Από το ορφανοτροφείο στις λίστες των δισεκατομμυριούχων: Ο «Όλιβερ Τουίστ» πίσω από την Ray-Ban
Πέθανε, σε ηλικία 87 ετών, ο Leonardo Del Vecchio, ο Ιταλός επιχειρηματίας που ξεκίνησε μέσα σε ένα μικροσκοπικό εργαστήρι οπτικών στους Δολομίτες για να γίνει ο παγκόσμιος ηγέτης της αγοράς των γυαλιών.
Η εταιρεία του, η EssilorLuxottica, έκανε μία σειρά από εξαγορές για να γίνει η πρώτη δύναμη στη βιομηχανία των οπτικών παγκοσμίως, με τα brand names Ray-Ban και Oakley να είναι μερικά από εκείνα που απέκτησε ο Del Vecchio στο δρόμο του για την κορυφή.
Με τον θάνατό του, αφήνει πίσω του περιουσία που υπολογίζεται από το Bloomberg Billionaires Index στα 25,7 δισ. δολάρια. Η εταιρεία του έχει 180.000 υπαλλήλους παγκοσμίως και φτιάχνει, μεταξύ άλλων, τους σκελετούς για τα γυαλιά οίκων όπως οι Armani και Prada.
Ντροπαλός και μυστικοπαθής από τη φύση του, ο Del Vecchio απέφευγε για δεκαετίες τη δημοσιότητα. Σε μία σπάνια συνομιλία του με δημοσιογράφο φέτος, ο μεγιστάνας απάντησε στην ερώτηση του πώς έχτισε την αυτοκρατορία του: «Πάντα προσπαθούσα να είναι ο καλύτερος σε ό,τι κάνω. Αυτό είναι. Ποτέ δεν μου ήταν αρκετό».
Από τη φτώχεια στα δισεκατομμύρια
Γεννημένος στις 22 Μαΐου του 1935, ο Del Vecchio μεγάλωσε μέσα σε συνθήκες φτώχειας στο Μιλάνο. Τίποτα στα πρώτα χρόνια της ζωής του δεν μαρτυρούσε την μετέπειτα επιτυχία του, για αυτό και η προσωπική ιστορία του αποτελεί ένα από τα πιο κινηματογραφικά success stories του επιχειρηματικού κόσμου.
Ο πατέρας του πέθανε πέντε μήνες πριν γεννηθεί και ο Del Vecchio ήταν επτά χρόνων όταν η μητέρα του αναγκάστηκε να τον αφήσει σε ορφανοτροφείο, αφού δεν μπορούσε να του προσφέρει ούτε καν τα βασικά. Εκεί, τον μεγάλωσαν καλόγριες, οι οποίες και ανέλαβαν να τον μορφώσουν. Σαν έφηβος, ξεκίνησε να δουλεύει μαθητευόμενος σε ένα εργοστάσιο που έφτιαχνε μεταλλικά εξαρτήματα για γυαλιά και αυτοκίνητα. Και στα 25 του χρόνια μετακόμισε στο Αγκόρντο, ένα μικρό χωριό που αποτελεί την καρδιά της ιταλικής βιομηχανίας γυαλιών, για να φτιάξει τη δική του επιχείρηση.
Η Luxottica πήρε το όνομά της από τις λέξεις «luce» (φως) και «ottica» (οπτικά) και ξεκίνησε φτιάχνοντας σκελετούς γυαλιών για λογαριασμό μεγαλύτερων εταιρειών του κλάδου. Όμως, πολύ γρήγορα επεκτάθηκε στα δικά της brands και γιγαντώθηκε μέσα από μια σειρά από deals. Το 1988 μπήκε και επίσημα στο κλαμπ των μεγάλων της βιομηχανίας, όταν έκλεισε συμφωνία με την Giorgio Armani για να κατασκευάζει τα γυαλιά του διάσημου ιταλικού οίκου μόδας και δύο χρόνια αργότερα, εισήλθε στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Το 1990 εξαγόρασε την Bausch & Lomb, την εταιρεία των γυαλιών Ray-Ban και έτσι κατάφερε να προσθέσει στο χαρτοφυλάκιό της ένα brand που είχαν κάνει γνωστό αστέρες όπως η Όντρεϊ Χέπμπορν και ο Τομ Κρουζ, αλλά τα χρόνια εκείνα βρισκόταν σε παρακμή. Το 2007, έκανε μία ακόμα μεγάλη κίνηση, εξαγοράζοντας την Oakley, την εταιρεία από την Καλιφόρνια που ειδικεύεται στα αθλητικά γυαλιά.
Στα πρώτα στάδια της καριέρας του, ο Del Vecchio έβαλε τη δουλειά πάνω από όλα, αφιερώνοντας λίγο χρόνο στα παιδιά του, όπως έχει παραδεχθεί. «Το εργοστάσιο έγινε η πραγματική μου οικογένεια», θα έλεγε, προσθέτοντας ότι προσπάθησε να αναπληρώσει κάτι από τον χαμένο χρόνο τα τελευταία χρόνια, όταν περνούσε τον περισσότερο καιρό του με την οικογένειά του στο Μιλάνο ή στα σπίτια του στην Cote d’Azur της Γαλλίας και την Antigua.
moneyreview.gr
Διαβάστε επίσης:
Ο πλουσιότερος Ευρωπαίος: Πώς με ένα γαλλικό φράγκο δημιούργησε περιουσία 168 δισ. δολαρίων
Ο «Μικελάντζελο του Εμπορίου»: Το λογότυπο που όλοι θέλουν και η φυλακή
Το έγκλημα πληρώνει; Ο φόνος που εκτίναξε την Gucci
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News