ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Οι φυσικές καταστροφές έριξαν τη φήμη της Ελλάδας το καλοκαίρι

Οι φυσικές καταστροφές έριξαν τη φήμη της Ελλάδας το καλοκαίρι

Επιβάρυνση στη διαδικτυακή φήμη της χώρας αποτελούν οι φυσικές καταστροφές, όπως προκύπτει από ανάλυση του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), η οποία καλύπτει την πιο κρίσιμη περίοδο του ελληνικού τουρισμού, από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο. Η χώρα οδεύει προς νέο ρεκόρ στον τουρισμό και εξακολουθούν βέβαια να υπάρχουν παράγοντες που συμβάλλουν θετικά στη διαδικτυακή φήμη της χώρας, αλλά τα θέματα γύρω από τις φυσικές καταστροφές μπορεί να προμηνύουν αρνητικό αντίκτυπο για το τουριστικό προϊόν.

Ο σχετικός δείκτης φήμης της Αθήνας υποχώρησε αισθητά τον Ιούλιο, ιδίως λόγω των υψηλότατων θερμοκρασιών και των πυρκαγιών που ακολούθησαν στη συνέχεια. Μάλιστα, παρότι τα φαινόμενα αυτά παρουσιάστηκαν και σε άλλες περιοχές της Μεσογείου την ίδια περίοδο, δόθηκε μεγαλύτερη προσοχή στην ελληνική περίπτωση, επηρεάζοντας τις συζητήσεις για τη χώρα. 

Τον Αύγουστο υπήρξε σαφής και μεγάλη ανάκαμψη του δείκτη, ο οποίος όμως υποχώρησε εκ νέου τον Σεπτέμβριο, αυτή τη φορά λόγω των πλημμυρών.

Οι φυσικές καταστροφές έριξαν τη φήμη της Ελλάδας το καλοκαίρι-1

Οι αρνητικές ειδήσεις που επηρέασαν περισσότερο

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ, η μεγαλύτερη επιβάρυνση στη φήμη της χώρας το φετινό καλοκαίρι ήταν οι καύσωνες, οι φωτιές και οι πλημμύρες, αλλά και ότι η πλειονότητα των πυρκαγιών ήταν αποτέλεσμα εμπρησμού. Για παράδειγμα, ισχυρός ήταν ο αντίκτυπος των ειδήσεων για τις εκκενώσεις τουριστών και κατοίκων από τις πυρόπληκτες περιοχές και έπειτα όταν η εθνική οδός «κόπηκε στα δύο» λόγω των πλημμυρών.

Εκτός των κλιματικών ζητημάτων, μεγάλη προσοχή τράβηξε η εκμετάλλευση των ζώων στον τομέα του τουρισμού κατά τη διάρκεια των καυσώνων, όπως τα γαϊδούρια που μετέφεραν τουρίστες στη Σαντορίνη και ο θάνατος του αλόγου στην Κέρκυρα στον καύσωνα.

Τέλος, ο υπερτουρισμός παρέμεινε καίριο πρόβλημα, όπως αναδείχθηκε και από τις ειδήσεις για διαμαρτυρίες των κατοίκων της Αθήνας σχετικά την άνοδο των ενοικίων λόγω Airbnb.

Μέχρι στιγμής, οι διακυμάνσεις στην διαδικτυακή φήμη της χώρας και της πρωτεύουσας δεν ήταν αρκετές, ώστε να εκτροχιάσουν τις συζητήσεις για τη χώρα, αφού εξακολουθούν να καταγράφουν καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσον όρο. Ωστόσο, τον Ιούλιο και τον Σεπτέμβριο, δύο άκρως σημαντικούς μήνες για το ελληνικό τουριστικό προϊόν, η φήμη της χώρας επιδεινώθηκε σημαντικά έναντι ανταγωνιστών της στη Μεσόγειο, όπως την Πορτογαλία, την Ιταλία, την Κροατία και την Ισπανία.

Αξίζει να σημειωθεί ότι μεγάλη διολίσθηση στη φήμη της Ελλάδας -μεγαλύτερη σε σχέση με άλλες χώρες της Μεσογείου- είχε καταγραφεί λόγω πυρκαγιών και τον Ιούλιο του 2022, αλλά και τον Αύγουστο του 2021.

Οι παράγοντες που κράτησαν τη φήμη ψηλά

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ, το ποσοστό των συζητήσεων σχετικά με τις πυρκαγιές -σε σχέση με όλες τις ταξιδιωτικές συζητήσεις για την Ελλάδα- ανήλθαν στο 31% τον Ιούλιο, υποχώρησαν στο 13% τον Αύγουστο και μειώθηκαν περαιτέρω στο 7% τον Σεπτέμβριο. Συνεπώς, αναμένεται ανάκαμψη του σχετικού δείκτη φήμης το τρέχον τρίμηνο. (Σημειώνεται ότι το ποσοστό των συζητήσεων για τις πυρκαγιές έφτασε το 7% τον Σεπτέμβριο.)

Εξάλλου, εξακολουθούν βέβαια να υφίστανται παράγοντες που συμβάλλουν σταθερά θετικά στη φήμη της χώρας. Ενδεικτικά, ιδιαίτερα θετική είναι η συνεισφορά της κουλτούρας, της φιλοξενίας και της γαστρονομίας.

Παράλληλα και παρά τη συνολική επιδείνωση του κλίματος των συζητήσεων για την Ελλάδα, οι διαδικτυακές αναφορές για τον ελληνικό τουρισμό ήταν κατά κύριο λόγο θετικές, εστιάζοντας για παράδειγμα σε πολιτιστικές ειδήσεις, όπως τις ζώνες επισκεψιμότητας στην Ακρόπολη, τα καταλύματα, τις χορτοφαγικές επιλογές στην Ελλάδα κ.α.

Διαβάστε επίσης:

Τουρισμός: Καύσωνας και ακρίβεια κόστισαν 1,2 δισ. σε εισπράξεις

Οκτώ ανοιχτά μέτωπα για τον τουρισμό στην εκπνοή της χρονιάς – ρεκόρ

Οι «χρυσοφόρες» περιοχές του Airbnb στο κέντρο της Αθήνας

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News