Η Ευρώπη θα εισάγει απαγορευμένο ρωσικό ντίζελ χωρίς να το ξέρει
Οι Ευρωπαίοι οδηγοί μπορεί να βρίσκουν ρωσικό ντίζελ στα ρεζερβουάρ τους παρά την απαγόρευση στις εισαγωγές από τη Μόσχα, αφού οι ρυθμιστικές αρχές στερούνται των απαραίτητων εργαλείων για την ιχνηλάτιση της προέλευσης των καυσίμων όταν αυτά έχουν περάσει και από άλλες χώρες.
Η Ε.Ε. έθεσε σε ισχύ τη Δευτέρα 5 Δεκεμβρίου την απαγόρευση των εισαγωγών ρωσικού αργού, ενώ παράλληλα θα απαγορεύσει και τα ρωσικά προϊόντα πετρελαίου από τις 5 Φεβρουαρίου του 2023, καθώς προσπαθεί να αφαιρέσει από την Ρωσία τα πετρελαϊκά έσοδα. Η Μ. Βρετανία σταμάτησε τις εισαγωγές πετρελαίου και πετρελαιοειδών από τις 5 Δεκεμβρίου.
Ωστόσο, ο εντοπισμός της προέλευσης του αργού γίνεται πολύ δύσκολος μετά τη διύλιση και ανάμειξή του, γεγονός που καθιστά πιθανό το σενάριο κάποιες ποσότητες ρωσικού ντίζελ να παραδίδονται σε χώρες όπως η Τουρκία και η Ινδία και εν συνεχεία αυτές να το εξάγουν, όπως αποκάλυψαν πηγές στο Reuters.
Η Ευρώπη επιδιώκει να αναπληρώσει έως και 600.000 βαρέλια ημερησίως μετά τη διακοπή της ρωσικής προσφοράς, σύμφωνα με τον Eugene Lindell, αναλυτή της εταιρείας συμβούλων FGE.
Ωστόσο, η κακή φήμη που συνεπάγεται από την αγορά ρωσικών καυσίμων σε συνδυασμό με τη δυσκολία να ασφαλιστούν τα φορτία σημαίνουν ότι μόνο περιορισμένες ποσότητες ρωσικού αργού θα διοχετευθούν προς την Ευρώπη και αυτό μέσω κάποιων μικρών παικτών της αγοράς.
Πώς τα τελωνεία και τα χρηματιστήρια θα ελέγχουν τις εισαγωγές ντίζελ;
Τα ολλανδικά τελωνεία, τα οποία επιβλέπουν τον σημαντικό εμπορικό και αποθηκευτικό κόμβο Άμστερνταμ-Ρότερνταμ-Αμβέρσα, οι βρετανικές αρχές και το χρηματιστήριο ICE θα ελέγχουν τα επίσημα πιστοποιητικά προέλευσης των πλοίων εισαγωγής.
Σε περίπτωση αμφιβολίας, τα τελωνεία της Βρετανίας και της Ολλανδίας μπορούν να ζητήσουν πρόσθετα έγγραφα για προσδιορίσουν την προέλευση του εμπορεύματος, όπως συμφωνίες, τιμολόγια ή δελτία αποστολής από φορτωτικές.
Επιπλέον, το ICE θα εξετάζει τα πιστοποιητικά εκφόρτωσης και τις αποδείξεις από τα διυλιστήρια για το πού έχει γίνει η επεξεργασία του εμπορεύματος.
Πότε αλλάζει η προέλευση;
Για να γίνει αποδεκτό οποιοδήποτε ντίζελ ως μη ρωσικής προέλευσης, η Βρετανία, η Ε.Ε. και το ICE απαιτούν να έχει επεξεργαστεί εκτός Ρωσίας.
«Η επεξεργασία θεωρείται ουσιαστική μόνο εάν έχει ως αποτέλεσμα την παραγωγή ενός νέου προϊόντος ή αντιπροσωπεύει ένα σημαντικό στάδιο της επεξεργασίας που πραγματοποιείται σε επιχείρηση εξοπλισμένη για τον σκοπό αυτό», αναφέρει ο ιστότοπος της βρετανικής κυβέρνησης.
Η ανάμειξη ρωσικού ντίζελ σε άλλη χώρα με μη ρωσικό ισοδύναμο δεν θα άλλαζε την προέλευσή του. Η διύλιση, όμως, ρωσικού αργού Ουραλίων σε ντίζελ – σε άλλη χώρα – θα το έκανε.
Πόσο αποτελεσματικοί είναι οι έλεγχοι;
Βρετανία, Ε.Ε. και ICE θεωρούν ότι το ντίζελ είναι ρωσικό εάν μεταφέρεται και επαναφορτώνεται αλλού.
Η Βρετανία λέει ότι οποιαδήποτε επεξεργασία για την αλλαγή του προϊόντος πρέπει να γίνεται για εμπορικούς σκοπούς, όπως η παραγωγή ενός τελικού προϊόντος που να πληροί τις βρετανικές προδιαγραφές και όχι για την αποφυγή του καθεστώτος κυρώσεων.
