Κλειστά λιμάνια, γραφειοκρατία και Ρωσία μπλοκάρουν τις εξαγωγές σιτηρών της Ουκρανίας
Η επανέναρξη των ουκρανικών αποστολών σιτηρών θα είναι χρονοβόρα, δεδομένων των πολλών προκλήσεων, συμπεριλαμβανομένων της εκκαθάρισης ναρκοπεδίων στα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας και της ανάγκης συνεργασίας από την ίδια τη χώρα που ξεκίνησε τον πόλεμο, δήλωσε ο Λιθουανός πρόεδρος Γκιτάνας Ναουσέντα.
Ο Ναουσέντα είναι μεταξύ μιας μικρής ομάδας Ευρωπαίων ηγετών που πιέζουν να υπάρξει συνοδεία στα πλοία που μεταφέρουν ουκρανικά σιτηρά μέσω της Μαύρης Θάλασσας. Η Ρωσία ουσιαστικά έχει αποκλείσει τα ουκρανικά λιμάνια με την εισβολή της, συμπεριλαμβανομένης της τρίμηνης πολιορκίας της κατεστραμμένης πόλης της Μαριούπολης, με αποτέλεσμα το Κίεβο να μην μπορεί να εξάγει σιτηρά και οι τιμές να έχουν φθάσει σε επίπεδα ρεκόρ.
Ο εκτεταμένος αποκλεισμός επιτείνει τις ανησυχίες για τον κίνδυνο μιας παγκόσμιας επισιτιστικής κρίσης, πέρα από άλλες προκλήσεις κόστους ζωής, συμπεριλαμβανομένων των τιμών της ενέργειας που τροφοδοτούν τον πληθωρισμό σε όλο τον κόσμο.
Οι Ευρωπαίοι ηγέτες στο Νταβός καταδικάζουν τη Ρωσία ότι χρησιμοποιεί τρόφιμα ως «εκβιασμό».
«Μπορεί να χρειαστούν εβδομάδες, εάν όχι μήνες, αλλά εάν δεν υπάρξει βούληση των Ρώσων να ανοίξουν αυτό το παράθυρο, θα είναι αδύνατο», είπε ο Ναουσέντα σε συνέντευξή του στο περιθώριο του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ στο Νταβός. «Οι Ρώσοι θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν αυτό το μέσο ως ακόμη ένα μοχλό για να αποσταθεροποιήσουν την κατάσταση στον κόσμο. Ενδιαφέρονται πολύ να κάνουν όσο το δυνατόν περισσότερο κακό».
Μια άλλη επιλογή, είπε ο Ναουσέντα, είναι η επαναδρομολόγηση των ουκρανικών σιτηρών μέσω άλλων λιμανιών της περιοχής σιδηροδρομικώς, αν και αυτό το κανάλι θα ήταν τρομακτικό. Ένα «πειραματικό τρένο» που στάλθηκε από την Ουκρανία μέσω Πολωνίας στο λιμάνι της Λιθουανίας Klaipeda έκανε μία διαδρομή που διήρκεσε τρεις εβδομάδες, είπε. Οι πολωνικοί σιδηρόδρομοι είναι ήδη υπερφορτωμένοι και υπάρχουν εμπόδια από τους γραφειοκρατικούς κανονισμούς, συμπεριλαμβανομένων των κανόνων υγιεινής, συμπλήρωσε.
Το έργο της αποστολής σιδηροδρομικών αποστολών από την Ουκρανία στη Λιθουανία περιπλέκεται και από το γεγονός ότι η Ουκρανία χρησιμοποιεί ευρύτερο εύρος τροχιάς από το ευρωπαϊκό πρότυπο στην Πολωνία.
currently impossible to fully re-route shipments of Ukrainian agriculture products, saying its port facilities on the Baltic coast are already operating at full capacity.
Ο Ρώσος αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών Αντρέι Ρουντένκο δήλωσε ότι η Μόσχα είναι έτοιμη για συνομιλίες σχετικά με τις αποστολές σιτηρών, όπως μετέδωσε το Interfax. Η Ουκρανία ισχυρίζεται ότι είναι η Μόσχα που εμποδίζει τα πλοία να ελλιμενιστούν και την κατηγορεί ότι κλέβει αποθήκες σιτηρών από κατεχόμενες περιοχές.
Η Ουκρανία παραδοσιακά στέλνει εκατομμύρια τόνους σιτηρών ετησίως μέσω της Μαύρης Θάλασσας, κερδίζοντας περίπου το 10% του ΑΕΠ της από τον τομέα της γεωργίας και των τροφίμων. Εξήγαγε 1,1 εκατ. τόνους σιτηρών τον Απρίλιο, σύμφωνα με το υπουργείο Γεωργίας της, πολύ κάτω από τα κανονικά επίπεδα.
moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg
Διαβάστε επίσης:
Bloomberg: Η εποχή των ελλείψεων – Πώς η παγκόσμια οικονομία έχασε 1,6 τρισ. δολάρια
Καλαμπόκι: Σε υψηλό δεκαετίας η τιμή
Ρωσία: Προειδοποιήσεις για εξαγωγές γεωργικών προϊόντων μόνο στους «φίλους»
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News