Business & Finance Σάββατο 23/07/2022, 22:01
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τρόφιµα κοντά στη λήξη τους, η νέα μανία των Κινέζων

Εκτίναξη ζήτησης µε πρωταγωνίστρια τη µεσαία τάξη και όχι τα φτωχότερα στρώµατα

Τρόφιµα κοντά στη λήξη τους, η νέα μανία των Κινέζων

Με την αγωνία για την οικονοµία της χώρας και τις επώδυνες εµπειρίες των αλλεπάλληλων lockdowns, η µεσαία τάξη της Κίνας αναπτύσσει ανακλαστικά εκτάκτου ανάγκης. Ετσι, οι µάλλον καλής οικονοµικής κατάστασης Κινέζοι αναζητούν πυρετωδώς φθηνά προϊόντα διατροφής και είδη πρώτης ανάγκης και οδηγούνται σε καταστήµατα µε τρόφιµα και ποτά που λήγουν σύντοµα. Ετσι τα καταστήµατα του είδους που προσφέρουν εξαιρετικά καλές τιµές παρουσιάζουν τελευταία µια πρωτοφανή αύξηση. Οπως αναφέρει σχετικό ρεπορτάζ των Financial Times, σύµφωνα µε τα επίσηµα στοιχεία έχουν καταγραφεί τους τελευταίους 12 µήνες 119 επιχειρήσεις του είδους, όταν ο αντίστοιχος αριθµός όλη την προηγούµενη δεκαετία δεν υπερέβαινε τις 92. Ανάµεσα στα εµπορεύµατα αυτών των επιχειρήσεων βρίσκει κανείς κουτιά καφέ της Nestle 100 γραµµαρίων έναντι 45 σεντς του δολαρίου και µικρές µποτίλιες µεταλλικού νερού έναντι 50 σεντς του δολαρίου. Την απήχηση των καταστηµάτων του είδους σκιαγραφεί η περίπτωση της εταιρείας εκπτωτικών µαγαζιών Hotmaxx, που από τον Ιανουάριο του 2020 έως σήµερα έχει αυξήσει το προσωπικό της από 20 σε 500 άτοµα. Σχεδιάζει, άλλωστε, να αυξήσει τον αριθµό των καταστηµάτων της από τα 500 που έχει σήµερα σε 5.000 µέχρι το 2025.

Εκείνο, όµως, που εντυπωσιάζει περισσότερο είναι ότι η πελατεία των εκπτωτικών αυτών καταστηµάτων είναι σε µεγάλο ποσοστό µέλη της κινεζικής µεσαίας τάξης και όχι των φτωχότερων στρωµάτων, όπως εύκολα θα φανταζόταν κανείς. Η βρετανική εφηµερίδα επικαλείται σχετική έρευνα της εταιρείας iiMedia, σύµφωνα µε την οποία τα 2/3 των καταναλωτών που αγοράζουν συστηµατικά τρόφιµα και ποτά λίγο πριν από την ηµεροµηνία λήξης τους και µε χαµηλές τιµές, είναι άνθρωποι µε εισοδήµατα άνω των 4.000 γουάν τον µήνα. Το ποσό αυτό είναι αντίστοιχο µε περίπου 600 δολάρια ή 600 ευρώ τον µήνα και στην Κίνα αποτελεί τη διαχωριστική γραµµή ανάµεσα στα χαµηλά εισοδηµατικά στρώµατα και τη µεσαία τάξη. Οπως τονίζουν οικονοµικοί αναλυτές, οι Κινέζοι καταναλωτές προσπαθούν να εξοικονοµήσουν όσο περισσότερα χρήµατα µπορούν, δεδοµένου ότι η κινεζική οικονοµία κλονίζεται εµφανώς. Το δεύτερο τρίµηνο σηµείωσε ανάπτυξη µόλις 0,4%, που ήταν πολύ κατώτερη των προσδοκιών, ενώ κατέγραψε τη χειρότερη επίδοση από το πρώτο τρίµηνο του 2020 όταν εξαιτίας της πανδηµίας και του πρώτου επιθετικού lockdown συρρικνώθηκε κατά 6,8%.

Και βέβαια η προσπάθεια για εξοικονόµηση χρηµάτων µε την αγορά φθηνότερων προϊόντων δεν είναι η µόνη από τις καινούργιες συνήθειες των Κινέζων καταναλωτών. Τα παρατεταµένα και αλλεπάλληλα lockdowns τούς έχουν οδηγήσει σε εκτεταµένες αγορές προϊόντων µε µεγάλη διάρκεια ζωής και σε µεγάλες ποσότητες. Η µεγάλη επιτυχία των τροφίµων µε κοντινή ηµεροµηνία λήξης οφείλεται, παράλληλα, και στην ασυνήθιστα µεγάλη αύξηση που σηµείωσαν τα αποθέµατα πολλών κινεζικών βιοµηχανιών και εταιρειών διανοµής εξαιτίας των αυστηρών και πολλών lockdowns. Η βρετανική εφηµερίδα αναφέρει την περίπτωση µιας εκπτωτικής επιχείρησης, που τον Απρίλιο αγόρασε από διεθνή αλυσίδα ταχυφαγίας 5.000 γλυκίσµατα στη µισή τιµή. Είχαν ηµεροµηνία λήξης έπειτα από µια εβδοµάδα και συγκέντρωσε µεγάλα κέρδη, καθώς η κυβέρνηση απαγόρευσε τα δείπνα σε εσωτερικούς χώρους λόγω της µετάλλαξης «Οµικρον».

Πηγή: Καθημερινή

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News