Business & Finance Παρασκευή 17/09/2021, 12:41
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Ακτοπλοΐα: Ανέκαμψε στο 60% του 2019, αλλά «καίνε» τα καύσιμα

Ακτοπλοΐα: Ανέκαμψε στο 60% του 2019, αλλά «καίνε» τα καύσιμα

Μειωμένη κατά 40% σε σχέση με το 2019 και τα προ-πανδημίας επίπεδα υπολογίζουν οι ακτοπλόοι ότι θα είναι η επιβατική κίνηση φέτος. Όπως όλα δείχνουν, η ακτοπλοΐα θα επιτύχει μία επίδοση καλύτερη θα επιτύχει φέτος ο ελληνικός τουρισμός εν γένει, αφότου πέρυσι εμφάνισε μείωση της επιβατικής κίνησης στο 50% των επιπέδων του 2019. 

Σύμφωνα με στοιχεία από τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, το οκτάμηνο του 2021 διαμορφώνεται τελικά σε επίπεδα που αντιστοιχούν στο 60% της δραστηριότητας του 2019, του τελευταίου δηλαδή έτους κανονικής λειτουργίας πριν από την πανδημία. Όμως μπορεί η επιβατική κίνηση να ανέκαμψε, πλην όμως το οποιοδήποτε όφελος σε σχέση με το 2020 εξανεμίζεται από την αύξηση των τιμών των καυσίμων. 

Όπως δείχνουν τα στοιχεία, ο φετινός Ιούλιος, που ήταν ο πρώτος ολόκληρος μήνας σχετικά ομαλής λειτουργίας, αν και με πρωτόκολλα περιορισμού της μεταφορικής δυναμικότητας των πλοίων και με την πανδημία να συνεχίζεται, σημείωσε ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης της τάξης του 35% έως 40% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2020. Ακολούθως ο Αύγουστος συνέχισε με ρυθμό ανάκαμψης, σε σχέση πάντοτε με το 2020, της τάξης του 30%, ενώ τα μέχρι στιγμής στοιχεία του Σεπτεμβρίου δείχνουν ανάκαμψη σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2020 της τάξης του 20%. Το τελευταίο αυτό ποσοστό του 20% εκτιμάται πως θα συνεχιστεί και για τους επόμενους μήνες μέχρι να κλείσει το 2021. 

Με βάση αυτά τα δεδομένα οι ακτοπλόοι υπολογίζουν πως στο σύνολο της χρήσης, θα ανακτήσουν το 60% περίπου της δραστηριότητας της τελευταίας κανονικής χρονιάς, δηλαδή του 2019. 

Πρωταγωνίστριες στην ανάκαμψη ήταν οι γραμμές των Κυκλάδων, ακολουθούμενες από εκείνες των Δωδεκανήσων. Ωστόσο η Κρήτη δεν έδειξε ανάλογη δυναμική, ενώ στο Βόρειο Αιγαίο η κατάσταση ήταν οριακή, έως και χειρότερη από την περυσινή. Παροδικές συμπεριφορές των επιβατών που έχει γεννήσει η πανδημία αλλά και ο ανταγωνισμός με τις αεροπορικές μεταφορές εκτιμάται ότι έχουν διαμορφώσει αυτή την ισορροπία.

Ενα άλλο ενδιαφέρον σημείο είναι ότι τη μεγαλύτερη ανάκαμψη έχει σημειώσει η μεταφορά των φορτηγών οχημάτων, που άλλωστε ήταν εκείνα που σημείωσαν και τη μικρότερη κάμψη πέρυσι και ακολουθούν τα Ι.Χ. επιβατικά οχήματα. 

Ωστόσο, ο αυξημένος αυτός κύκλος εργασιών δεν αναμένεται να αντικατοπτριστεί στα αποτελέσματα των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων, που θα παραμείνουν ζημιογόνα. Αιτία είναι η μεγάλη αύξηση των τιμών της ενέργειας και ειδικότερα των ναυτιλιακών καυσίμων, η οποία –σύμφωνα με υπολογισμούς του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας– θα φέρει επιπλέον 75-80 εκατομμύρια περισσότερες λειτουργικές δαπάνες φέτος σε σχέση με πέρυσι.

Την ίδια ώρα οι ακτοπλόοι υπογραμμίζουν πως έχουν ακόμα ανεξόφλητες απαιτήσεις της τάξης των 50-60 εκατομμυρίων από τα «δρομολόγια COVID» του 2020, αλλά και τις άγονες γραμμές. Ποσό, που ναι μεν εμφανίζεται να έχει μειωθεί σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, πλην όμως παραμένει υψηλό, στερώντας πολύτιμη ρευστότητα, σημειώνουν κύκλοι των ελληνικών μεταφορών. Από την πλευρά του το υπουργείο Ναυτιλίας σημειώνει πως οι εξοφλήσεις συνεχίζονται με αυξημένο ρυθμό. Παραμένει ωστόσο αδιευκρίνιστο, αφενός γιατί υπήρξαν τόσο μεγάλες καθυστερήσεις –που ορισμένοι τις αποδίδουν στις αργές εκταμιεύσεις του υπουργείου Οικονομικών από τον προϋπολογισμό προς το υπουργείο Ναυτιλίας– και αφετέρου κατά πόσον όλες οι ακτοπλοϊκές αποπληρώνονται με τον ίδιο ρυθμό, αναφέρουν πηγές της αγοράς. 

Σε κάθε περίπτωση υπάρχει αισιοδοξία πως το επόμενο έτος θα είναι σημαντικά καλύτερο, αλλά η μεγάλη πρόκληση της συμμόρφωσης με τους στόχους που έχουν τεθεί σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα έως το 2030 δεν επιτρέπει ιδιαίτερη αισιοδοξία. Υπενθυμίζεται πως πρόσφατα η XRTC υπολόγισε πως θα απαιτηθούν χρηματοδοτήσεις έως και 3 δισ. ευρώ για την ανανέωση του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου έως τα τέλη της τρέχουσας δεκαετίας, τόσο λόγω της γήρανσης των πλοίων όσο και εξαιτίας της ανάγκης συμμόρφωσης με τους νέους κανόνες για τις εκπομπές καυσαερίων και άλλων ρύπων.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News