Όταν ένας τουριστικός προορισμός γίνεται viral στο TikTok – Το παράδειγμα της Αλβανίας
Μέχρι πριν από λίγα χρόνια, η Αλβανία αποτελούσε προορισμό που επισκέπτονταν λίγοι. Αυτό το καλοκαίρι όμως, η ατελείωτη αναζήτηση για κρυμμένους και φθηνούς προορισμούς, έφερε μια χιονοστιβάδα επισκεπτών στις πεντακάθαρες παραλίες της. Το μέρος έγινε ακόμη και λόγος «διαμάχης» αφού μια σειρά influencers επέκριναν την ποιότητα της χώρας ως προορισμού διακοπών. Το παράπονό τους; Ότι το τοπίο δεν ήταν τόσο ειδυλλιακό όσο είχαν δει στο TikTok.
Μια πρόσφατη μελέτη αντικατοπτρίζει πώς αυτή η πλατφόρμα μπορεί να προκαλέσει μια ξαφνική αύξηση στον αριθμό των ατόμων που επισκέπτονται ένα συγκεκριμένο μέρος. Σε αντίθεση με άλλα κοινωνικά δίκτυα, το TikTok προωθεί τα βίντεο που δημιουργούν πολλές αλληλεπιδράσεις γρήγορα. Αυτό μπορεί να οδηγήσει στην ξαφνική δημοτικότητα ενός προορισμού και να προκαλέσει προβλήματα κορεσμού σε μέρη που προορίζονται για πολύ μικρότερα πλήθη, σύμφωνα με ρεπορτάζ της El Pais.
«Οι χρήστες του TikTok είναι κατά κανόνα νεότεροι. Οι προορισμοί που μπορούν να ταξινομηθούν ως φθηνότεροι και ευκολότεροι στην πρόσβαση είναι πιο εύκολο να τραβήξουν την προσοχή τους», λέει η Jennifer Mourenza, ειδικός ψηφιακού μάρκετινγκ στο πρακτορείο AccuraCast.
Ο αντίκτυπος ωστόσο, αγγίζει και άλλες ηλικίες. Σύμφωνα με μια έκθεση που έγινε από την MGH, μια εταιρεία μάρκετινγκ που ειδικεύεται στον τουρισμό, το 35% των χρηστών αυτού του κοινωνικού δικτύου στις Ηνωμένες Πολιτείες ταξίδεψε σε ένα νέο μέρος αφού το είδε στο TikTok. Το ποσοστό ανεβαίνει στο 45% σε άτομα μεταξύ 25 και 44 ετών.
Ο αριθμός των ανθρώπων που ταξιδεύουν στους προορισμούς επειδή προωθούνται στο TikTok —όπως η Αλβανία, της οποίας η ανάπτυξη στον τουριστικό τομέα είναι αδιαμφισβήτητη— δεν είναι εύκολο να υπολογιστεί. Η χώρα σημείωσε αύξηση 26% στους ξένους επισκέπτες τον Ιούλιο, σε σύγκριση με τα στοιχεία του προηγούμενου έτους. Η άνοδος είναι πιο αισθητή τους μήνες εκτός καλοκαιριού: τον Σεπτέμβριο, έφθασαν εκεί 45% περισσότεροι ξένοι τουρίστες, συνολικά 1,1 εκατομμύρια (πάνω από το ένα τρίτο του τοπικού πληθυσμού) και τον περασμένο Ιανουάριο υπήρχαν 94% περισσότεροι επισκέπτες, σύμφωνα με το Αλβανικό Ινστιτούτο Στατιστικής. Τους πρώτους εννέα μήνες του έτους, η χώρα είχε 29% περισσότερους τουρίστες σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2022.
Μπορούν οι θησαυροί του TikTok να υποστηρίξουν τον όγκο των τουριστών;
Αν και ο τουρισμός θεωρείται συνήθως ως μοχλός οικονομικής ευημερίας, αυτές οι ξαφνικές αυξήσεις των επισκεπτών συνοδεύονται από αρνητικά στοιχεία. Η μελέτη σχετικά με την επίδραση του TikTok στην ανάπτυξη ενός προορισμού υπογραμμίζει ότι η μαζική, απροσδόκητη άφιξη επισκεπτών προκάλεσε προβλήματα κυκλοφορίας, πολυκοσμία και ρύπανση.
