Η αγορά του εμβολίου σε αριθμούς
Ο εμβολιασμός ολόκληρης της ανθρωπότητας για τον κορωνοϊό είναι ένα εγχείρημα επικών διαστάσεων. Είναι όμως μία εξίσου μεγάλη ευκαιρία κερδών για τις εταιρείες που δημιούργησαν τα εμβόλια;
Τα νούμερα σίγουρα δεν είναι τόσο… μυθικά, ειδικά για τους γίγαντες της παγκόσμιας φαρμακοβιομηχανίας, που έχουν έτσι και αλλιώς συνηθίσει να μετρούν τον τζίρο τους με 12ψήφιους αριθμούς.
Ο ετήσιος τζίρος της παγκόσμιας αγοράς των εμβολίων ανερχόταν, πριν να χτυπήσει ο κορωνοϊός, γύρω στα 50 δισ. δολάρια, αφού μόνο οι πωλήσεις των εμβολίων της γρίπης άγγιζαν τα 4 δισ. δολάρια το χρόνο.
10 δισ. δολάρια υπολογίζεται η αγορά του εμβολίου του κορωνοϊού ετησίως
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Credit Suisse και της Morgan Stanley, ο ετήσιος τζίρος της αγοράς των εμβολίων του κορωνοϊού θα διαμορφωθεί κοντά στα 10 δισ. δολάρια, αφού όλα δείχνουν ότι ο εμβολιασμός θα πρέπει να επαναλαμβάνεται ετησίως, περίπου όπως συμβαίνει με το εμβόλιο της γρίπης.
Μπορεί να ακούγεται σαν ένα μεγάλο ποσό, όμως εάν σκεφτεί κανείς ότι η Merck βγάζει 7 δισ. δολάρια το χρόνο μόνο από το αντικαρκινικό φάρμακο Keytruda, δεν μοιάζει πια και τόσο σημαντικό.
Οι φαρμακευτικές εταιρείες, που τα προηγούμενα χρόνια δεν είχαν την καλύτερη φήμη ανάμεσα στους καταναλωτές, είναι πολύ προσεκτικές. Σε αυτή την εποχή της πανδημίας, καμία τους δεν θέλει να δείξει ότι βάζει τα κέρδη πιο ψηλά από τη δημόσια υγεία. Ασφαλώς, οι CEOs τους σκοπεύουν να ανακτήσουν τα χρήματα που επένδυσαν για την έρευνα και ανάπτυξη, όμως πρόθεσή τους είναι να κρατήσουν το κόστος του εμβολίου -και τα κέρδη που θα βγάλουν- μέσα σε λογικά πλαίσια, ώστε να μην προκαλέσουν την κοινή γνώμη.
Η AstraZeneca, για παράδειγμα, που παράγει το εμβόλιο του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, δεσμεύτηκε να μην βγάλει κέρδη από αυτό (τουλάχιστον για όσο καιρό διαρκεί η πανδημία). Έτσι, το σκεύασμά της θα κοστίζει μόνο 3-4 δολάρια ανά δόση και θα είναι το φθηνότερο από όσα αναμένεται να κυκλοφορήσουν τους επόμενους μήνες. Η εταιρεία έχει δεσμευτεί να διαθέτει το εμβόλιο στις φτωχές χώρες «στο κόστος» για πάντα.
Στο άλλο άκρο βρίσκεται η Moderna, η οποία πουλά το δικό της εμβόλιο αντί 37 δολαρίων τη δόση. Για τη συγκεκριμένη εταιρεία, μία έως πρότινος άγνωστη βιοτεχνολογική start up που ήρθε στο προσκήνιο εξαιτίας του κορωνοϊού, πρόκειται αναμφισβήτητα για μια μεγάλη ευκαιρία. Η εταιρεία, που πέρυσι ανακοίνωσε τζίρο 60 δισ. δολαρίων για ολόκληρη τη χρονιά, έχει ήδη κλείσει συμφωνίες για να πουλήσει σε πλούσιες χώρες τις 780 εκατομμύρια από τις συνολικά 1 δισεκατομμύριο δόσεις που θα παράξει έως τα τέλη του επόμενου έτους. Με δεδομένο ότι η Moderna έλαβε κρατική χρηματοδότηση σχεδόν 2,5 δισ. δολαρίων για να δημιουργήσει το εμβόλιό της, η υψηλή τιμή του σκευάσματος έχει ήδη προκαλέσει κάποιες αντιδράσεις.
Η Pfizer, από την άλλη πλευρά, επέλεξε να μην λάβει κρατική χρηματοδότηση από τις ΗΠΑ, αλλά να επενδύσει 2 δισ. δολάρια από τα δικά της χρήματα για την ανάπτυξη του εμβολίου που δημιούργησε μαζί με τη γερμανική εταιρεία βιοτεχνολογίας BioNTech (η οποία, ωστόσο, χρηματοδοτήθηκε από το γερμανικό κράτος). Το συγκεκριμένο σκεύασμα πωλείται αντί 19,5 δολαρίων ανά δόση και έως το 2021 εκτιμάται ότι θα έχουν παραχθεί 1,3 δισεκατομμύρια δόσεις.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς αναλυτών, οι Pfizer και BioNTech αναμένεται να πραγματοποιήσουν πωλήσεις 24 δισ. δολαρίων το 2021 από το εμβόλιο, κάτι που μεταφράζεται σε κέρδος 7 δισ. δολαρίων για την κάθε μία. Για να αντιληφθεί κανείς τη σημασία που έχουν αυτά τα μεγέθη, αρκεί να σκεφτεί ότι η Pfizer πραγματοποίησε πέρυσι πωλήσεις 5,8 δισ. δολαρίων από το εμβόλιο της πνευμονίας της, που είναι το πρώτο σε πωλήσεις προϊόν της εταιρείας.
moneyreview.gr
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News