Αλλά είναι πρακτικά αδύνατο να εντοπιστεί η προέλευση του αναμεμειγμένου ή διυλισμένου ντίζελ και είναι δύσκολο να παρακολουθηθούν οι μεταφορές από πλοίο σε πλοίο, πράγμα που σημαίνει ότι αυτές οι πτυχές των κυρώσεων εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την «καλή θέληση» των παραγόντων της αγοράς, σύμφωνα με δύο πηγές της πετρελαϊκής βιομηχανίας.
Ο όγκος των εργασιών μεταξύ δεξαμενόπλοιων που συνδέονται με τη Ρωσία έχει «αυξηθεί δραματικά» από τον Φεβρουάριο, σύμφωνα με την εταιρεία ναυτιλιακών δεδομένων και αναλύσεων Windward.
Πώς θα επηρεαστούν οι ροές ντίζελ;
Το ρωσικό ντίζελ είναι πιθανό να παραδοθεί και να επανεξαχθεί από χώρες, όπως η Τουρκία και η Ινδία, σύμφωνα με τις πηγές.
Η Ρωσία θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει το στόλο της για να μεταφέρει ντίζελ στην Τουρκία, όπου μπορεί να μεταφερθεί σε τάνκερ μεσαίου μεγέθους.
Βρετανία, Ε.Ε. και ICE δεν θεωρούν ρωσικό το ντίζελ που διυλίζεται από το ρωσικό αργό Ουραλίων εκτός Ρωσίας, γεγονός που ενδεχομένως να μετατοπίσει τις εμπορικές ροές αλλού.
Η Ευρώπη έχει ήδη αρχίσει να αντικαθιστά τις ρωσικές εισαγωγές ντίζελ με διυλισμένο προϊόν από τη Μέση Ανατολή, αλλά οι αναλυτές αναμένουν ότι η Ινδία θα διυλίσει περισσότερο ρωσικό Ουραλίων και θα αυξήσει τις εξαγωγές ντίζελ προς την Ευρώπη.
Ποιός θα μπορούσε να μεταφέρει ρωσικό αργό;
Το ευρωπαϊκό πλαφόν απαγορεύει στις ναυτιλιακές και ασφαλιστικές εταιρείες να διακινούν φορτία ρωσικού αργού, εκτός εάν πωλούνται σε τιμή χαμηλότερη από το πλαφόν των 60 δολαρίων το βαρέλι.
Πολλές από τις μεγαλύτερες πετρελαϊκές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των BP και Shell, έχουν επιβάλει από μόνες τους κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο και πετρελαιοειδή.
Η αποφασιστικότητα δε της Ρωσίας να σταματήσει να πωλεί πετρέλαιο σε χώρες ή εταιρείες που συμμετέχουν στο πλαφόν, σε συνδυασμό με τις ασφαλιστικές δυσκολίες, σημαίνει ότι «οι ιδιοκτήτες των mainstream τάνκερ δεν θα είναι σε θέση να φορτώσουν ρωσικό αργό», δήλωσε η γαλλική ναυλομεσιτική εταιρεία BRS.
Ωστόσο, μικρότερες εταιρείες χρησιμοποιούν ήδη δεξαμενόπλοια του «σκιώδους στόλου», ανέφεραν αρκετές πηγές του κλάδου, προσθέτοντας ότι αυτές έχουν συνάψει ασφαλιστήρια συμβόλαια με παρόχους στην Ινδία.
Η BRS αναφέρει ότι 111 γερασμένα τάνκερ έχουν πωληθεί σε ιδιωτικές ναυτιλιακές εταιρείες από τον Φεβρουάριο πιθανόν για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου.
Πώς θα επηρεαστούν οι τιμές ντίζελ;
Η Rabobank αναμένει ότι αυτή η «αλλαγή δρομολογίων παγκοσμίως» των φορτίων πετρελαίου θα έχει ως αποτέλεσμα να αυξηθεί το κόστος εφοδιασμού, να περιοριστούν τα διαθέσιμα τάνκερ και τελικά να γίνουν πιο ακριβά τα εισαγόμενα ενεργειακά προϊόντα.
«Υπάρχει ένα παγκόσμιο έλλειμμα 35-45 εκατομμυρίων βαρελιών σε μεσαία αποστάγματα. Αυτό το διαρθρωτικό πρόβλημα θα διαρκέσει χρόνια», σημειώνει η Radobank.
moneyreview.gr με πληροφορίες από Reuters
Διαβάστε επίσης:
Στα ύψη οι ναύλοι για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου – Η ασάφεια και ο σκοτεινός στόλος
Εθισμένη στο ρωσικό LNG η Ευρώπη – Πληρώνει δισεκατομμύρια για φορτία
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News