«Πονοκέφαλος» εκατομμυρίων: Ποιος θα πληρώσει για τη συντήρηση των δεσμευμένων superyachts;
Τα δεκάδες superyachts των Ρώσων ολιγαρχών που δεσμεύτηκαν στο πλαίσιο των κυρώσεων της Δύσης κινδυνεύουν τώρα να αρχίσουν να παρουσιάζουν διάφορα προβλήματα, καθώς η συντήρησή τους είναι μία διαρκής διαδικασία που κοστίζει εκατομμύρια δολάρια.
Τα σκάφη δεσμεύτηκαν στο πλαίσιο των κυρώσεων που επιβάλει η Δύση στους δισεκατομμυριούχους ιδιοκτήτες τους, κρίνοντας ότι αποτελούν πρόσωπα του στενού περιβάλλοντος του Ρώσου προέδρου Βλαντιμίρ Πούτιν. Αυτό τον μήνα, η Ιταλία προχώρησε στη δέσμευση ενός megayacht αξίας 578 εκατ. δολαρίων που ανήκει στον Αντρέι Μελνιτσένκο, η Γαλλία έκανε το ίδιο με το αξίας 120 εκατ. δολαρίων σκάφος του Ίγκορ Σέτσιν και η Ισπανία δέσμευσε το αξίας 153 εκατ. δολαρίων superyacht που πιστεύεται ότι ανήκει στον Σεργκέι Τσεμέζοφ.
Όμως, το επόμενο βήμα είναι μακροχρόνιες δικαστικές μάχες, που μοιραία θα απαξιώσουν τα πιο ακριβά σκάφη του κόσμου.
«Η κατάσταση των σκαφών θα αρχίσει να επιδεινώνεται μόλις το πρόγραμμα συντήρησης χαλαρώσει», λέει στο Business Insider ο Μπέντζαμιν Μάλτμπι της Keystone Law, που είναι ειδικός στον νόμο περί σκαφών και άλλων πολυτελών περιουσιακών στοιχείων. «Το καθάρισμα των επιφανειών και ο έλεγχος της λειτουργίας των μηχανημάτων δεν σταματούν ποτέ».
Όπως εξηγεί ο Τοντ Ρόμπερτς, πρόεδρος της Marine Boat Works, συνήθως τα σκάφη κατάσχονται για να πουληθούν και έτσι, αυτός που τα κατάσχει ένα συμφέρον να τα συντηρήσει, για να διατηρήσει την αξία τους. Όμως, στην περίπτωση των κυρώσεων, η διαδικασία είναι πιο θολή.
Οι κυρώσεις δεν επιτρέπουν στις χώρες που έκαναν τις δεσμεύσεις να πάρουν την ιδιοκτησία των σκαφών, κάτι που σημαίνει ότι αυτά εξακολουθούν να ανήκουν στους Ρώσους δισεκατομμυριούχους, χωρίς όμως αυτοί να μπορούν να τα χρησιμοποιούν.
Και ενώ οι Ρώσοι ολιγάρχες είναι τυπικά υπεύθυνοι για να καλύψουν το κόστος συντήρησης των σκαφών, το πιθανότερο είναι ότι θα αρνηθούν να πληρώσουν ή θα παρουσιαστούν δυσκολίες σε σχέση με τη είσπραξη των ποσών αυτών από τις ευρωπαϊκές αρχές, ακριβώς λόγω των κυρώσεων.
Εν τω μεταξύ, είναι ακόμα ασαφές σε ποιον θα πάει ο λογαριασμός των πολλών εκατομμυρίων δολαρίων. Σύμφωνα με τον Μάλτμπι, η συντήρηση ενός σκάφους συνήθως ανέρχεται στο 15-20% της συνολικής αξίας του, ετησίως. Αυτό σημαίνει ότι για το σκάφος του Μελνιτσένκο, ο ετήσιος λογαριασμός είναι έως και 115 εκατ. δολάρια.
Ακόμα και εάν δεν υπολογιστεί το κόστος για το προσωπικό, τις επιδιορθώσεις, τα καύσιμα και την ασφάλιση, ο λογαριασμός μόνο για να «δέσει» το σκάφος σε κάποιο λιμάνι γρήγορα φτάνει σε δυσθεώρητα ύψη. Συνήθως, σε μερικές δεκάδες χιλιάδες δολάρια τον μήνα.
Χωρίς την κατάλληλη φροντίδα, τα σκάφη μπορούν να χάσουν περίπου το 30% της αξίας τους, σύμφωνα με τον Ρόμπερτς. Εάν ένα σκάφος μείνει χωρίς το πλήρωμά του -που συνήθως είναι 25 άτομα ή και περισσότερα- πολύ γρήγορα θα αποτύχει στους ελέγχους των αρχών και τελικά θα χάσει την ασφάλισή του, λόγω των ανησυχιών για τη λειτουργικότητά του και τον περιβαλλοντικό κίνδυνο.
Χωρίς ασφάλιση, ένα γιοτ δεν μπορεί να δέσει στα περισσότερα λιμάνια και τις μαρίνες του κόσμου.
Ο Μάλτμπι πιστεύει ότι τα περισσότερα πληρώματα θα εγκαταλείψουν τα δεσμευμένα σκάφη, καθώς η αμοιβή τους θα «παγώσει», αφήνοντας τις ευρωπαϊκές αρχές σε δύσκολη θέση.
Την περασμένη εβδομάδα, το πλήρωμα του superyacht του Αλίσερ Ουσμάνοφ απολύθηκε, καθώς λόγω των κυρώσεων, δεν μπορούσε να γίνει η καταβολή των μισθών.
«Είναι εντελώς αχαρτογράφητα νερά. Δεν νομίζω ότι κάποιος από εμάς κατανοεί πλήρως τι σημαίνει για τη βιομηχανία», λέει ο Ρόμπερτς.
moneyreview.gr με πληροφορίες από Business Insider
Διαβάστε επίσης:
Αλεξέι Μορντάσοφ: Ο πιο πλούσιος Ρώσος, το δεσμευμένος σκάφος και το τζετ για Σεϋχέλλες
Ο Αλίσερ Ουσμάνοφ έχασε το Dilbar: Όταν ο «σκληρός» της Ρωσίας εντυπωσίαζε τα Χανιά
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News