Τι αλλάζει από την 1η Νοεμβρίου για τους αυτοαπασχολούμενους
Να εξοικειωθούν με το ηλεκτρονικό σύστημα My data καλούνται από την 1η Νοεμβρίου εκατοντάδες χιλιάδες αυτοαπασχολούμενοι και ελεύθεροι επαγγελματίες καθώς και όσοι συμπληρώνουν το εισόδημά τους με «μπλοκάκια». Με την αλλαγή του μήνα, οι επαγγελματίες ανεξαρτήτως τζίρου, θα πρέπει να ενημερώνουν την ηλεκτρονική πλατφόρμα my data του Taxis με τα αναλυτικά στοιχεία για όλα τα τιμολόγια εσόδων που εκδίδουν.
Μέχρι το τέλος του χρόνου, ουσιαστικά θα τρέξει περίοδος εξοικείωσης. Ωστόσο, προς το τέλος του χρόνου, το υπουργείο Οικονομικών θα προχωρήσει στην κατάθεση του νομοσχεδίου που θα ορίζει τα πρόστιμα που θα επιβάλλονται (αλλά και το χρονοδιάγραμμα επιβολής τους) σε περίπτωση μη τήρησης του νόμου.
Πρακτικά, οι ελεύθεροι επαγγελματίες έχουν δύο χρονικά ορόσημα μπροστά τους. Από την 01 Νοεμβρίου, οι επαγγελματίες –ανεξάρτητα από τον τζίρο και τον αριθμό των τιμολογίων που εκδίδουν- θα πρέπει να αρχίσουν την καταχώρηση των τιμολογίων που έχουν εκδώσει μέσα στο 2021. Μέχρι τον Μάρτιο του 2022, θα πρέπει να έχει γίνει η καταχώρηση όλων των τιμολογίων εσόδων. Από την 1/1/2022 μάλιστα (και αυτό είναι ένα άλλο χρονικό ορόσημο) θα πρέπει η καταχώρηση των τιμολογίων να γίνεται μέσα σε ένα 20ήμερο.
Δύο ομάδες
Πρακτικά, οι επαγγελματίες θα χωριστούν σε δύο ομάδες. Η πρώτη ομάδα θα περιλαμβάνει αυτούς που έχουν τζίρο κάτω των 50.000 ευρώ ή αυτούς που εκδίδουν λιγότερα από 50 τιμολόγια τον χρόνο. Αυτοί θα μπορούν να χρησιμοποιούν την πλατφόρμα καταχώρησης τιμολογίων που έχει ετοιμάσει η ΑΑΔΕ.
Θα εκδίδουν κανονικά το τιμολόγιό τους χειρόγραφα και στη συνέχεια θα περνούν τα στοιχεία στην ηλεκτρονική βάση. Από την άλλη, όσοι έχουν τζίρο άνω των 50.000 ευρώ και ταυτόχρονα εκδίδουν πάνω από 50 τιμολόγια, θα πρέπει να αποκτήσουν ένα ηλεκτρονικό πρόγραμμα ώστε και η έκδοση των τιμολογίων να γίνεται ηλεκτρονικά ώστε να αποστέλλεται αυτόματα στο taxis. Σχετικό λογισμικό έχει αναπτύξει και η ΑΑΔΕ προκειμένου να αποφευχθεί η οικονομική επιβάρυνση των επιχειρήσεων.
Αντιδρούν οι λογιστές
Το θέμα του My data, έχει προκαλέσει αντιδράσεις στη λογιστική κοινότητα καθώς εκτιμάται ότι προκαλεί αύξηση του όγκου εργασίας (κατά τουλάχιστον 25% λένε οι εμπλεκόμενοι). Από την άλλη, η ηλεκτρονική τιμολόγηση συνιστά μια αλλαγή που αποσκοπεί στη μείωση της φοροδιαφυγής κυρίως μέσα από τον περιορισμό της έκδοσης εικονικών τιμολογίων. Η δυνατότητα άμεσης προσαρμογής της αγοράς στα νέα δεδομένα, θα κριθεί μέσα στους επόμενους μήνες ενώ με ενδιαφέρον αναμένεται η πολιτική που θα ακολουθήσει η κυβέρνηση όσον αφορά στα πρόστιμα.
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News