Συμφέρει τις ΗΠΑ το ισχυρό δολάριο;
Το 1995, ο τότε υπουργός Οικονομικών Ρόμπερτ Ρούμπιν είχε δηλώσει ότι ένα ισχυρό δολάριο είναι προς το συμφέρον των ΗΠΑ, ένα δόγμα το οποίο είχαν επαναλάβει κατά καιρούς όλοι οι διάδοχοί του. Και εν μέρει είναι σωστό, εφόσον ένα ισχυρό δολάριο βοηθά κάποιους, ενώ βλάπτει κάποιους άλλους.
Το ισχυρό δολάριο καθιστά τις αμερικανικές εισαγωγές πιο φθηνές, ευνοώντας τους Αμερικανούς καταναλωτές. Το ίδιο ισχύει για τις αμερικανικές επιχειρήσεις που εισάγουν μεταποιημένα αγαθά και υπηρεσίες, καθώς προσφέρει σημαντικό αντιστάθμισμα στον αυξανόμενο πληθωρισμό. Τα εμπορεύματα όμως αποτελούν εξαίρεση, καθώς τα περισσότερα εξ αυτών τιμολογούνται σε δολάρια.
Η άνοδος του δολαρίου δεν επηρεάζει άμεσα τις τιμές των αγαθών σε δολάρια, αλλά τα καθιστά φθηνότερα στους Αμερικανούς έμμεσα, καθώς το υψηλότερο κόστος σε δολάρια μειώνει την παγκόσμια ζήτηση, αφού οδηγεί τους ξένους με αδύναμα νομίσματα εκτός αγοράς.
Το ισχυρότερο δολάριο πλήττει επίσης τους Αμερικανούς εξαγωγείς καθιστώντας τα προϊόντα τους πιο ακριβά για τους ξένους αγοραστές σε δικά τους νομίσματα. Η Microsoft ανακοίνωσε τον περασμένο μήνα ότι ένα ισχυρό δολάριο υπονομεύει τα έσοδά της. Αναγκάζει επίσης τους παραγωγούς να μειώσουν το κόστος τους και να συρρικνώσουν τα περιθώρια κέρδους τους προκειμένου να παραμείνουν ανταγωνιστικοί τόσο στην αμερικανική όσο και στη διεθνή αγορά. Αντίθετα, οι ξένοι εξαγωγείς στις ΗΠΑ μπορούν να μειώσουν κάπως τις τιμές σε δολάρια και να αυξήσουν τα έσοδά τους σε δικά τους νομίσματα.
Οι επιζήμιες συνέπειες ενός ισχυρού δολαρίου για τις αμερικανικές πολυεθνικές αποτυπώνονται επίσης στα νούμερα του εξωτερικού εμπορίου. Από τις αρχές του 2020, οι εξαγωγές των ΗΠΑ αυξήθηκαν από 2,46 τρισ. δολάρια σε 2,91 τρισ. δολάρια, αλλά οι εισαγωγές αυξήθηκαν από 3,01 τρισ. δολάρια σε 4,22 τρισ. δολάρια. Έτσι, το έλλειμμα εξωτερικού εμπορίου αυξήθηκε από 546 δισ. δολάρια σε 1,32 τρισ. δολάρια.
Με την υποχώρηση ωστόσο της πανδημίας, οι Αμερικανοί δίνουν ξανά έμφαση στις υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένων των ταξιδιών στο εξωτερικό και με τα δολάρια τους αγοράζουν περισσότερα γιεν, ευρώ και στερλίνα για να τα ξοδέψουν στο εξωτερικό. Όμως, οι αμερικανικές επιχειρήσεις που εξυπηρετούν ξένους επισκέπτες, όπως ξενοδοχεία, θέρετρα και εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων, βρίσκουν επισκέπτες από το εξωτερικό με λιγότερα δολάρια να ξοδέψουν.
Πολλά από τα παραπάνω δείχνουν προφανώς ότι το ισχυρό δολάριο δεν είναι παγκοσμίως χρήσιμο για τους Αμερικανούς καταναλωτές και επενδυτές. Ωστόσο, εκτός από το ότι είναι καταφύγιο σε μια «θάλασσα παγκόσμιας αναταραχής», στέλνει στους επενδυτές σε όλο τον κόσμο το μήνυμα ότι οι ΗΠΑ είναι το καλύτερο μέρος.
moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg
Διαβάστε επίσης:
Δολάριο: Σε υψηλό 20 ετών εν μέσω φόβων για την παγκόσμια οικονομία
Capital Economics: Η Ευρωζώνη «σέρνεται» – Βλέπει ευρώ στο 1 προς 1 με το δολάριο
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News