Αερομεταφορές: Πότε θα ξεφύγουν από τις χαμηλές πτήσεις – Η εικόνα στα ελληνικά αεροδρόμια
Σε μία σταδιακή, πλην αργή, επιστροφή στην κανονικότητα προσβλέπει ο κλάδος των αερομεταφορών στην Ελλάδα, μετά το άνοιγμα του τουρισμού.
Σε επίπεδο μεγεθών, η άρση των περιορισμών στα ταξίδια, σημαίνει την επιστροφή σε σημείο break even, από πλευράς ρευστότητας, από τα τέλη Μαΐου-αρχές Ιουνίου. Ενδεικτικά, σε συνάρτηση, πάντοτε, με την πρόοδο των εμβολιασμών και κατ’ επέκταση την πορεία των κρατήσεων, η Aegean εκτιμάται ότι θα καταστεί “cash burn neutral”, δηλαδή οι ταμειακές ροές της θα καταστούν θετικές, από τα τέλη Μαΐου. «Κλειδί», προκειμένου μία αεροπορική να σταματήσει να έχει απώλεια ρευστότητας είναι η αύξηση της χωρητικότητας. Γι’ αυτό, για παράδειγμα, πρόσφατα, ο διευθύνων σύμβουλος της Air France-KLM Ben Smith ανέφερε, πρόσφατα, ότι η αεροπορική θα αυξήσει κατά 50% την χωρητικότητά της το καλοκαίρι. Στην περίπτωση της Aegean, η δραστηριότητά της από τον Ιούλιο κι έπειτα, εκτιμάται ότι θα αντιστοιχεί στο 70-75%, σε σχέση με το 2019, σύμφωνα με όσα ανέφερε, πριν από περίπου ένα μήνα, ο πρόεδρος της αεροπορικής Ευτύχης Βασιλάκης.
Χαμηλές πτήσεις
Ωστόσο, προκειμένου η «απελευθέρωση» των ταξιδιών να αποτυπωθεί στον αριθμό των πτήσεων από και προς την Ελλάδα, θα χρειαστούν ορισμένες εβδομάδες, όπως εξηγούν παράγοντες της αγοράς. Κι αυτό επειδή η άρση των περιορισμών δεν είναι δυνατόν να πυροδοτήσει, από την μία ημέρα στην άλλη, υπολογίσιμη αύξηση των πτήσεων, ενώ θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι σημαντικός αριθμός ξένων αεροπορικών εταιρειών θα ξεκινήσει τη δραστηριότητά του στην Ελλάδα, αργότερα μέσα στον Μάιο ή μέσα στο καλοκαίρι.
Τι δείχνουν όμως, τα δεδομένα; Στο «Ελ. Βενιζέλος», προχθές Σάββατο, ο αριθμός αφίξεων-αναχωρήσεων αεροπλάνων είχε διαμορφωθεί σε 289, δηλαδή ήταν αυξημένος κατά 19,9%, σε σχέση με το Σάββατο 1 Μαΐου. Παραμένει όμως, κατά περίπου 50% χαμηλότερος, συγκριτικά με την αντίστοιχη μέρα του 2019. Σε αυτά τα επίπεδα εκτιμάται ότι θα κυμανθεί ο αριθμός των αφίξεων-αναχωρήσεων αεροπλάνων στο «Ελ.Βενιζέλος» μέχρι και τις 22 Μαΐου. Όπως δηλαδή, φανερώνουν τα στοιχεία που έχει εξασφαλίσει το moneyreview.gr, από σήμερα έως και τις 19 Μαίου, ο αριθμός των πτήσεων κυμαίνεται από 260 έως 270, ενώ οι προγραμματισμένες αναχωρήσεις-αφίξεις αεροσκαφών τοποθετούνται σε 280, 292 και 300 στις 20, 21 και 22 Μαΐου.
Στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, που διαχειρίζεται η Fraport Greece, o αριθμός των πτήσεων το Σαββατοκύριακο 22 και 23 Μαΐου διαμορφώθηκε σε 120, μέγεθος που αντιστοιχούσε σε ένα μόνο αεροδρόμιο το αντίστοιχο διάστημα του 2019.
