Η ύφεση δεν είναι ίδια για πλούσιους και φτωχούς
Η μείωση του αμερικανικού ΑΕΠ κατά 0,9% σε ετήσια βάση το δεύτερο τρίμηνο δείχνει σαφέστατη εξασθένιση της οικονομίας. Άλλα οικονομικά στοιχεία δείχνουν ότι υπάρχει ανθεκτικότητα, εξ ου και επισήμως ο όρος της ύφεσης απηχεί μια εκτεταμένη και μακράς διαρκείας οικονομική κάμψη. Παρά ταύτα, εάν κοιτάξει κανείς κάτω από την επιφάνεια θα διαπιστώσει πως οι γενναιόδωρες δαπάνες των εχόντων, απλώς αποκρύπτουν τις πιέσεις τις οποίες υφίστανται οι Αμερικανοί με τα χαμηλότερα εισοδήματα. Το γεγονός πως δεύτερο τρίμηνο στη σειρά παρατηρείται συρρίκνωση της οικονομικής δραστηριότητας δείχνει τους διαφορετικούς και ποικίλους τρόπους με τους οποίους οι καταναλωτές είτε ταλανίζονται είτε ωφελούνται. Ο όγκος των αποθεμάτων των μη πωληθέντων αγαθών και υλικών των εταιρειών περιστέλλεται σε ετήσια βάση, αφαιρώντας 2 ποσοστιαίες μονάδες από την οικονομική παραγωγή. Πάντως, οι δαπάνες επί των υπηρεσιών, όπως είναι τα ταξίδια, αυξήθηκαν κατά 4,1%. Οι εύποροι Αμερικανοί έχουν συνδράμει, ώστε οι δραστηριότητες αυτές να προσεγγίζουν σχεδόν τα προ πανδημίας επίπεδά τους.
Οι πλούσιοι διαδραματίζουν υπερμεγέθη ρόλο στην αμερικανική οικονομία, πράγμα το οποίο παραμορφώνει τη συνολική εικόνα. Το 10% των πλουσιότερων φορολογουμένων, με ετήσιο εισόδημα άνω των 200.000 δολ., αντιστοιχεί στο σχεδόν ήμισυ της καταναλωτικής δαπάνης. Το 20% στη βάση, που έχει εισόδημα κάτω από 30.000 δολ., αντιστοιχεί σε ποσοστό χαμηλότερο του 10% αυτής της δαπάνης και τα περισσότερα χρήματα διοχετεύονται για να καλυφθούν βασικές ανάγκες, όπως στέγη και τροφή. Εξ ου και το να δίνουμε προσοχή στο τι λέει η κάθε εταιρεία ξεχωριστά, μας βοηθάει να έχουμε πιο εμπεριστατωμένη εικόνα. Προ ολίγων ημερών η Walmart προειδοποίησε πως η πελατεία της ξοδεύει λιγότερα σε είδη, αλλά εκτός των τροφίμων. Ο όμιλος κινητής τηλεφωνίας ΑΤ&Τ ενημέρωσε πως οι χρήστες καθυστερούν την εξόφληση λογαριασμών. Οσες επιχειρήσεις εξυπηρετούν τους εύπορους αποδεικνύονται ως επί το πλείστον άτρωτες στις πληθωριστικές πιέσεις. Στα μέσα της εβδομάδας η Μercedes-Benz δήλωσε πως έχει πολλές καθυστερούμενες παραγγελίες, κάτι το οποίο την ώθησε στο να βελτιώσει τις προβλέψεις πωλήσεων και εσόδων για το τρέχον έτος. Ο όμιλος του LVMH, με εμπορικά σήματα όπως των Louis Vuitton και Tiffany, ανακοίνωσε αυξημένες πωλήσεις κατά 24% στις ΗΠΑ.
Τα συνολικά δεδομένα του ΑΕΠ δεν συνυπολογίζουν τέτοιες διαφορές. Μια μικρή τσάντα Louis Vuitton στα 3.300 δολάρια, είναι όσο οι αθροιστικές δαπάνες για φαγητό για έναν ενήλικα με συνηθισμένες διατροφικές συνήθειες, σύμφωνα με το υπουργείο Γεωργίας. Είναι στη βάση της πυραμίδας, που τα θεμέλια της οικονομίας των ΗΠΑ φανερώνονται πολύ αδύναμα.
πηγή: kathimerini.gr
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News