CLIA: Υψηλότερες από το 2019 οι επιδόσεις της κρουαζιέρας το 2021
Ο ελληνικός κλάδος της κρουαζιέρας το 2021 ξεπέρασε τα επίπεδα της περιόδου πριν την πανδημία, σύμφωνα με τα στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), που δημοσιεύθηκαν στο πλαίσιο σχετικής Συνόδου στο Παρίσι. Η οικονομική συνεισφορά του κλάδου το 2021 ανήλθε στο 1,1 δισ. ευρώ έναντι 957 εκατ. ευρώ το 2019.
Η επιτυχία του κλάδου αποδόθηκε στην ηγετική θέση της Ελλάδας στην «γρήγορη και ασφαλή επανέναρξη της κρουαζιέρας», καθώς και στην αξιοσημείωτη αύξηση home porting στη χώρα, που αποφέρει σημαντικά οικονομικά οφέλη, μέσω της αυξημένης ζήτησης για διαμονή επιβατών κρουαζιέρας στη χώρα, αεροπορικά ταξίδια, καύσιμα, υπηρεσίες συντήρησης και προμήθειας πλοίων. Επίσης, οφείλεται στην στην παραμονή πλοίων στο λιμάνι για την πραγματοποίηση τεχνικών εργασιών. Σημειώνεται πως σύμφωνα με την έρευνα υποστηρίχθηκαν τουλάχιστον 15.100 θέσεις εργασίας από την κρουαζιέρα στην Ελλάδα.
Η Μαρία Δεληγιάννη, Διευθύντρια της CLIA για την Ανατολική Μεσόγειο, δήλωσε: «Η δυναμική στάση που επέδειξε η Ελλάδα στην ασφαλή και άμεση επανεκκίνηση της κρουαζιέρας στον απόηχο της πανδημίας την έχει φέρει στην πρώτη γραμμή διεθνώς και της δίνει μια σημαντική ευκαιρία να βελτιστοποιήσει τη θέση της στο χάρτη της κρουαζιέρας. Τώρα είναι η ευκαιρία για την Ελλάδα να αναπτυχθεί περαιτέρω η κρουαζιέρα και οι δραστηριότητες homeporting αρκεί να συνεχιστούν οι επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές και ο συντονισμός και η οργάνωση των δραστηριοτήτων σε επίπεδο προορισμών ώστε η ανάπτυξη να γίνει με τρόπο βιώσιμο».
Ο κλάδος της κρουαζιέρας στην Ευρώπη
Σύμφωνα με την CLIA, πάνω από το 93% του παγκόσμιου στόλου κρουαζιερόπλοιων κατασκευάζεται σε ευρωπαϊκά ναυπηγεία και η κατασκευή κρουαζιερόπλοιων αντιπροσωπεύει περίπου το 80% του βιβλίου παραγγελιών των ναυπηγείων της Ευρώπης. Με παραγγελίες 62 κρουαζιερόπλοιων για τα επόμενα πέντε χρόνια, αντιπροσωπεύει άμεσες επενδύσεις άνω των 40 δισ. ευρώ στην Ευρώπη.
Επίσης, ο τομέας της κρουαζιέρας είχε οικονομική συνεισφορά 41 δισ. ευρώ στην Ευρώπη το 2021, παρά τη δραστική μείωση του όγκου επιβατών λόγω των περιορισμών της πανδημίας. Ο κλάδος υποστήριξε επίσης 315.000 θέσεις εργασίας στην Ευρώπη κατά τη διάρκεια αυτής της δύσκολης περιόδου. Η δύναμη του ευρωπαϊκού ναυπηγικού κλάδου και οι δεσμοί του με την παγκόσμια βιομηχανία κρουαζιέρας ήταν το κλειδί για τη διατήρηση ισχυρού θετικού κοινωνικού και οικονομικού αντίκτυπου στην Ευρώπη.
Διεθνώς, η κρουαζιέρα αναπτύσσεται ταχέως και σύμφωνα με τα στοιχεία της CLIA αναμένεται να ξεπεράσει τα επίπεδα του 2019 σε όγκο επιβατών, με πρόβλεψη για 27 έως 33 εκατομμύρια ταξιδιώτες κρουαζιέρας παγκοσμίως το 2023, συγκριτικά με 29,7 εκατ. το 2019.
