Business & Finance Δευτέρα 14/11/2022, 07:22
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εμπόριο: Τα άδεια κοντέινερ και το αναπάντεχο πρόβλημα

Εμπόριο: Τα άδεια κοντέινερ και το αναπάντεχο πρόβλημα

Στο αποκορύφωμα των lockdown διεθνώς, το παγκόσμιο εμπόριο βρέθηκε ενώπιον σημαντικής έλλειψης κοντέινερ, ενώ πλέον, περίπου δύο χρόνια μετά, αντιμετωπίζει ακριβώς το αντίθετο πρόβλημα. Πρόκειται για αποτέλεσμα ιδίως της κατακόρυφης μείωσης στην καταναλωτική ζήτηση, η οποία ανοίγει το δρόμο για μία επικείμενη επιβράδυνση στη διεθνή οικονομία.

Τα σημεία αποθήκευσης των κοντέινερ είναι σχεδόν πλήρη, με τους traders και όσους ασχολούνται στον σχετικό κλάδο να εξηγούν πως η πτώση της καταναλωτικής ζήτησης δεν είναι σημάδι κανονικοποίησης μετά την πανδημία, αλλά αντιθέτως μία κραυγαλέα ένδειξη διολίσθησης στο καταναλωτικό κλίμα.

Γεμίζουν οι αποθήκες

«Δεν υπάρχει άλλος χώρος να φιλοξενήσει όλα τα κοντέινερ», δήλωσε χαρακτηριστικά αυτή την εβδομάδα ο Christian Roeloffs, διευθύνων σύμβουλος της πλατφόρμας logistics για κοντέινερ Container xChange. Το πρόβλημα αυτό επιβεβαίωσαν και άλλοι παράγοντες του κλάδου, οι οποίοι έφτασαν να απορρίπτουν πελάτες σε ορισμένες τοποθεσίες αποθήκευσης. Μάλιστα, ιδιαίτερα προβληματικό είναι το γεγονός ότι οι αποθήκες έφτασαν στην πληρότητα πολύ νωρίτερα από τη συνήθη περίοδο ζήτησης, δηλαδή λίγο πριν τα Χριστούγεννα.

Προκειμένου να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα, ορισμένοι λιμένες, μεταξύ αυτών και το λιμάνι του Χιούστον, άρχισαν να επιβάλουν χρεώσεις για τα άδεια κοντέινερ που παραμένουν στους σταθμούς για παραπάνω από επτά ημέρες. 

«Δεδομένου ότι συχνά παραμένουν για ατελείωτες εβδομάδες, ο αριθμός των κοντέινερ σε πλοία ή σε λιμάνια μας αφήνει ανεπαρκή αποθηκευτικό χώρο, γεγονός το οποίο μόνο επιδεινώνει την τρέχουσα κρίση της εφοδιαστικής αλυσίδας, καθώς επηρεάζει την επανατοποθέτηση και την μεταφορά των κοντέινερ», δήλωσε χαρακτηριστικά στο CNBC ο Darin Miller, υψηλόβαθμο στέλεχος στον πάροχο διαχείρισης διεθνών αλυσίδων Sedgwick. Ο ίδιος μάλιστα προσέθεσε ότι οι καταναλωτές μπορούν να περιμένουν εκπτώσεις, στις οποίες θα υποχρεωθούν να καταφύγουν οι έμποροι προκειμένου να αδειάσουν οι χώροι αποθήκευσης.

Ενδεικτικά, ο παγκόσμιος δείκτης κοντέινερ της Drewry, που αποτελεί βαρόμετρο για τις τιμές των κοντέινερ, υποχώρησε ξανά στα 2.773 δολάρια για τα κοντέινερ 12 μέτρων, περίπου 73% χαμηλότερα από το υψηλό του Σεπτεμβρίου του 2021.

Ακυρώνονται μεταφορές

Υψηλότερα είναι πλέον τα ποσοστά των ακυρώσεων ή του λεγόμενου blank sailing, όταν δηλαδή μία ναυτιλιακή αποφασίζει να παρακάμψει ένα λιμάνι ή ολόκληρο κομμάτι του προγράμματός της, προκειμένου να διαχειριστεί τις αλλαγές σε ζήτηση και πληρότητα.

Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση της Drewry, το 14% των μεταφορών φορτίων ακυρώθηκε στις μεγάλες διαδρομές για τα κοντέινερ. Επίσης, την περασμένη εβδομάδα, η Maersk προειδοποίησε ότι ο αριθμός των φορτίων έχει κορυφωθεί, αφενός λόγω της συμφόρησης των εφοδιαστικών αλυσίδων, αφετέρου λόγω της μείωσης στη ζήτηση. Μάλιστα, η εταιρεία προειδοποίησε τους επενδυτές ότι θα καταγραφούν χαμηλότερα κέρδη στον συγκεκριμένο τομέα.

Σε σχετική έρευνα της Container xChange, σχεδόν το 60% μεταξύ 200 μεταφορέων, traders και ναυτιλιακών δήλωσε τον περασμένο μήνα ότι αντιμετωπίζει κινδύνους σε γεωπολιτικό, οικονομικό και οικονομικό επίπεδο. Οι κίνδυνοι αυτοί, όπως επεσήμαναν, επιβάρυναν την κατανάλωση και κατά συνέπεια τη ζήτηση για κοντέινερ.

moneyreview.gr με πληροφορίες από CNBC

Διαβάστε επίσης:

Blackouts, εξεγέρσεις και παγκόσμιος πόλεμος: Αυτοί είναι οι 10 κίνδυνοι του 2023

Η πρόκληση του πληθωρισμού και οι επιπτώσεις

Μείωση στην παγκόσμια ζήτηση για κοντέινερ «βλέπει» η Maersk: Οι πιέσεις στην αγορά

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News