Business & Finance Τετάρτη 25/05/2022, 20:59
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ασφαλιστικές εταιρείες: Η «Αχίλλειος πτέρνα» του ρωσικού πετρελαίου

Ασφαλιστικές εταιρείες: Η «Αχίλλειος πτέρνα» του ρωσικού πετρελαίου

Μέχρι στιγμής, η Ρωσία έχει καταφέρει να αποφύγει κατά το πλείστον τον αντίκτυπο από τις κυρώσεις στις εξαγωγές πετρελαίου της, όμως τώρα η ασφαλιστική αγορά απειλεί με παράλυση τις δραστηριότητές της, εκτός και εάν η Μόσχα και οι πελάτες της καταφέρουν να «κλείσουν την τρύπα» που άφησαν οι κυρώσεις της Δύσης. 

Ασφαλιστικές εταιρείες από Ευρώπη και ΗΠΑ, που κυριαρχούν στη διεθνή ναυτιλιακή αγορά, σταματούν να καλύπτουν ασφαλιστικά τα ρωσικά τάνκερ πετρελαίου, σύμφωνα με πηγές, έτσι ώστε να αποφύγουν την παραβίαση των κυρώσεων. Υπό απειλή να μείνουν ασφαλιστικά ακάλυπτα βρίσκονται ακόμη και τα πλοία που δεν είναι ρωσικής σημαίας στην περίπτωση που μεταφέρουν ρωσικό αργό.

Οι κινήσεις αυτές από τις ασφαλιστικές εταιρείες της Δύσης θα μπορούσαν να υπονομεύσουν την επιτυχία μέχρι στιγμής της Μόσχας να επαναπροσανατολίσει τις προμήθειες αργού από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ προς την Ασία, επιφέροντας καίριο πλήγμα στις αγορές ενέργειας. 

Το πρόβλημα με την ασφαλιστική κάλυψη αναμένεται να προκύψει τον Ιούλιο και τον Ιούλιο, όπως ανέφεραν πηγές της αγοράς.

«Υπάρχει μία ολοένα και μεγαλύτερη πίεση από τους διεθνείς ασφαλιστικούς ομίλους να μην καλύψουν ις ναυτιλιακές εταιρείες διεθνώς που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο. «Δεν μπορεί να αποκλειστεί μία γενικότερη αναστάτωση στο συγκεκριμένο χώρο», αναφέρει η Μαρία Μπερτζλέτου, αναλύτρια της Signal Maritime Services.  

Τα πλοία υποχρεούνται να έχουν προστασία και ασφαλιστική κάλυψη, που να καλύπτει τις απαιτήσεις αποζημίωσης τρίτων, περιβαλλοντικές καταστροφές και ατύχημα.

Το θέμα γίνεται ακόμη πιο δύσκολο δεδομένου ότι η παγκόσμια αγορά αντασφάλισης κυριαρχείται από αμερικανικές και ευρωπαϊκές εταιρείες, οι οποίες καλούνται να ανταποκριθούν στις κυρώσεις που στοχεύουν ρωσικά ναυτιλιακά συμφέροντα και τράπεζες. «Είναι πολύ δύσκολο να βρεις αυτή τη στιγμή ένα συμβόλαιο αντασφάλισης που να μπορεί να ξεφεύγει από τις κυρώσεις», αναφέρει ο Μάικ Σαλτχάουζ της North, μέλους του International Group, ένωσης ασφαλιστών που παρέχουν ασφαλιστικά συμβόλαια στο 90% των πλοίων. 

Χωρίς αντασφάλιση, ασφαλιστής που συντάσσει συμβόλαιο για πετρελαιοφόρο θα χρειαζόταν κρατική εγγύηση πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων, για την κάλυψη πιθανών υποχρεώσεων.

Ελλείψει δυτικών ασφαλιστών,η Ρωσία στρέφεται σε τοπικές ασφαλιστικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένου του τέταρτου μεγαλύτερου παρόχου της χώρας, της Ingosstrakh, σύμφωνα με τρεις από τις πηγές του κλάδου.

Το Reuters δεν μπόρεσε να προσδιορίσει εάν η ρωσική κυβέρνηση ή οποιοδήποτε άλλο κυρίαρχο κράτος έχει δώσει ή σχεδιάζει να παράσχει οικονομικές εγγυήσεις στην Ingosstrakh. Τα υπουργεία Οικονομίας και Μεταφορών της Ρωσίας και η Ingosstrakh δεν απάντησαν σε αιτήματα για σχολιασμό.

Το Νέο Δελχί πάντως δεν βλέπει την ασφάλιση να αποτελεί εμπόδιο για μελλοντικές αγορές. «Η Ινδία αναγνωρίζει την ασφαλιστική κάλυψη από την Ingosstrakh, επομένως δεν θα υπάρξει κανένα πρόβλημα εφόσον τα πλοία πληρούν τους κανόνες εισόδου στα λιμάνια.Επειδή δεν αναγνωρίζουμε τις κυρώσεις των ΗΠΑ,  θα δεχθούμε ρωσικά πλοία. Η ευθύνη μας θα προκύψει μόνο μετά την εκφόρτωση του το πλοίο», είπε  Ινδός αξιωματούχος, ο οποίος αρνήθηκε να κατονομαστεί.

Η Κίνα, πάλι, αντιδρά διαφορετικά. Οι Κινέζοι ασφαλιστές που επιθυμούν να αναλάβουν δραστηριότητες που προηγουμένως καλύπτονταν από τους δυτικούς ομολόγους τους πιθανότατα θα χρειαστούν κρατική εγγύηση, σύμφωνα με πηγές του κλάδου.

«Δεν θα είναι εμπορικά βιώσιμη απόφαση για κανέναν Κινέζο ασφαλιστή να αναλάβει την ασφαλιστική κάλυψη από τις ευρωπαϊκές εταιρείες», δήλωσε ο Λέοναρντ Λι, συνεργάτης με την εταιρεία συμβούλων διαχείρισης Oliver Wyman.

 

moneyreview.gr με πληροφορίες από Reuters

 

Διαβάστε επίσης:

Η ινδική ONGC δυσκολεύεται να μεταφέρει ρωσικό πετρέλαιο στην Ασία λόγω των κυρώσεων

Μειώνονται τα πετρελαϊκά έσοδα της Ρωσίας: Πτώση 25% στις ροές την περασμένη εβδομάδα

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News