Το κόλπο του ship-to-ship: Πώς ρέει το «απαγορευμένο» ρωσικό πετρέλαιο
Από τις πρώτες ημέρες που εισέβαλε η Ρωσία στην Ουκρανία, το κύριο θέμα που πρωταγωνιστεί στη διεθνή κοινότητα είναι ένα: οι κυρώσεις στον κλάδο ενέργειας της πρώτης και στα αστείρευτα αποθέματα πετρελαίου και φυσικού αερίου που διαθέτει.
Οι ΗΠΑ ήδη έχουν απαγορεύσει το ρωσικό πετρέλαιο, όπως και η Βρετανία. Η Ευρωπαϊκή Ένωση ενώ θέλει δεν μπορεί, καθώς θέτει βέτο η Ουγγαρία και βάσει του πρωτοκόλλου για να παρθεί μια νομικής φύσης απόφαση πρέπει να υπάρχει ομοφωνία και από τα 27 κράτη-μέλη.
Το να αποκλεισθεί το ρωσικό πετρέλαιο από τις διεθνείς αγορές φαντάζει όλο και περισσότερο πιθανό ως ενδεχόμενο. Η αγορά πετρελαίου όπως είναι φυσικό βρίσκεται σε αναβρασμό, καθώς η Ρωσία είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος εξαγωγέας του ορυκτού καυσίμου στον κόσμο, πίσω μόνο από τη Σαουδική Αραβία.
Ο αποκλεισμός του ρωσικού πετρελαίου θα πλήξει ιδιαίτερα χώρες όπως η Κίνα, η Ινδία, η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα, χώρες οι οποίες μέχρι πρότινος τροφοδοτούνταν μέσω του αγωγού ESPO (Eastern Siberia, Pacific Ocean).
Και επειδή πάντα υπάρχουν κάποιοι οι οποίοι θέλουν να βρίσκονται μπροστά από τις εξελίξεις, στην πιθανότητα να μην δύνανται να εμπορεύονται το ρωσικό πετρέλαιο, έχουν βρει εναλλακτικό τρόπο διακίνησής του.
Όπως αναφέρει το Bloomberg, οι συναλλασσόμενοι ακολουθούν τη μέθοδο ship-to-ship, δηλαδή της ανταλλαγής προμηθειών στη μέση της θάλασσας μέσω τάνκερ και όχι μέσω των χερσαίων αγωγών.
Για τη μέθοδο αυτή παλαιότερα είχε ακουσθεί ότι Κινέζοι έμποροι την είχαν υιοθετήσει προκειμένου να αγοράσουν πετρέλαιο από το Ιράν, στο οποίο οι ΗΠΑ έχουν επιβάλει κυρώσεις.
Σύμφωνα με το Bloomberg, μικρά δεξαμενόπλοια δίνουν «ραντεβού» στα ύδατα μεταξύ του ρωσικού λιμανιού Κοζμίνο και ανοιχτά της Νότιας Κορέας.
Τα μικρά δεξαμενόπλοια μεταφέρουν τις προμήθειες σε μεγαλύτερο τάνκερ, το οποίο αφού γεμίσει τις δεξαμενές του επιστρέφει στην Κίνα.
Μπορεί το κόστος για τη μεταφορά να αυξάνεται, εντούτοις οι Κινέζοι έμποροι εκμεταλλεύονται τις φθηνότερες τιμές που προσφέρουν οι Ρώσοι dealers.
Οι φορείς που καταγράφουν τα δρομολόγια των πλοίων παγκοσμίως, αναφέρουν ότι το τελευταίο διάστημα υπάρχει μια έντονη κινητικότητα έξω από τα λιμάνια Κοζμίνο και Ουστ Λούγκα. Εταιρείες όπως η κινεζική Cosco και η ρωσική Sovcomflot έχουν διακινήσει σημαντικές ποσότητες πετρελαίου μέσω των λιμανιών αυτών, το οποίο υπό κανονικές συνθήκες θα έρεε μέσω του αγωγού ESPO.
moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg
Διαβάστε επίσης:
Ασφαλιστικές εταιρείες: Η «Αχίλλειος πτέρνα» του ρωσικού πετρελαίου
Κίνα: Σε συζητήσεις με τη Μόσχα για αγορά φθηνού πετρελαίου
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News