Κοινή Διακήρυξη
Στο πλαίσιο της Συνόδου, εταιρείες κρουαζιέρας, ναυπηγεία και κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού εξέδωσαν Κοινή Διακήρυξη με την οποία καλούν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις να συμπεριλάβουν την κατασκευή κρουαζιερόπλοιων και τον τομέα της ναυτιλιακής τεχνολογίας στην επικείμενη νομοθετική πράξη για τη βιομηχανία μηδενικών καθαρών εκπομπών (Net Zero Industry Act).
Η Κοινή Διακήρυξη ζητά:
- ταχύτερη πρόσβαση σε χρηματοδότηση για βιώσιμη ναυπήγηση πλοίων και κατασκευή ναυτιλιακού εξοπλισμού προκειμένου να υποστηριχτεί η ηγετική θέση της Ευρώπης παγκοσμίως σε αυτόν τον τομέα.
- επέκταση της υποστήριξης και των κινήτρων για προγράμματα αναβάθμισης και για ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στη ναυτιλία.
- ένα ειδικό ναυτιλιακό πρόγραμμα ως μέρος του Συμφώνου της Ε.Ε. για τις Δεξιότητες, έτσι ώστε οι ψηφιακές, «πράσινες» και τεχνικές δεξιότητες να παραμείνουν στην Ευρώπη.
- η ναυτιλία να τοποθετηθεί στο επίκεντρο της ψηφιακής στρατηγικής της Ε.Ε. ώστε να καταστεί δυνατή η ανταλλαγή γνώσεων σχετικά με τις προηγμένες πρακτικές ψηφιοποίησης του κλάδου.
Παρουσιάζοντας την Κοινή Διακήρυξη, ο Πρόεδρος της CLIA, κ. Pierfrancesco Vago δήλωσε: «Οι εταιρείες κρουαζιέρας δεν παρέχουν απλώς μια από τις πιο δημοφιλείς επιλογές διακοπών για τους καταναλωτές σήμερα, αλλά ήδη συνεργάζονται με ναυπηγεία και παρόχους ναυτιλιακής τεχνολογίας για να επιτύχουν κρουαζιέρα καθαρών μηδενικών εκπομπών έως το 2050. Πιλοτικά έργα βρίσκονται σε εξέλιξη για τη δοκιμή νέων καυσίμων και λύσεων πρόωσης, όπως μπαταρίες, τεχνολογία κυψελών καυσίμου, προηγμένα βιοκαύσιμα και συνθετικά καύσιμα. Είναι πλέον καιρός οι ευρωπαϊκοί φορείς χάραξης πολιτικής και οι κυβερνήσεις να συνεργαστούν με τον τομέα της ναυτιλιακής τεχνολογίας. Η Ευρώπη έχει την ευκαιρία να ηγηθεί της τεχνολογικής ανάπτυξης και της ναυτιλιακής αριστείας προς όφελος των μελλοντικών γενεών».
Από την πλευρά του, ο κ. René Berkvens, Πρόεδρος της SEA Europe, τόνισε: «Η κατασκευή κρουαζιερόπλοιων και η ενσωμάτωση προηγμένου εξοπλισμού και τεχνολογίας σε τέτοια πλοία είναι περίπλοκη και απεικονίζει τις ναυτιλιακές βιομηχανικές δυνατότητες και την τεχνογνωσία των ναυπηγείων και της βιομηχανίας ναυτιλιακού εξοπλισμού της Ευρώπης. Αυτές οι δυνατότητες και η τεχνογνωσία δεν θα είναι μόνο ζωτικής σημασίας για την επίτευξη των στόχων της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, αλλά και για να μπορέσει η Ευρώπη να επιτύχει άλλους πολιτικούς στόχους, όπως η άμυνα, η γαλάζια οικονομία ή η ενεργειακή μετάβαση, καθώς και για τη διασφάλιση της ναυτιλιακής στρατηγικής αυτονομίας της Ευρώπης».
moneyreview.gr
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News