Αναταραχές στην παγκόσμια ναυτιλία λόγω πολέμου: Εκρηκτική αύξηση στις τιμές μεταφορών
Μεταξύ άλλων σε πετρελαιοειδή και τρόφιμα
Τεράστιες αναταραχές έχει προκαλέσει στην παγκόσμια βιομηχανία ναυτιλίας η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, με εκατοντάδες πλοία να παραμένουν «εγκλωβισμένα» σε λιμάνια, με φορτηγά πλοία να αλλάζουν πορεία, αλλά και τα κόστη μεταφοράς να ανεβαίνουν.
Εντονότερα πλήττονται όσα βρίσκονται στη Μαύρη Θάλλασα, όπου ορισμένα εμπορικά πλοία δέχονται πυρά ή κρατούνται από τις αρχές. Οι επιπτώσεις όμως φτάνουν και εκτός της επικίνδυνης ζώνης, δηλαδή στα στελέχη των ναυτιλιακών εταιρειών και τους τραπεζίτες. Οι εν λόγω αναταραχές δημιουργούν νέα εμπόδια στις εφοδιαστικές αλυσίδες, όπου υπήρχαν ήδη προβλήματα μετά από τα δύο χρόνια πανδημίας.
Εκτός από το μπλόκο που επέβαλαν ορισμένες χώρες σε ρωσικά πλοία, «πάγωσαν» επίσης και οι κινήσεις πλοίων μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας στη Μαύρη Θάλασσα, το οποίο αποτελεί βασική διαδρομή για μεταφορές πετρελαϊκών προϊόντων και τροφίμων. Σύμφωνα με την Lloyd’s List Intelligence, η οποία καταγράφει τις κινήσεις των πλοίων, τιτκλαχθστιβ 200 πλοία αναμένουν να περάσουν από το στενό του Κερτς.
Ανεβαίνουν οι τιμές μεταφοράς
Δεδομένης της κατάστασης, το κόστος της μεταφοράς φορτίων για δεξαμενόπλοια ανήλθε σε υψηλό δύο ετών, σύμφωνα με πηγές που επικαλείται η Wall Street Journal, ενώ τα premium για ασφάλιση αυξήθηκαν έως και 4% σε σχέση με μόλις την προηγούμενη εβδομάδα, πριν την εισβολή της Ρωσίας.
Το κόστος για μικρότερα βυτιοφόρα, τα οποία χρησιμοποιούνται για την μεταφορά πετρελαίου στην Μαύρη Θάλασσα, την Βαλτική και την Μεσόγειο αυξήθηκαν κατά μέσον όρο στα περίπου 68.000 δολάρια την περασμένη εβδομάδα, σε σχέση με 11.000 δολάρια την αμέσως προηγούμενη εβδομάδα. Το ημερήσιο κόστος για μεσαία πλοία τύπου Suezmax ανήλθε στα 41.000 δολάρια από περίπου 4.000 δολάρια. Οι τιμές φτάνουν στο υψηλότερο σημείο από τον Ιούνιο του 2020, όταν ο ΟΠΕΚ+ ανακοίνωσε την μείωση της παραγωγής πετρελαίου λόγω πανδημίας.
Παράλληλα, μεγάλα προβλήματα δημιουργούνται και στην μεταφορά τροφίμων. Ο αριθμός των πλοίων που μεταφέρουν πρώτη ύλη μέσω της Μαύρης Θάλασσας υποχώρησε κατά 62% σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, λόγω ανησυχιών ότι μπορεί να εγκλωβιστούν, καθώς και για λόγους ασφαλείας. Επίσης, σύμφωνα με την Wall Street Journal, 22 πλοία τέτοιου είδους σάλπαραν χωρίς φορτία, καθώς δεν μπορούσαν να φορτώσουν.
Περισσότερα προβλήματα στον ορίζοντα
Τέλος, σημειώνεται πως τα πλοία προχωρούν σε αλλαγή πορείας κατ’ εντολή των εκάστοτε κυβερνήσεων, ενώ αναμένεται πως τα προβλήματα θα διογκωθούν. Συγκεκριμένα, η Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζει το ενδεχόμενο να απαγορεύσει σε ρωσικά πλοία να πλέουν στα λιμάνια της. Η Βρετανία έχει ήδη εφαρμόσει το ίδιο μέτρο.
moneyreview.gr με πληροφορίες από Wall Street Journal
Διαβάστε επίσης:
Το πρόβλημα των 9 δισ. που καλείται να λύσει η Ρωσία
«Εγκλωβισμένο» ελληνικό πλοίο σε λιμάνι της Οδησσού
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News