NFTs: Το «outsider» που κέρδισε τα ψηφιακά marketplace το 2021
Από κυριολεκτικά τις πρώτες ημέρες μετά την επέλαση της πανδημίας κατέστη σαφές ότι ενόσω ορισμένοι – εάν όχι η πλειονότητα των κλάδων της οικονομίας – παρέλυαν, άλλοι άνθιζαν. Αυτό όμως που μπορεί να προκαλεί έκπληξη είναι το γεγονός ότι η ταχεία ανάπτυξη των σαφώς κερδισμένων από την πανδημία συνεχίστηκε δυναμικά και κατά τη διάρκεια του 2021, ενώ το μομέντουμ διατηρείται σταθερό και με το νέο έτος.
Μεταξύ των «νικητών» της πανδημίας συγκαταλέγονται και τα online marketplace και αυτό αποδεικνύεται πλέον και από τα νούμερα: συφωνα με έκθεση της Dealroom με τον απολογισμό του 2021, το παγκόσμιο οικοσύστημα των ψηφιακών marketplace αναπτύχθηκε κατά 36%, με τον ταχύτερο ρυθμό από το 2015. Ενδεικτικά, η σωρευτική τους αξία ενισχύθηκε κατά 157% σε σχέση με το 2020, ενώ τελικά, η συνολική αξία του κλάδου διαμορφώθηκε στο αστρονομικό ποσό των 7,2 τρισ. δολαρίων το 2021.
Κατά πάσα πιθανότητα δεν θα προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι ως κορυφαίος κλάδος μεταξύ των ψηφιακών marketplace αναδείχθηκε ο τομέας της διανομής φαγητού, με τη συνολική αξία να διαμορφώνεται στα 700 δισ. δολάρια στο τέλος του 2021 έναντι περίπου 425 δισ. δολαρίων ένα χρόνο νωρίτερα, σύμφωνα με τα στοιχεία του Dealroom.
Εκτός όμως των άλλων κλάδων που ήταν αναμενόμενο να «κερδίσουν» μέσα στο 2021 τα ψηφιακά marketplace, όπως η μόδα, οι επενδυτικές πλατφόρμες, τα online φαρμακεία κ.α., βρέθηκαν και τα NFTs. Παρότι μέχρι το τέλος του 2021 συνέχιζαν να αποτελούν μικρή σχετικά μερίδα της συνολικής αξίας στην αγορά των marketplace, τα NFT σημείωσαν την μεγαλύτερη – με διαφορά – ανάπτυξη ανάμεσα σε όλους τους υπόλοιπους τομείς.
Συγκεκριμένα, όπως διαφαίνεται και στον παρακάτω πίνακα, τα marketplace συναλλαγών για NFT αναπτύχθηκαν με ρυθμό 2,650% (και ναι, δεν πρόκειται για τυπογραφικό λάθος), ξεπερνώντας βέβαια σε ρυθμό ανάπτυξης κάθε άλλο κλάδο.
Ο όγκος των συναλλαγών σε marketplace για NFTs αποτιμάται στα 11,6 δισ. δολάρια μόνο για το δ’ τρίμηνο του 2021. Πρόκειται για σχεδόν εννιαπλάσιο ποσό σε σχέση με το β’ τρίμηνο πέρυσι και 1,1 φορές μεγαλύτερο όγκο σε σχέση με το γ’ τρίμηνο του 2021. Συνολικά, για ολόκληρο το έτος, ο όγκος των συναλλαγών ανήλθε στα 23 δισ. δολάρια, ενώ το 2020 έφτανε τα 95 εκατ. δολάρια.
Στη δεύτερη θέση όσον αφορά την ανάπτυξη των ψηφιακών marketplace βρέθηκαν τα φαγώσιμα και γενικά τα ψώνια από σούπερμάρκετ, παντοπωλεία κλπ, τα οποία αναπτύχθηκαν κατά 133% σε ένα έτος. Μικρότερη ήταν η ανάπτυξη του κλάδου διανομής φαγητού (63%), ευεξίας & ομορφίας (56%), μόδας (55%) και φιλοξενίας (52%). Ακολουθούν η αναζήτηση αυτοκινήτου (39%), επενδύσεις (38%) και υπηρεσίες δανείων (37%).
Αγοραστική δύναμη στο Web 3.0
Τα μη ανταλλάξιμα ψηφιακά κέρματα (non-fungible tokens) μπορούν να αντιπροσωπεύουν ουσιαστικά, ο,τιδήποτε στο Διαδίκτυο και έχουν καταστεί εξαιρετικά δημοφιλή ιδίως στον καλλιτεχνικό και μουσικό κόσμο. Επιτρέπουν στους επενδυτές να αποκτήσουν κυριότητα ενός ψηφιακού αγαθού, συνήθως κάποια εικόνα ή βίντεο στην μορφή ενός ψηφιακού νομίσματος που βασίζεται στο blockchain. Ουσιαστικά έχουν γίνει η δίοδος για τους αγοραστές να δείχνουν τα υπάρχοντά τους στις νέες κοινωνίες του web 3.0.
Συνεχίζοντας την ανοδική τους πορεία, είναι άγνωστο ακόμη το πώς θα ρυθμιστεί η αγορά του ψηφιακού κόσμου, όπου τα NFT φαίνεται να έχουν αποκτήσει πρωταγωνιστικό ρόλο. Για τον λόγο αυτό και η ραδγαία ανάπτυξη των ψηφιακών marketplace που τα διαχειρίζονται ενδέχεται να προκαλεί ήδη ανησυχία στους παραδοσιακούς θεσμούς.
moneyreview.gr
Διαβάστε επίσης:
NFTs: Το επόμενο κεφάλαιο στα κρυπτονομίσματα
NFT: Επανάσταση ή η επόμενη φούσκα;
Spania.io: Η πρώτη πλατφόρμα NFT στην Ελλάδα ξεκινάει δημοπρασία για τον Νίκο Γκάλη
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News