Homeporting: Το μεγάλο στοίχημα της κρουαζιέρας για τον ελληνικό τουρισμό
Φανταστείτε αυτό: Το αεροπλάνο επιτέλους προσγειώνεται και έχετε κάποιες μέρες για να εξερευνήσετε τον προορισμό πριν επιβιβαστείτε στο κρουαζιερόπλοιο, για να ξεκινήσει και επίσημα το ταξίδι εν πλω. Σε αυτό το διάστημα μένετε σε ένα από τα ξενοδοχεία της περιοχής, πραγματοποιείτε τις αγορές σας, γεύεστε τα υπέροχα τοπικά εδέσματα και μαθαίνετε για τον πολιτισμό. Όλα αυτά βεβαίως… κοστίζουν, αφήνουν χρήματα στις τοπικές κοινωνίες και στηρίζουν τις τοπικές επιχειρήσεις. Αυτός ακριβώς είναι με μια «γρήγορη ματιά», ο λόγος που η Ελλάδα αρχίζει να αγαπά ιδιαίτερα το homeporting, την εκκίνηση δηλαδή της κρουαζιέρας, σε ένα από τα λιμάνια της.
Τέσσερις φορές παραπάνω χρήματα ξοδεύουν στον προορισμό εκκίνησης
Η συντριπτική πλειοψηφία των τουριστών που επιβιβάζονται σε κρουαζιερόπλοια στην Ελλάδα, έρχονται από το εξωτερικό, καθώς μόλις περίπου 15.000 Έλληνες κάνουν κρουαζιέρα ετησίως.
Από το παραπάνω, εύλογα συμπεραίνεται, πως οι περισσότεροι τουρίστες, ξεκινούν το ταξίδι τους πολύ πριν επιβιβαστούν στο πλοίο, και για να γνωρίσουν την περιοχή εκκίνησης, αλλά και αναγκαστικά, καθώς είναι πολύ δύσκολο να μπορέσουν να υπολογίσουν τις ώρες με τέτοιο τρόπο, ώστε να μεταβούν απευθείας από το αεροδρόμιο, στο κατάστρωμα και την καμπίνα του πλοίου. Να σημειωθεί πως ο μέσος όρος των ημερών που περνούν οι τουρίστες στην περιοχή εκκίνησης, κυμαίνεται μεταξύ μίας και τριών ημερών.
Όπως αναφέρει στο MR, η Μαρία Δεληγιάννη, Διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου, της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), «σύμφωνα με τις εταιρείες – μέλη της CLIA που λειτουργούν στην Ελλάδα, τα έξοδα ανά επιβάτη σε κάθε λιμάνι επιβίβασης στη χώρα μας μπορεί να φτάσουν τα 400 ευρώ, ενώ το αντίστοιχο ποσό στα λιμάνια που επισκέπτονται τα κρουαζιερόπλοια εκτιμάται στα 100 ευρώ».
Εκτός όμως από τα άμεσα έσοδα από τους τουρίστες, διόλου ευκαταφρόνητα είναι και εκείνα που προέρχονται από τα ίδια τα πλοία-μεγαθήρια.«Τα έξοδα ανεφοδιασμού, συντήρησης και προμήθειας των πλοίων είναι ένα πρόσθετο, πολύ σημαντικό έσοδο για τη χώρα,» σημειώνει η κυρία Δεληγιάννη.
Το ρεκόρ του Πειραιά και η Θεσσαλονίκη ως αναδυόμενος κόμβος homeporting
Αν αναλογιστεί κανείς ότι τo homeporting ξεκίνησε να αναπτύσσεται στη χώρα μας, μόλις από το 2012 με την άρση του καμποτάζ, δηλαδή την άρση του καθεστώτος προστατευτισμού που υπήρχε, έχουν γίνει ήδη αξιοσημείωτα βήματα από τα δύο μεγαλύτερα λιμάνια, τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη και αναμένεται να γίνουν ακόμη περισσότερα.
Πιο συγκεκριμένα από τις 833 αφίξεις κρουαζιέρας που θα πραγματοποιηθούν φέτος στο λιμάνι του Πειραιά, σύμφωνα με τις προκρατήσεις πλοίων -αριθμός ρεκόρ-, το 76% θα είναι homeporting. Μάλιστα πρόκειται για ένα ποσοστό που θα σημειωθεί για πρώτη φορά στον Πειραιά.
