Για βαρύ «φόρτο» εργασιών ετοιμάζεται το λιμάνι του Πειραιά
Οι εργάτες στο ελληνικό λιμάνι του Πειραιά πέρασαν μία ήσυχη περίοδο όταν το τεράστιο πλοίο εμπορευματοκιβωτίων Ever Given μπλόκαρε τη διώρυγα του Σουέζ, διακόπτοντας τη διέλευση των πλοίων που εκτελούν δρομολόγια μεταξύ Ευρώπης και Ασίας. Αυτό όμως πρόκειται να αλλάξει όχι μόνο στον Πειραιά αλλά και στα υπόλοιπα λιμάνια της Ευρώπης.
«Η δουλειά μας ήταν αργή τις τελευταίες μέρες λόγω του μπλοκαρίσματος», δήλωσε ο Δημήτρης Χρυσοχοΐδης, οδηγός φορτηγού στην προβλήτα του Πειραιά, ένα από τα πρώτα μεγάλα λιμάνια για τα πλοία που τελικός σταθμός τους είναι τα βόρεια λιμάνια και τα οποία έχουν περάσει τη Διώρυγα του Σουέζ. «Περιμένουμε ότι τα πλοία θα έρθουν όλα ταυτόχρονα – και τότε θα τρέξουμε σαν τρελοί», λέει χαρακτηριστικά.
Η ναυτιλιακή βιομηχανία «βγήκε από το μεγάλο για τα δεδομένα της διάστημα ηρεμίας» τη Δευτέρα όταν το Ever Given, ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ψηλό όσο σχεδόν το Empire State Building, αποκολήθηκε από τα στενά της ζωτικής εμπορικής αρτηρίας αφού μπλόκαρε εκεί για έξι ημέρες. Τώρα, τα λιμάνια της Ευρώπης προετοιμάζονται για ένα κύμα εισερχόμενων πλοίων, σε μία προσπάθεια να ελαχιστοποιήσουν την αναστάτωση στις αλυσίδες εφοδιασμού που προκλήθηκαν από το πρόβλημα στα στενά του Σουέζ.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες βρίσκονται σε συνεχή επαφή και διαπραγματεύονται με τις λιμενικές αρχές προκειμένου να εξασφαλίσουν θέσεις ελλιμενισμού για τα πλοία που θα φθάνουν με καθυστέρηση στα λιμάνια μετά την καθυστέρηση του Σουέζ, ανταγωνιζόμενες για εύρεση χώρου με άλλα πλοία που έχουν ήδη προγραμματιστεί να φτάσουν για να ξεφορτώσουν τα εμπορεύματά τους. «Αυτό που συμβαίνει τώρα είναι μια μεγάλη αναστάτωση», δήλωσε ο Σίμον Σαντμπόελ, διευθύνων σύμβουλος του eeSea, το οποίο παρακολουθεί τα δρομολόγια των εμπορευματοκιβωτίων.
Η διακοπή της διέλευσης στη Διώρυγα του Σουέζ δεν θα μπορούσε να έρθει σε χειρότερη στιγμή. Τα λιμάνια αγωνίζονται από τα τέλη του περασμένου έτους να αντεπεξέλθουν στην αύξηση του όγκου των πλοίων, εν μέσω της εκρηκτικής αύξησης του ηλεκτρονικού εμπορίου με φόντο τις ελλείψεις εμπορευματοκιβωτίων στην Κίνα, εργαζόμενους που έχουν προσβληθεί από Covid-19 και επιπλέον περιορισμούς στα σύνορα.
Πριν από την αποκόλληση του Ever Given, τα στελέχη των ναυτιλιακών πίστευαν ότι είχαν δει τα χειρότερα όσον αφορά στις καθυστερήσεις. Ομως, όπως φαίνεται «έπεσαν έξω». Μία εβδομάδα σχεδόν μετά τη διακοπή της διέλευσης των πλοίων σε έναν από τους πλέον πολυσύχναστους δρόμους που περνά το 12% των θαλάσσιων εμπορευμάτων, η γρήγορη επιστροφή στην κανονικότητα για τα δίκτυα μεταφοράς φαίνεται απίθανη. Και τώρα, τα λιμάνια σπεύδουν να προετοιμαστούν για την άφιξη των εισερχομένων πλοίων.
Τα ευρωπαϊκά λιμάνια αναμένουν αύξηση από τα τέλη της επόμενης εβδομάδας, ενώ στην Ασία και στις ανατολικές ακτές των ΗΠΑ προβλέπουν ότι το φόρτο εργασίας θα συμβεί στο δεύτερο δεκαπενθήμερο του Απριλίου. Το ίδιο το Ever Given αναμένεται να φτάσει στο Ρότερνταμ τις επόμενες 15 ημέρες. Στο Ρότερνταμ, που αποτελεί το μεγαλύτερο λιμάνι της Ευρώπης, συστήθηκε μια ειδική ομάδα έκτακτης ανάγκης μεταξύ των λιμενικών αρχών, βιομηχανικών ομίλων και εταιρειών μεταφορών για τη μεγιστοποίηση του χώρου για την αναμενόμενη αύξηση των εμπορευματοκιβωτίων. «Όλα εξαρτώνται από το πόσο γρήγορα αυτά τα πλοία μπορούν να πλεύσουν μέσω του καναλιού του Σουέζ», δήλωσε η Αρχή του Λιμένα του Ρότερνταμ, προσθέτοντας ότι η ταχύτητα του ταξιδιού και η περιστροφή τους γύρω από τα λιμάνια θα ήταν επίσης καθοριστικοί παράγοντες για την αποφυγή της συμφόρησης.
