Κρίση του κόστους διαβίωσης; Οι καταναλωτές πάντως συνεχίζουν να δαπανούν
Οι επιχειρήσεις που εστιάζουν στον καταναλωτή δεν βλέπουν μείωση της ζήτησης, παρά το αυξανόμενο κόστος διαβίωσης, με αποτέλεσμα αρκετές να αναβαθμίζουν τις προβλέψεις για τις πωλήσεις τους για το τρέχον τρίμηνο, εν μέσω ωστόσο πολλών ερωτηματικών για το πόσο ακόμη θα συνεχιστεί η τάση αυτή.
Ενώ αρκετοί καταναλωτές θωρακίζονται απέναντι στις αυξήσεις των τιμών προσφεύγοντας σε φθηνότερα προϊόντα, καταναλώνουν περισσότερα χρήματα στα McDonalds, με αποτέλεσμα να είναι πλέον ορατός ο κίνδυνος αύξησης των cheeseburger στη Βρετανία για πρώτη φορά εδώ και 14 χρόνια.
«Οι εταιρείες θα αυξήσουν τις τιμές εάν και όταν βλέπουν ότι οι καταναλωτές είναι πρόθυμοι και σε θέση να πληρώνουν για τα προϊόντα τους», αναφέρει ο επικεφαλής στρατηγικών επενδύσεων της Nuveen, Μπράιαν Νικ. Υπογραμμίζει ωστόσο τον κίνδυνο εξασθένησης της ζήτησης, σε μία εξέλιξη που θα είναι πλέον πιο δύσκολο να δικαιολογεί τις αυξήσεις των τιμών.
Πολλά καταστήματα και σουπερμάρκετ στη Βρετανία έχουν αυξήσει τις τιμές κατά 4,4% τους τελευταίους μήνες έως τα τέλη Ιουλίου, στη μεγαλύτερη αύξηση από το 2005, γεγονός που αντανακλά την αύξηση του κόστους ενέργειας και μεταφορών, σύμφωνα με τη Βρετανική Κοινοπραξία Λιανεμπορίου.
Οι κολοσσοί καταναλωτικών αγαθών Reckitt Benckiser και Danone έχουν αυξήσει τις προβλέψεις τους για τις πωλήσεις σε συνδυασμό με Mercedes, GSK και Puma. H Reckitt, γνωστή για τα προϊόντα καθαρισμού Dettol και Lysol, αναθεώρησε ανοδικά τις προβλέψεις της για τα έσοδα ολόκληρου του έτους, μετά τις απότομες αυξήσεις των τιμών που βοήθησαν στην άνοδο των πωλήσεων σε επίπεδα καλύτερα των προσδοκιών.
Οι αυξήσεις των τιμών ενίσχυσαν αντίστοιχα και τις πωλήσεις των Unilever και Danone. Το μεγάλο ερώτημα ωστόσο για τους επενδυτές είναι πόσο καιρό θα συνεχιστεί η τάση αυτή. “Αυτό που διαπιστώνουμε είναι ότι ο καταναλωτής έχει δεχθεί αυτές τις αυξήσεις των τιμών, όμως ο πληθωρισμός δεν έχει υπαναχωρήσει”, σημειώνει ο Άσις Σίνχα, διαχειριστής χαρτοφυλακίου της Gabelli.
Τα νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος έχουν πληγεί σοβαρά από τον πληθωρισμό, επειδή μία μεγάλη αναλογία του εισοδήματός τους δαπανάται σε είδη πρώτης ανάγκης, από τρόφιμα έως καύσιμα και στέγαση. Αντίθετα, τα νοικοκυριά μεσαίου και μεγάλου εισοδήματος έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν μεγάλες αποταμιεύσεις από την περίοδο της πανδημίας, καθώς παρέμειναν στα σπίτια τους σταματώντας τις δαπάνες τους. Παρότι μέρος από την αποταμίευση αυτή έχει υπονομευθεί από τον πληθωρισμό, τα νοικοκυριά αυτά είναι πιο ευέλικτα να συνεχίσουν να δαπανούν.
moneyreview.gr με πληροφορίες από Reuters
Διαβάστε επίσης:
Τζ. Γέλεν: Πιθανή όχι όμως και αναπόφευκτη η ύφεση
Πληθωρισμός: Πώς μπορεί να πλήξει αλλά και να βοηθήσει τους καταναλωτές
Μετοχές καταναλωτικών αγαθών: Χάθηκαν 1,8 τρισ.δολάρια σε κεφαλαιοποίηση
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News