Ευρώπη: Ενεργειακός λογαριασμός 1 τρισ.δολαρίων και είναι μόνο η αρχή
Στο 1 τρισ.δολάρια εκτιμάται το πλήγμα της Ευρώπης από το αυξανόμενο ενεργειακό κόστος από τον πόλεμο στην Ουκρανία και τη μεγαλύτερη κρίση που διέρχεται εδώ και δεκαετίες.
Μετά από αυτόν τον χειμώνα, η περιοχή θα πρέπει να γεμίσει ξανά τους αποθηκευτικούς της χώρους με φυσικό αέριο με ελάχιστες ή και καθόλου παραδόσεις από την Ρωσία. Ακόμη και να δημιουργηθούν περισσότερες εγκαταστάσεις για την αποθήκευση LNG, η αγορά θα παραμείνει σφιχτή έως το 2026, όταν θα γίνει διαθέσιμη η πρόσθετη παραγωγική δυναμικότητα από ΗΠΑ και Κατάρ. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα υπάρξει ανάσα από τις υψηλές τιμές μέχρι τότε.
Και ενώ οι κυβερνήσεις κατάφεραν να βοηθήσουν επιχειρήσεις και νοικοκυριά να αντεπεξέλθουν στο υψηλότερο ενεργειακό κόστος με μέτρα ύψους άνω των 700 δισ.δολαρίων, σύμφωνα με το think tank των Βρυξελλών, Bruegel, η κατάσταση έκτακτης ανάγκης μπορεί να κρατήσει για χρόνια. Με τα επιτόκια σε ανοδική τροχιά και με οικονομολόγους να προβλέπουν επικείμενη ύφεση, η οικονομική στήριξη των κυβερνήσεις δεν θα συνεχίζεται εσαεί.
«Όταν προσθέτεις τα πάντα – πακέτα διάσωσης, επιδοτήσεις – τότε βγαίνει ένα απίστευτα υψηλό νούμερο. Είναι πολύ πιο δύσκολο για τις κυβερνήσεις να διαχειριστούν την κρίση το επόμενο έτος», αναφέρει ο Μάρτιν Ντέβινς, διευθυντής της εταιρείας συμβούλων S-RM.
Το 1 τρισ.δολάρια, με βάση εκτιμήσεις του Bloomberg, είναι ο συνολικός λογαριασμός της πιο ακριβής ενέργειας για καταναλωτές και επιχειρήσεις – μέρος του οποίου έχει καλυφθεί από τα πακέτα διάσωσης.
Η Ε.Ε. κατάφερε να μειώσει τη ζήτηση για ενέργεια κατά 50 δισ.κυβικά μέτρα φέτος, όμως η περιοχή θα χρειαστεί να καλύψει μία τρύπα των 27 δισ.κυβικών μέτρων το 2023, σύμφωνα με τη Διεθνή Υπηρεσία Ενέργειας (ΙΕΑ). Αυτό σημαίνει ότι η ρωσική προμήθεια θα περιοριστεί στο μηδέν και οι κινεζικές εισαγωγές LNG θα επιστρέψουν στα επίπεδα του 2021.
Για να μπορέσει να καλύψει τις όποιες ελλείψεις, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει θέσει ελάχιστο στόχο για τα αποθέματα. Από την 1η Φεβρουαρίου, τα αποθέματα θα πρέπει να έχουν μία πληρότητα της τάξης του 45% προκειμένου να αποφευχθούν μεγαλύτερες ελλείψεις έως το τέλος της περιόδου θέρμανσης. Εάν ο χειμώνας αποδειχθεί ήπιος, ο στόχος είναι εφικτός.
Οι εισαγωγές LNG στην Ευρώπη βρίσκονται σε επίπεδα αρεκόρ, ενώ νέοι πλωτοί τερματικοί σταθμοί λειτουργούν στη Γερμανία για την παραλαβή καυσίμων.
Οι κινεζικές εισαγωγές φυσικού αερίου ενδεχομένως να αυξηθούν 7% το 2023 σε σχέση με φέτος, σύμφωνα με το Energy Economics Institute της China National Offshore Oil Corp. H κρατική εταιρεία άρχισε να προμηθεύεται LNG για το επόμενο έτος, γεγονός που βάζει την Κίνα σε άμεση αντιπαράθεση με την Ευρώπη σε επίπεδο εξασφάλισης προσφοράς.
Η Κίνα δεν είναι το μοναδικό πρόβλημα της Ευρώπης, καθότι και άλλες ασιατικές χώρες σπεύδουν να προμηθευτούν περισσότερο φυσικό αέριο, όπως η Ιαπωνία.
Τα προθεσμιακά φυσικού αερίου στην Ευρώπη κινήθηκαν κατά μέσο όρο στα 135 ευρώ ανά μεγαβατώρα το 2022 αφού κορυφώθηκαν στα 345 ευρώ τον Ιούλιο. Εάν οι τιμές επιστρέψουν στα 210 ευρώ, το κόστος εισαγωγών θα αυξηθεί στο 5% του ΑΕΠ, σύμφωνα με τον Τζέιμι Ρας, οικονομολόγο τoυ Bloomberg Economics.
For the likes of Germany, which rely on affordable energy to make products from cars to chemicals, high costs mean losing competitiveness to the US and China. That puts pressure on Chancellor Olaf Scholz’s administration to maintain support for the economy.
Για τις βιομηχανίες δε της Γερμανίας, οι οποίες στηρίζονται στην ενέργεια για την παραγωγή αγαθών, από αυτοκίνητα έως χημικά, το υψηλό κόστος σημαίνει απώλεια ανταγωνιστικότητας έναντι των ΗΠΑ και της Κίνας. Και αυτό πιέζει τον Γερμανό Καγκελάριο Όλαφ Σολτς να στηρίζει συνεχώς την οικονομία με νέα μέτρα.
moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News