Περίπου 360 πλοία έχουν περάσει από το κανάλι του Σουέζ από το απόγευμα της Δευτέρας όταν η κυκλοφορία άρχισε ξανά. Τα περισσότερα εξ αυτών κατευθύνονται νότια ξεπερνώντας κατά πολύ τη συνήθη κυκλοφορία των 50 πλοίων ημερησίως. Ωστόσο, περισσότερα από 200 εξακολουθούν να είναι αγκυροβολημένα και στα δύο άκρα των στενών με περισσότερες αφίξεις κάθε μέρα, σύμφωνα με το πρακτορείο Leth Agencies.
Ο Τάσος Βαμβακίδης, εμπορικός διευθυντής του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του Λιμένος Πειραιά, που ανήκει στην κινεζική Cosco, εμφανίζεται καθησυχαστικός, δηλώνοντας στους FT, ότι «έχουμε μια αποδεδειγμένη στρατηγική διαχείρισης κρίσεων για τέτοιες περιπτώσεις». Ωστόσο, οι αρχές διαχείρισης τερματικών σταθμών εμπορευματοκιβωτίων και οι λιμενικές αρχές έχουν αναγκαστεί να προβούν σε προσαρμογές προκειμένου να ανταποκριθουν.
Η Valenciaport, που διαχειρίζεται τον πιο πολυσύχναστο τερματικό σταθμό της Ισπανίας, θα λειτουργεί τρεις επιπλέον ώρες την ημέρα από την επόμενη εβδομάδα για να χειριστεί τα εμπορευματοκιβώτια των 24.000 20 ποδών που έχουν καθυστερήσει να φθάσουν. Συνήθως, μπορεί να διαχειριστεί μία ποσότητα της τάξης των 4.000 εμπορευματοκιβωτίων την ημέρα που έχουν περάσει από το Σουέζ. Η εν λόγω αρχή υπολογίζει ότι θα χρειαστούν 10 έως 14 ημέρες για τη διευθέτηση των καθυστερήσεων και εάν τα στενά παρέμεναν κλειστά για μεγαλύτερο διάστημα, το πρόβλημα θα ήταν πολύ πιο σοβαρό.
Αντίστοιχα, η PSA, αρχή διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων, δεν επιτρέπει στα εμπορευματοκιβώτια που προορίζονται για εξαγωγή στη Μέση Ανατολή και την Ασία να φτάνουν στους τερματικούς σταθμούς της Αμβέρσα, το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι της Ευρώπης, περισσότερες από επτά ημέρες πριν από την αναχώρηση.
Αλλά και πάλι με τις ναυτιλιακές εταιρείες και τα λιμάνια σε πλήρη εγρήγορση, ορισμένοι προβλέπουν μακροχρόνια διακοπή. “Αυτό θα πάρει πιθανώς εβδομάδες, ίσως και μήνες για να σταθεροποιηθεί”, ανακοίνωσε η Λιμενική Αρχή της Αμβέρσας.
Η Maersk, η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία στον κόσμο, προειδοποίησε ότι «η απόφραξη του καναλιού του Σουέζ θα είχε αλυσιδωτές επιπτώσεις στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού τις επόμενες εβδομάδες», καθώς τα πλοία συσσωρεύονται στα λιμάνια, τα εμπορευματοκιβώτια δεν φτάνουν στον χρόνο και στον τόπο που θα πρέπει να φθάσουν και άλλα προγραμματισμένα δρομολόγια περιφέρονται εκτός πορείας επειδή δεν μπορούν να μπουν στα λιμάνια. Ως αποτέλεσμα, η εταιρεία έχει αναστείλει τις βραχυπρόθεσμες φορτώσεις για όλες σχεδόν τις εξαγωγές εκτός Ασίας και μεγάλο αριθμό άλλων δρομολογίων.
Ο Μπγιόρν Χότζγκααρντ, επικεφαλής ενός από τους μεγαλύτερους διαχειριστές πλοίων στον κόσμο, του Anglo-Eastern Univan Group που εδρεύει στο Χονγκ Κονγκ, δήλωσε ότι το κόστος συντήρησης ενός πλοίου ημερησίως ήταν περίπου 6.000-8.000 δολάρια, ενώ η απώλεια εσόδων ημερησίως από τη ναύλωση κυμαινόταν από 15.000 έως 25.000 δολάρια, αναφερόμενος στις επιπτώσεις από τις ανεπιθύμητες αναμονές των πλοίων.
Πηγή: FT
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News