Επιστρέφουν σταδιακά οι ξένες αεροπορικές
Οι ξένες αεροπορικές εταιρείες, επαναφέρουν σταδιακά τις πτήσεις τους, συνδέοντας με το εξωτερικό περιφερειακούς – νησιωτικούς προορισμούς και την Αθήνα. Ενδεικτικά, η Ryanair για το διάστημα Ιούλιος – Οκτώβριος, δημιουργεί τρεις νέες βάσεις σε Κέρκυρα, Χανιά και Ρόδο, προσθέτοντας τέσσερα αεροσκάφη Boeing. Ο όμιλος Air France-KLM, ο οποίος, κατά τη φετινή θερινή περίοδο, θα συνδέει τη Γαλλία, με αφετηρία το αεροδρόμιο «Σαρλ ντε Γκωλ», όχι μόνο με την Αθήνα, αλλά και με τη Θεσσαλονίκη, τη Μύκονο, τη Σαντορίνη, την Κέρκυρα, τη Ρόδο και το Ηράκλειο.
Η Blue Air, που επιχειρεί από το Βουκουρέστι και θα πραγματοποιεί απευθείας πτήσεις από και προς το Μπακάου και η American Airlines, που ξεκινάει καινούργια πτήση από και προς τη Νέα Υόρκη (JFK), ενώ επανασυνδέει την Αθήνα με το Σικάγο και τη Φιλαδέλφεια. Η Delta Airlines, ύστερα από δέκα χρόνια, συνδέει την Αθήνα με την Ατλάντα, ενώ έχει επαναφέρει τις πτήσεις από και προς τη Νέα Υόρκη.
Η United Airlines επαναφέρει τα δρομολόγια από και προς τη Νέα Υόρκη (Newark) και πρόσθεσε την Ουάσιγκτον στους νέους προορισμούς της. Η Emirates συνδέει, εκ νέου την Αθήνα με τη Νέα Υόρκη (Newark), γεγονός που επιτρέπει την εκτέλεση δύο πτήσεων, ανά ημέρα, από και προς την Αθήνα και το Ντουμπάι. Νέους προορισμούς έχει προσθέσει η πολωνική LOT, η χαμηλού κόστους Scoot, θυγατρική της Singapore Airlines, ύστερα από «διάλειμμα» 13 μηνών, επανασυνδέει την Αθήνα με τη Σιγκαπούρη, ενώ η Etihad συνδέει, από την Πέμπτη 13 Μαΐου, την Αθήνα με το Αμπού Ντάμπι. Η ισπανική Volotea ξεκινάει από τον Ιούνιο πτήσεις από και προς την Αθήνα, ενώ η ιρλανδική Ryanair δεν έχει ακόμη ανακοινώσει το πρόγραμμα πτήσεων από και προς την αθηναϊκή πρωτεύουσα, διαθέτοντας ένα διευρυμένο αριθμό προορισμών από και προς την ελληνική περιφέρεια.
Επιβατική κίνηση
Παρά τη σταδιακή επιστροφή των ξένων αεροπορικών, η επιστροφή στα επίπεδα πριν από την πανδημική κρίση θα είναι δύσκολη και χρονοβόρος υπόθεση. Στο αεροδρόμιο της Αθήνας, κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Απριλίου, η κίνηση ανήλθε στο επίπεδο των 990 χιλιάδων επιβατών, σημειώνοντας πτώση της τάξης του 71,7% και του 84,4%, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο των ετών 2020 και 2019, αντίστοιχα.
Στα 14 μεγαλύτερα περιφερειακά αεροδρόμια, το τετράμηνο του 2021, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2020, η επιβατική κίνηση υποχώρησε κατά 68,3%. Ο αριθμός των επιβατών διαμορφώθηκε σε 483 χιλ. έναντι 1,5 και 3,5 εκατ. το 2020 και 2019, αντίστοιχα.
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News