Πληθωρισμός: Μπορεί και χειρότερα; Η ελληνική περίπτωση
Σε πλήρη εξέλιξη οι ανατιμήσεις - Κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο η ακρίβεια στην ελληνική αγορά
Αντιμέτωποι με ένα μπαράζ ανατιμήσεων βρίσκονται οι καταναλωτές ανά τον κόσμο, με την κατάσταση να τείνει προς περαιτέρω κλιμάκωση, μειώνοντας έτι περισσότερο την αγοραστική δύναμη και θέτοντας νέα προσκόμματα στην ανάκαμψη της οικονομίας.
Η Unilever, εταιρεία που παράγει από τα σαπούνια Dove έως τα παγωτά Mahnum, αναγκάστηκε να αυξήσει κατά τουλάχιστον 4% τις τιμές το τελευταίο τρίμηνο, προχωρώντας στη μεγαλύτερη ανατίμηση των τελευταίων 10 ετών (από το 2012). Μάλιστα, έστειλε μήνυμα ότι οι αυξήσεις θα συνεχιστούν.
Αντίστοιχες αναθεωρήσεις στην τιμολογιακή πολιτική έχουν υιοθετήσει και οι υπόλοιπες μεγάλες καταναλωτικές βιομηχανίες, όπως η Nestle, η Procter & Gamble και η Danone, των οποίων τα προϊόντα κυριαρχούν στα σπίτια των περισσότερων ανθρώπων στον Δυτικό (και όχι μόνο) Κόσμο.
«Έχουμε μπροστά μας τουλάχιστον 10 μήνες πληθωριστικών πιέσεων» προεξοφλεί ο διευθύνων σύμβουλος της Unilever, Alan Jope, μιλώντας στο Bloomberg TV.
Το πρόβλημα, σε μεγάλο βαθμό, εδράζεται στις αναταράξεις που επικρατούν στις εφοδιαστικές αλυσίδες, ως απόρροια των ανισορροπιών που δημιουργήθηκαν από την πανδημία του κορωνοϊού. Συμπληρώνεται δε, από το υψηλό κόστος σε ενέργεια, πρώτες ύλες, τυποποίηση και ναυτιλία.
Πολλοί αναλυτές έχουν ήδη σπεύσει να προειδοποιήσουν ότι οι ανατιμήσεις θα επηρεάσουν και τις χριστουγεννιάτικες αγορές, πλήττοντας σημαντικά τα πορτοφόλια των καταναλωτών, συμπεριλαμβανομένων και των Ελλήνων.
Διαβάστε επίσης: Ο κόσμος ξεμένει από τα πάντα: Ο χάρτης των ελλείψεων
Στις ΗΠΑ, ο πληθωρισμός «τρέχει» με τον υψηλότερο ρυθμό από το 2008. Το ίδιο συμβαίνει και στις περισσότερες αναπτυγμένες οικονομίες, όπου οι post-Covid ανισορροπίες στο ισοζύγιο προσφοράς – ζήτησης έχουν φέρει τις τιμές σε επίπεδα άνω του 4% (για μόλις 2η φορά την τελευταία 20ετία).
Όλα αυτά, όπως είναι εύλογο, έχουν επίδραση και στη νομισματική πολιτική των κεντρικών τραπεζών, οι οποίοι ανησυχούν ότι μετά από μια μακρά περίοδο χαμηλού πληθωρισμού, θα ακολουθήσει μια περίοδος υψηλού πληθωρισμού. Όμως, το πρόβλημα είναι ότι δεν ξέρουν πόσο θα διαρκέσει αυτή η περίοδος.
Αυτό, με τη σειρά του, προκαλεί προβληματισμό ως προς την αναγκαιότητα ή μη της απόσυρσης των υπερ-χαλαρών νομισματικών μέτρων. Εάν οι υψηλές τιμές αποδεχθούν προσωρινές, τότε δεν χρειάζεται να βιαστούν. Εάν όμως αποδειχθεί το αντίθετο, ενδεχομένως να έχουν ήδη αργήσει.
Διαβάστε επίσης: Ευρωζώνη: Ο πληθωρισμός «τρομάζει» – Σε υψηλό 8 ετών οι προσδοκίες
«Αυτό που βλέπουμε στο μέτωπο του πληθωρισμού είναι η κατάσταση να γίνεται ολοένα και χειρότερη» αναγνωρίζει ο Mark Schneider, διευθύνων σύμβουλος της Nestle. Από την πλευρά της, η Danone εκτιμά ότι η αύξηση των τιμών στο β’ εξάμηνο του 2021 θα καθοριστεί στο 9% σε Ευρώπη και ΗΠΑ. «Μπορεί να δούμε ακόμη υψηλότερους πληθωριστικούς ρυθμούς το επόμενο έτος» συμπληρώνει ο Juergen Esser, επικεφαλής Οικονομικός Διευθυντής της πολυεθνικής.
Στην Ελλάδα πάντως, για τον Σεπτέμβριο του 2021, ο ετήσιος δείκτης τιμών καταναλωτή διαμορφώθηκε σε 1,9% έναντι 3,4% στις χώρες της Ευρωζώνης και 3,6% στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τα μοναδικά κράτη με χαμηλότερο πληθωρισμό (έναντι της Ελλάδας) ήταν η Μάλτα (0,7%) και η Πορτογαλία (1,3%).
Τα παραπάνω στοιχεία, όπως είναι σαφές, επιβεβαιώνουν ότι η χώρα μας, ναι μεν αντιμετωπίζει ένα κύμα ανατιμήσεων, αλλά προς το παρόν παραμένει υπό έλεγχο, απέχοντας παρασάγγας από τον ευρωπαϊκό μέσον όρο.
Ακόμη και έτσι, όμως, η άνοδος των τιμών σε σχέση με τον Αύγουστου του 2021, δηλαδή με τον προηγούμενο μήνα, εκτινάχθηκε στο 2,1%, το υψηλότερο επίπεδο από όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ευρωζώνης.
moneyreview.gr
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News