Booking vs Airbnb: Ποιος κερδίζει στη μάχη του τουρισμού;
Το 2023 ήταν η πρώτη χρονιά που ο τουριστικός τομέας ανέκαμψε μετά την πανδημία. Οι αρχικές εκτιμήσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού (UNWTO) δείχνουν ότι πέρυσι 1,3 δισεκατομμύρια τουρίστες ταξίδεψαν σε άλλες χώρες, αριθμός που ισοδυναμεί στο 88% σε σχέση με τα προπανδημικά επίπεδα. Επιπλέον, το ρεκόρ των 1,4 δισ. αναμένεται να καταρριφθεί φέτος.
Booking και Airbnb, οι δύο κορυφαίες πλατφόρμες που διαχειρίζονται τουριστικά καταλύματα, δίνουν μάχη για την επικράτηση, την ώρα που η παγκόσμια βιομηχανία του τουρισμού ανακάμπτει μετά την πανδημία.
Πρόσφατα οι δύο εταιρείες δημοσιοποίησαν τα οικονομικά τους αποτελέσματα για το 2023, τα οποία αποκάλυψαν μια άνευ προηγουμένου ευρωστία, αν και με σημαντικές διαφορές μεταξύ των δύο εταιρειών.
Η Booking είναι το διαδικτυακό πρακτορείο με τα υψηλότερα έσοδα παγκοσμίως, με 21,365 δισεκατομμύρια δολάρια το 2023, 25% περισσότερα από το 2022 και υπερδιπλάσια από αυτά της Airbnb (9,917 δισεκατομμύρια δολάρια). Ο κατάλογός της περιλαμβάνει περισσότερες από 28 εκατομμύρια καταχωρίσεις, εκ των οποίων 6,6 εκατομμύρια είναι εξοχικές κατοικίες και διαμερίσματα. Οι υπόλοιπες 21,4 εκατομμύρια καταχωρίσεις είναι κυρίως ξενοδοχεία, ακολουθούμενες από πτήσεις, ενοικιάσεις αυτοκινήτων και άλλες ταξιδιωτικές εμπειρίες. Η Airbnb έκλεισε το 2023 με 6 εκατομμύρια καταχωρίσεις διαμερισμάτων για τουρίστες, που είναι κοντά στο υψηλότερο ποσοστό που έχει ποτέ.
Ωστόσο, στα πραγματικά κέρδη, τα δεδομένα είναι διαφορετικά.
Τα καθαρά κέρδη της Airbnb κορυφώθηκαν το 2023 στα 4,792 δισεκατομμύρια δολάρια, 2,5 φορές υψηλότερα από αυτά του 2022, ενώ της Booking διαμορφώθηκαν στα 4,29 δισεκατομμύρια δολάρια, σημειώνοντας αύξηση 40% από έτος σε έτος. Πώς γίνεται, λοιπόν, η Booking να έχει τζίρο 11,448 δισεκατομμυρίων δολαρίων περισσότερο από την Airbnb, αλλά να κερδίζει 502 εκατομμύρια δολάρια λιγότερα;
Πηγές της Airbnb που μίλησαν στην el pais, τονίζουν ότι αυτή η απόκλιση είναι αποτέλεσμα χαμηλότερου κόστους. «Είμαστε μια εταιρεία με υψηλά περιθώρια κέρδους, αφού έχουμε μόνο έναν κλάδο δραστηριότητας και αυτή τη στιγμή δεν προσφέρουμε άλλες υπηρεσίες». Αντίθετα, η Booking Holdings, η μητρική εταιρεία της πλατφόρμας, απασχολεί σχεδόν 22.000 άτομα που εργάζονται στις διάφορες μάρκες της (Booking.com, Agoda, Priceline, Kayak, Rentalcars.com και OpenTable), σε σύγκριση με τους 6.000 της Airbnb.
Ένας άλλος από τους βασικούς παράγοντες που επισημαίνουν ότι εξηγεί αυτή τη διαφορά στα κέρδη σε σύγκριση με την Booking είναι ο αυστηρός έλεγχος κόστους που ασκεί ο Dave Stephenson, το στέλεχος που προσλήφθηκε από την Amazon το 2018 ως οικονομικός διευθυντής.
Το Booking ξοδεύει σχεδόν τα διπλάσια χρήματα από την Airbnb. Ο λόγος αυτής της διαφοράς έγκειται στις μεγάλες δαπάνες για το μάρκετινγκ. Εκτός από τις εν λόγω δαπάνες, υπήρξε σημαντική αύξηση στις δαπάνες προσωπικού, οι οποίες αυξήθηκαν κατά σχεδόν 900 εκατομμύρια δολάρια.
