Η Βρετανία παίρνει μία πικρή «πρόγευση» του no deal
Η πρώτη χώρα της Δύσης που ενέκρινε εμβόλιο κατά της Covid-19 για χρήση στον γενικό πληθυσμό ήταν έτοιμη να γιορτάσει τα Χριστούγεννα με ελπίδες για μία νίκη στη μάχη κατά της πανδημίας και να υποδεχθεί το νέο έτος με «νέα φτερά», που σύμφωνα με την πολιτική ηγεσία, της δίνει η πλήρης αποδέσμευση από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Το Brexit με ή χωρίς συμφωνία ήταν αυτό, διατείνονταν υπουργοί, που επέτρεψε την ταχύτερη έγκριση του εμβολίου και αυτό που θα φέρει την ταχύτερη ανάκαμψη το 2021. Ο ιός είχε άλλα σχέδια. Η μετάλλαξή του οδήγησε σε πιο σκληρό lockdown στο εσωτερικό, αλλά και στο κλείσιμο των συνόρων για επισκέπτες από τη Βρετανία στο εξωτερικό. Η χώρα μετετράπη αίφνης σε «παγκόσμιο παρία» όπως σχολίασε το CNBC. Περισσότερες από 40 χώρες απαγόρευσαν την είσοδο πτήσεων από το Νησί, ενώ όταν και η Γαλλία μπλόκαρε τις μεταφορικές συνδέσεις, η χώρα πήρε μέσα σε λίγες ώρες μία γερή (και πικρή) πρόγευση του τι θα φέρει ένα no deal- αυτό που ο Μπόρις Τζόνσον διαμηνύει ότι δεν τον τρομάζει.
Χάος επικράτησε στα λιμάνια και στα σύνορα, η εφοδιαστική αλυσίδα δέχθηκε άμεσο πλήγμα και τα σούπερ μάρκετ άρχισαν να προειδοποιούν για ελλείψεις στα ράφια, εάν οι γαλλικοί περιορισμοί παραμείνουν για πολύ σε ισχύ. Φορτηγά με εμπορεύματα έμειναν ακινητοποιημένα στο Ντόβερ επί ώρες σχηματίζοντας ουρές χιλιομέτρων. Ήδη και πριν από τη γαλλική απαγόρευση στα δρομολόγια των πλοίων ανάμεσα στο Ντόβερ και Καλαί καταγράφονταν πολύωρες καθυστερήσεις, καθώς οι Βρετανοί προσπαθούσαν να δημιουργήσουν μεγάλα αποθέματα αγαθών ενόψει Brexit, ενώ ήταν αυξημένη και η ζήτηση λόγω των εορτών των Χριστουγέννων. Την περασμένη εβδομάδα δημοσιογράφοι του CNN που βρίσκονταν στο Ντόβερ τόνιζαν ότι η ουρά των φορτηγών ξεπερνά τα 10 μίλια. Το Ντόβερ καλύπτει το 17% της διακίνησης των αγαθών. Πέρυσι πέρασαν από αυτό 2,4 εκατομμύρια φορτηγά, ενώ επιπλέον 1,6 εκατομμύρια φορτηγά διέσχισαν το Eurotunnel της Μάγχης.
Σύμφωνα με το BBC οι κυβερνήσεις Βρετανίας και Γαλλίας εξετάζουν τώρα ένα σχέδιο για την επανέναρξη των εμπορευματικών μεταφορών, το οποίο ενδεχομένως να τεθεί σε ισχύ ακόμη και αύριο, Τετάρτη. Και τούτο γιατί το Παρίσι αναγνωρίζει πως πρέπει να βοηθήσει μία χώρα, η οποία αντιμετωπίζει μία νέα «επίθεση» από την Covid-19.
Ωστόσο σε οτκώ ημέρες αυτή η χώρα θα βρίσκεται εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης και ακόμη η κυβέρνησή της και οι 27 της κοινότητας δεν έχουν καταλήξει σε μία εμπορική συμφωνία. Αυτό σημαίνει ότι από 1η Ιανουαρίου το χάος που είδαμε τα τελεταία 24ωρα μπορεί να είναι η νέα κανονικότητα για 3 έως 6 μήνες, όπως εκτιμά η ίδια η βρετανική κυβέρνηση σε έγγραφό της για την επομένη του Brexit. Η απότομη επιβολή όχι μόνο δασμών, αλλά και έξτρα τελωνειακών ελέγχων, όπως και η ανάγκη για έκδοση ειδικών αδειών στην μεταφορά αγαθών και την μετακίνηση ατόμων αναμένεται να οδηγήσει σε μεγάλες καθυστερήσεις σε εισαγωγές και εξαγωγές.
Το σχέδιο για την «Επιχείρηση Yellowhammer» της βρετανικής κυβέρνησης που είχε έρθει στο φως, παρουσίαζε μία εφιαλτική εικόνα για την επομένη ενός no deal Βrexit. Σε αυτό υπήρχε η εκτίμηση ότι η ροή των αγαθών που θα περνούν μέσω του Στενού της Μάγχης θα μειωθεί στο 40% από την πρώτη μέρα μετά το Brexit, ενώ για έως και έξι μήνες θα καταγράφονται προβλήματα στην τροφοδοσία της αγοράς με φρέσκα τρόφιμα, αλλά και σημαντικές ανατιμήσεις. Γινόταν επίσης λόγος για εκτεταμένες καθυστερήσεις στις εισαγωγές φαρμάκων και ελλείψεις στις προμήθειες καυσίμων στην νοτιανατολική Αγγλία. Όλα αυτά καθώς τα φορτηγά μπορεί να χρειάζονται έως και 2,5 ημέρες για να περάσουν το Στενό της Μάγχης, αντί για λίγες ώρες. Τι θα φέρει αυτό; Σοβαρότατα εμπόδια στην ανάκαμψη της οικονομίας, αλλά ακόμη και κοινωνικές αναταραχές, όπως φοβούνται οι ειδικοί.
Ο πρωθυπουργός, Μπόρις Τζόνσον, οδηγεί τη Βρετανία σε μία δίνη διπλής κρίσης στη χειρότερη δυνατή στιγμή και βρίσκεται στο στόχαστρο της κριτικής ακόμη και από μέσα που στήριξαν το όραμά του για το Brexit. Χαρακτηριστικό είναι δημοσίευμα της Daily Mail, που κάνει λόγο για «καπετάνιο ακυβέρνητου σκάφους». Ο άνθρωπος που υποσχέθηκε στους Βρετανούς «ανάκτηση του ελέγχου», φαίνεται τελικά να έχει χάσει κάθε έλεγχο.
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News