«Υπάρχουν δημόσιες υπηρεσίες που είναι έτοιμες να εξυπηρετήσουν ένα συγκεκριμένο αριθμό ανθρώπων, και ξαφνικά είναι κορεσμένες. Και από τις δημόσιες υπηρεσίες μπορούμε να κατανοήσουμε τα πάντα, από το νερό μέχρι την καθαριότητα, την ασφάλεια ή τη συλλογή απορριμμάτων», ανέφερε ο δημοσιογράφος Pedro Bravo, συγγραφέας του δοκιμίου για τον μαζικό τουρισμό Exceso de equipaje (Υπερβολικές αποσκευές), σχολιάζοντας τις συνέπειες που μπορεί να έχει μια απρόβλεπτη αύξηση των επισκεπτών.
Τα περιβαλλοντικά προβλήματα προκύπτουν επίσης λόγω της μεγαλύτερης παραγωγής αποβλήτων και, σε πολλές περιπτώσεις, αερίων του θερμοκηπίου, σύμφωνα με τον Bravo. Επιπλέον, εάν δεν υπάρχει καθιερωμένη ξενοδοχειακή υποδομή, τα καταλύματα για τουριστική χρήση θα πολλαπλασιαστούν, καθιστώντας τη στέγαση πιο ακριβή για τον τοπικό πληθυσμό. «Αυτά είναι τα συνήθη προβλήματα που έρχονται με τον μαζικό τουρισμό. Υπάρχουν ακόμη και σε μέρη που υποτίθεται ότι στοχεύουν στον μαζικό τουρισμό, όπως το Άμστερνταμ, η Βενετία, η Μαδρίτη ή η Βαρκελώνη», τονίζει ο συγγραφέας.
Μέρη όπως οι παραλίες της Αλβανίας δείχνουν ήδη σημάδια υπερτουρισμού. Ο Bravo επισημαίνει ότι η διαδικασία διαφέρει μεταξύ μιας χώρας και ενός συγκεκριμένου τόπου, καθώς η εισροή τουριστών σε εθνική κλίμακα απαιτεί εκ των προτέρων σχέδιο και κρατική συμμετοχή. «Συνήθως, στην περίπτωση των χωρών, πριν έρθει ένα κύμα τουρισμού, έχει ήδη δημιουργηθεί η απαραίτητη τουριστική υποδομή. Χρειάζονται ξενοδοχεία. Πρέπει να υπάρξουν διαπραγματεύσεις με τις αεροπορικές εταιρείες, ώστε να έρθουν περισσότερα αεροπλάνα και τα ταξιδιωτικά γραφεία πρέπει να τις συμπεριλάβουν στις προσφορές τους. Όλα αυτά έχουν συμβεί πριν φτάσει ο πρώτος tiktoker», εξηγεί.
Στη συνέχεια έρχεται η προώθηση του προορισμού — η οποία, γιατί όχι, θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί στο TikTok. Το 2022, η ταξιδιωτική ιστοσελίδα Breaking Travel News τόνισε την εκρηκτική δημοτικότητα της Αλβανίας στο TikTok τους καλοκαιρινούς μήνες. Ωστόσο είναι δύσκολο να γνωρίζει κανείς αν το περιεχόμενο που προβάλλεται στα social media είναι επί πληρωμή ή όχι.
Αυτό που είναι ξεκάθαρο στην Αλβανία είναι ότι υπήρξε προηγουμένως σχεδιασμός αεροδρομίου στη χώρα. Το 2021 άνοιξε το δεύτερο διεθνές αεροδρόμιό της, στο Kukës, εκτός από αυτό που είχε ήδη η πρωτεύουσα, τα Τίρανα, και σχεδιάζεται να κατασκευαστούν άλλα δύο στις τουριστικές περιοχές των Αγίων Σαράντα και της Αυλώνας.
moneyreview.gr
Διαβάστε επίσης:
Ο τουρισμός του ελαιολάδου – Οι αγρότες κοιτάζουν αλλού για να βγάλουν τα «σπασμένα»
Τουρισμός: Οι πέντε κορυφαίοι προορισμοί με την ταχύτερη ανάπτυξη το 2023
Ερευνα: Οι 10 πιο αναξιόπιστες αεροπορικές εταιρείες στον κόσμο