Αλλαγές για το 2024
Αυτή η απόκλιση μεταξύ των εσόδων και των κερδών της Booking και της Airbnb θα μειωθεί εν μέρει το 2024 ως αποτέλεσμα των σχεδίων που ανακοίνωσε η Airbnb για τη στόχευση νέων επιχειρήσεων. «Πιστεύουμε ότι τώρα είναι η ώρα να επεκταθούμε πέρα από τη βασική μας δραστηριότητα και να επανεφεύρουμε την Airbnb. Αν και πρόκειται για ένα σταδιακό, πολυετές ταξίδι, είμαστε ενθουσιασμένοι που θα μοιραστούμε περισσότερα για αυτό αργότερα το 2024», σημείωσε αινιγματικά η εταιρεία στην επιστολή της προς τους μετόχους. «Η Airbnb βρίσκεται σε σημείο καμπής. Περάσαμε τα τελευταία τρία χρόνια τελειοποιώντας τις βασικές υπηρεσίες μας και τώρα είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε το επόμενο κεφάλαιο μας».
Ποιο θα είναι το επόμενο κεφάλαιο; Για να διατηρήσει αυτόν τον ρυθμό ανάπτυξης, η εταιρεία αναμένει ότι θα πρέπει να επεκταθεί, είτε μέσω νέων επιχειρηματικών γραμμών είτε με την είσοδο σε νέες αγορές. Σε πρώτη φάση, αυτό θα συνεπαγόταν την απομάκρυνση από την αποκλειστική εστίαση στα τουριστικά διαμερίσματα, την επέκταση των επιλογών του ξενοδοχείου (έχει ήδη έναν ιστότοπο που προσφέρει δωμάτια ξενοδοχείων που ονομάζεται HotelTonight, το οποίο απέκτησε το 2019) και την επέκταση πρόσθετων εμπειριών, ενοικιάσεων αυτοκινήτων ή κράτησης πτήσεων. Αυτό θα συνεπαγόταν αύξηση των δαπανών της, η οποία θα οδηγούσε σε μείωση των κερδών βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα. Μια άλλη εναλλακτική μπορεί να είναι να δοθεί προτεραιότητα στην επέκταση των καταλυμάτων στη Λατινική Αμερική και την Ασία, τις δύο περιοχές του κόσμου όπου η εταιρεία έχει μειοψηφική παρουσία, γεγονός που θα μείωνε επίσης τα κέρδη.
Ένας άλλος παράγοντας που αναμένεται να μειώσει το χάσμα εσόδων μεταξύ των δύο πλατφορμών είναι το πρόστιμο που επιβλήθηκε στην Booking από την Εθνική Επιτροπή Αγορών και Ανταγωνισμού της Ισπανίας (CNMC) την περασμένη εβδομάδα. Πρόκειται για πρόστιμο 530 εκατομμυρίων δολαρίων, τη μεγαλύτερη κύρωση που έχει επιβληθεί ποτέ για «κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης όσον αφορά τις υπηρεσίες διαμεσολάβησης». Η διαδικασία κινήθηκε ως αποτέλεσμα δύο καταγγελιών που υποβλήθηκαν στο CNMC από την Ισπανική Ένωση Διευθυντών Ξενοδοχείων και την Ένωση Ξενοδοχειακών Επιχειρήσεων της Μαδρίτης.
Στην τελευταία παρουσίαση των αποτελεσμάτων της, η Booking Holdings ανακοίνωσε ότι είχε καταγράψει «ζημία 530 εκατομμυρίων δολαρίων στα αποτελέσματα του 2023 η οποία σχετίζεται με προκαταρκτική απόφαση της ισπανικής αρχής ανταγωνισμού». Από την πλευρά της η πλατφόρμα επέκρινε έντονα το προτεινόμενο ψήφισμα του CNMC, διαφώνησε με τα συμπεράσματά του και εξέφρασε την πρόθεσή της να ασκήσει έφεση «εάν είναι οριστικό».
moneyreview.gr
Διαβάστε επίσης:
Το Airbnb πάει σε φθηνότερους προορισμούς – Ποιες αγορές ανεβαίνουν
Airbnb: Τζίρος άνω των 2,4 δισ. ευρώ το 2023 από τις βραχυχρόνιες μισθώσεις
Το Airbnb ξεπέρασε τη δυναμικότητα των ξενοδοχείων