Κίνα: Τα διυλιστήρια επιβραδύνουν τις αγορές πετρελαίου από τη Ρωσία
Τα διυλιστήρια της Κίνας έχουν αρχίσει να επιβραδύνουν τις αγορές πετρελαίου από τη Ρωσία για τον ερχόμενο μήνα, ενώ παράλληλα καταβάλουν χαμηλότερα ασφάλιστρα ενόψει των επικείμενων κυρώσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της αβεβαιότητας γύρω από το σχέδιο της G7 να επιβάλει πλαφόν στις τιμές του πετρελαίου ρωσικής προέλευσης, σύμφωνα με πηγές στην αγορά του ορυκτού καυσίμου.
Η επιβράδυνση των αγορών όπως είναι φυσικό προκαλεί πλεονασματικά αποθέματα στο πετρέλαιο της Ρωσίας, κάτι που με τη σειρά του επιβαρύνει τις τιμές του, από τη στιγμή που η Κίνα όπως και η Ινδία έχουν κατασθεί από τους σημαντικότερους εισαγωγείς ρωσικού πετρελαίου από τότε που ξέσπασε ο πόλεμος στην Ουκρανία. Η Ευρωπαϊκή Ένωση θα απαγορεύσει τις εισαγωγές ρωσικού αργού και διυλισμένων προϊόντων στις 5 Δεκεμβρίου και στις 5 Φεβρουαρίου, αντίστοιχα.
«Υπάρχουν, φυσικά, πολλές ανησυχίες και μεγάλη σύγχυση σχετικά με το επικείμενο ανώτατο πλαφόν, όμως οι παράγοντες της αγοράς θεωρούν ότι τα φορτία που φθάνουν τον Δεκέμβριο θα πρέπει να είναι ασφαλή (για αγορά)», δήλωσε ένας έμπορος με έδρα την Κίνα.
Περίπου πέντε έως επτά φορτία με τύπου πετρελαίου ESPO Blend για τον Δεκέμβριο έχουν πουληθεί σε Κινέζους, ένα μικρό μόλις μέρος του μέσου όρου των περίπου 30 αποστολών που εξάγει η Ρωσία κάθε μήνα, ανέφεραν οι έμποροι.
«Τα πάντα βρίσκονται υπό αυστηρό έλεγχο. Είναι δύσκολο να διευκρινιστούν οι όροι και οι προϋποθέσεις που συμφωνήθηκαν για αυτόν τον μικρό αριθμό συναλλαγών», δήλωσε ένας Κινέζος εμπορικός στέλεχος.
Οι μετέχοντες στην αγορά, προσπαθούν να εκτιμήσουν τον πιθανό αντίκτυπο από το σχέδιο της G7 για την επιβολή πλαφόν στις τιμές πετρελαίου προκειμένου να περιορισθούν τα έσοδα της Μόσχας από το ορυκτό καύσιμο, στον μηχανισμό πληρωμών, στη διαθεσιμότητα των πλοίων και στην ασφάλεια. Το Κρεμλίνο από τη μεριά του έχει απειλήσει να σταματήσει τις εξαγωγές προς τις χώρες που συμμετέχουν στο σχέδιο.
Η υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ Τζάνετ Γέλεν, έχει δηλώσει ότι από το πλαφόν στις τιμές του πετρελαίου της Ρωσίας θα επωφεληθούν η Κίνα και η Ινδία.
Ορισμένα ιδιωτικά διυλιστήρια στην Κίνα, έχουν προβεί σε αγορές πετρελαίου από τη Βραζιλία και τη Δυτική Αφρική, ούτως ώστε να αντισταθμίσουν τις ελλείψεις στο πετρέλαιο ρωσικής προέλευσης τον Δεκέμβριο, παρά τις υψηλότερες τιμές, σύμφωνα με εμπόρους. Το λειτουργικό κόστος στα διυλιστήρια αυτά έχει αυξηθεί κατά σχεδόν 64% στις αρχές Νοεμβρίου, από 58% πριν από δύο μήνες, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας συμβούλων Zhuochuang.
«Είναι καλύτερα να εξασφαλίσουμε ορισμένα φορτία, σε περίπτωση που η προμήθεια από τη Ρωσία δεν καταστεί εφικτή», δήλωσε ένας έμπορος πετρελαίου με έδρα τη Σαντόνγκ.
Εν τω μεταξύ, τα κρατικά διυλιστήρια περιορίζουν τις αγορές αργού πετρελαίου από τη Ρωσία για να αποφύγουν τους κινδύνους των κυρώσεων.
Οι αποστολές μέσω των Ουραλίων στην Κίνα τον Οκτώβριο εκτιμήθηκαν από 235.000 βαρέλια ημερησίως (bpd) έως 340.000 bpd, η πλειονότητα των οποίων αγοράστηκε από κρατικές εταιρείες όπως οι Unipec, Zhenhua Oil και Chinaoil, σύμφωνα με τις εταιρείες αναλύσεων Kpler και Vortexa Analytics. Αυτός ήταν ο υψηλότερος όγκος των τελευταίων δύο ετών, δήλωσε η αναλύτρια της Vortexa στην Κίνα, Έμα Λι, προσθέτοντας ότι οι κρατικές εταιρείες αντιπροσώπευαν το 85% των αγορών, τρεις φορές περισσότερο του μέσου όρου κατά τους πρώτους εννέα μήνες κάθε έτους.
Για τις προμήθειες μετά τις 5 Δεκεμβρίου, οι κρατικές επιχειρήσεις εξακολουθούν να σταθμίζουν τους κινδύνους των κυρώσεων σε σχέση με την ανάγκη εξασφάλισης προμηθειών. Οι εκπτώσεις σποτ για αυτά τα φορτία «πρέπει να είναι αρκετά μεγάλες ούτως ώστε να δικαιολογούν οποιαδήποτε ουσιαστική ανάληψη κινδύνου», δήλωσε η κρατική εταιρεία που επιβλέπει την εμπορία πετρελαίου.
moneyreview.gr με πληροφορίες από Reuters
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News