Τι θα σημάνει ένα no deal Brexit
Με τις συζητήσεις για τους όρους που θα διέπουν τις εμπορικές και οικονομικές σχέσεις του Ηνωμένου Βασιλείου με την Ευρωπαϊκή Ένωση από την 1η Ιανουαρίου να μπαίνουν στην τελική ευθεία, ο κίνδυνος ενός no deal Brexit γίνεται πλέον πολύ πραγματικός, όσο πλησιάζει το τέλος της μεταβατικής περιόδου.
Ο Βρετανός πρωθυπουργός Μπόρις Τζόνσον δήλωσε σήμερα ότι θα προσπαθεί για την επίτευξη συμφωνίας μέχρι και το τελευταίο λεπτό, όμως, αναγνώρισε ότι «ίσως να φτάσει μία στιγμή όπου πρέπει κανείς να αναγνωρίσει ότι ήρθε η ώρα να τελειώσει το παιχνίδι».
Οι διαπραγματεύσεις κολλάνε ακόμα στα τρία γνωστά «αγκάθια»: Τα δικαιώματα αλιείας, τις κρατικές επιδοτήσεις για τις επιχειρήσεις και τον τρόπο επίλυσης των διαφωνιών.
Εάν οι διαπραγματεύσεις δεν καταλήξουν σε συμφωνία εγκαίρως, η 1η Ιανουαρίου θα βρει τη Βρετανία αντιμέτωπη με το no deal Brexit. Τι σημαίνει αυτό;
Εμπόριο
Οι βρετανικές επιχειρήσεις θα χάσουν την ελεύθερη πρόσβαση (δηλαδή χωρίς δασμούς και ποσοστώσεις) σε μία αγορά 450 εκατ. καταναλωτών, που σήμερα αποτελεί τον προορισμό για το 43% των βρετανικών εξαγωγών.
Οι εμπορικές σχέσεις της Βρετανίας με την Ε.Ε. θα υπόκεινται στους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, κάτι που σημαίνει δασμούς για τα προϊόντα. Συνεπώς, οι τιμές των εισαγόμενων προϊόντων αναμένεται να αυξηθούν για τις βρετανικές επιχειρήσεις και τους καταναλωτές, ενώ οι ειδικοί προβλέπουν ελλείψεις σε είδη διατροφής, καθώς η Βρετανία εισάγει το 60% των αναγκών της σε φρέσκα τρόφιμα. Οι τιμές των τροφίμων συνολικά αναμένεται να αυξηθούν τουλάχιστον κατά 2%.
Ουρές από φορτηγά προβλέπεται ότι να σχηματιστούν στα σύνορα με την Ευρώπη, καθώς οι διαδικασίες του εκτελωνισμού θα προκαλούν καθυστερήσεις ημερών.
Αυτοκινητοβιομηχανίες
Ένα no deal Brexit εκτιμάται ότι θα φέρει τις βρετανικές αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμέτωπες με δασμούς έως και 10% στα αυτοκίνητα που εξάγουν, κάτι που αναμένεται να τους κοστίσει 47 δισ. στερλίνες σε χαμένες πωλήσεις τα επόμενα πέντε χρόνια.
Στερλίνα
Με δεδομένες τις προσδοκίες της αγοράς ότι θα υπάρξει τελικά συμφωνία, ένα no deal Brexit αναμένεται να πλήξει τη στερλίνα, κάνοντας τις εισαγωγές στη Βρετανία ακόμα πιο ακριβές. Το 2016, το σοκ του δημοψηφίσματος οδήγησε τη στερλίνα σε πτώση 8% έναντι του δολαρίου σε μία ημέρα.
City
Το City του Λονδίνου είναι το κέντρο της παγκόσμιας αγοράς συναλλάγματος, στην οποία διακινούνται 6,6 τρισ. δολάρια την ημέρα, με το 43% από αυτά να περνά μέσα από τη βρετανική πρωτεύουσα. Η συμφωνία του Brexit έτσι και αλλιώς δεν θα κάλυπτε το City, επομένως το χρηματοοικονομικό κέντρο είναι λίγο-πολύ προετοιμασμένο για αυτό. Όμως, σε ένα σκληρό Brexit, οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες αναμένεται να προσπαθήσουν να κλέψουν μεγαλύτερα μερίδια αγοράς από το City.
Β. Ιρλανδία
Όλες οι πλευρές θέλουν να αποφύγουν ένα σκληρό σύνορο ανάμεσα στη Β. Ιρλανδία (που ανήκει στη Βρετανία) και τη Δημοκρατία της Ιρλανδίας (που ανήκει στην Ε.Ε.). Όμως, στην περίπτωση ενός no deal Brexit, η εφαρμογή του πρωτοκόλλου της Β. Ιρλανδίας, το οποίο ουσιαστικά κρατά την περιοχή μέσα στην ενιαία αγορά της Ευρώπης, θα είναι δύσκολη.
Σε αυτή την περίπτωση, η Β. Ιρλανδία θα γίνει «κερκόπορτα» προς την ενιαία ευρωπαϊκή αγορά, αυξάνοντας τις πιθανότητες να υπάρξει τελικά ένα σκληρό σύνορο στην Ιρλανδία, για πρώτη φορά από τη συνθήκη ειρήνευσης του 1998, με την οποία δόθηκε τέλος σε τρεις δεκαετίες βίας.
moneyreview.gr
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News