μόνο για να διασφαλίσουμε τα δικαιώματα απογείωσης και προσγείωσής μας».
«Παρότι φιλικές προς το περιβάλλον εξαιρέσεις βρέθηκαν σχεδόν σε όλα τα άλλα μέρη του κόσμου κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η Ε.Ε. δεν το επιτρέπει αυτό με τον ίδιο τρόπο. Αυτό βλάπτει το περιβάλλον», εξήγησε ο Spohr.
Οι αεροπορικές ισχυρίζονται ότι αναγκάζονται να πραγματοποιούν πτήσεις-«φαντάσματα», με αεροπλάνα που δεν είναι εντελώς άδεια, αλλά συχνά έχουν τόσο λίγους επιβάτες ώστε υπό διαφορετικές συνθήκες, θα είχαν ακυρωθεί.
Ο κλάδος των αερομεταφορών ευθύνεται για το 14% των εκπομπών ρύπων που προκύπτουν από τις μεταφορές συνολικά, κάτι που σημαίνει ότι είναι ο δεύτερος πιο επιβαρυντικός για το περιβάλλον, μετά τις οδικές μεταφορές. Εάν οι αεροπορικές εταιρείες ήταν χώρα, θα βρισκόταν στο top10 των πιο ρυπογόνων.
Όμως, η Κομισιόν δηλώνει ότι το σημερινό όριο του 50% είναι μια επαρκής μείωση που αντανακλά των επιβατική ζήτηση και προσφέρει «τις αναγκαίες αεροπορικές συνδέσεις στους πολίτες».
moneyreview.gr με πληροφορίες από CNBC
Διαβάστε επίσης:
Ταξίδι με αεροπλάνο; 7 συμβουλές από έναν πρώην πιλότο
Απογείωση και προσγείωση σε 2 λεπτά: Πού πηγαίνει η συντομότερη πτήση του κόσμου
Ryanair: Τα κροκοδείλια δάκρυα της Lufthansa για το περιβάλλον μπλοκάρουν τον ανταγωνισμό
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News