Οι αριθμοί είναι επίσης αισιόδοξοι και για την Θεσσαλονίκη, η οποία αποτελεί αναδυόμενο κόμβο homeporting στις περιοχές της Ανατολικής Μεσογείου και των Βαλκανίων, «ανοίγοντας» μία επιπλέον πύλη για τον εισερχόμενο τουρισμό από τις γειτονικές βαλκανικές χώρες και όχι μόνο. Για το έτος που διανύουμε έχουν προγραμματιστεί μέχρι στιγμής, γύρω στις 70 αφίξεις, από τις οποίες οι μισές αναμένεται να είναι homeporting.
Απαιτείται ένα πλέγμα παρεμβάσεων
Έχοντας αναγνωρίσει τα οφέλη του homeporting, τα λιμάνια προσφεύγουν σε μία σειρά από πρωτοβουλίες, για την περαιτέρω ανάπτυξή του. Αναλυτικότερα ο Οργανισμός Λιμένα Πειραιά (ΟΛΠ) προχωρά στο τρίπτυχο της συντήρησης των υποδομών του λιμένα, την ανανέωση του εξοπλισμού και την ενίσχυση του προσωπικού της.
Συμπληρωματικά, βρίσκεται σε εξέλιξη έργο για την επέκταση των υποδομών με δύο επιπλέον προβλήτες προκειμένου ο Πειραιάς, να μπορέσει να συνεχίσει να εξυπηρετεί τα νέου μεγέθους κρουαζιερόπλοια που ήδη δραστηριοποιούνται και να αποφευχθεί η μεταφορά της κρουαζιέρας σε άλλα γεωγραφικά σημεία εκτός Ελλάδος. Επιπρόσθετα, η ΟΛΠ μέσω της ενεργής συμμετοχής της σε συνέδρια που διοργανώνονται από φορείς και ενώσεις του κλάδου της κρουαζιέρας σε παγκόσμιο επίπεδο, βρίσκεται σε τακτά χρονικά διαστήματα κοντά στις εταιρείες κρουαζιέρας, αποσκοπώντας στην ικανοποίηση των αιτημάτων τους και στη συνεχή βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Τέλος προετοιμάζεται, τόσο για τον εκσυγχρονισμό των υποδομών στο λιμάνι με σκοπό τον απαραίτητο ενεργειακό μετασχηματισμό για την ηλεκτροδότηση των ελλιμενιζόμενων πλοίων, σύμφωνα με την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «Fit for 55», όσο και για την προσαρμογή των σταθμών κρουαζιέρας, με σκοπό την υποδοχή του νέου συστήματος «Entry Exit System-border control».
Την ίδια στιγμή ο Οργανισμός Λιμένα Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), συνεργάζεται με τοπικούς, εθνικούς και διεθνείς φορείς για την υλοποίηση στοχευμένων ενεργειών και πρωτοβουλιών και εστιάζει και εκείνη, στην συμμετοχή σε διοργανώσεις και εκθέσεις για την περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας.
Όπως τονίζει η κυρία Δεληγιάννη, «η Ελλάδα μπορεί να εξασφαλίσει ακόμα περισσότερα οφέλη από τον κλάδο τα επόμενα χρόνια, ωστόσο για να γίνει αυτό με αποτελεσματικό αλλά και βιώσιμο τρόπο, απαιτείται ένα πλέγμα παρεμβάσεων, συμπεριλαμβανομένης της ενίσχυσης των λιμενικών υποδομών και κινήτρων στα λιμενικά τέλη, αλλά και της ανάπτυξης νέων προορισμών κρουαζιέρας».
moneyreview.gr
Διαβάστε επίσης:
Λιμάνι Ηρακλείου: Αύξηση κερδών έφερε η επιστροφή της κρουαζιέρας το 2022
CLIA: Υψηλότερες από το 2019 οι επιδόσεις της κρουαζιέρας το 2021
Ρεκόρ στα κρουαζιερόπλοια, αλλά με λιγότερους επιβάτες από το 2019