Business & Finance Τρίτη 8/10/2024, 12:08
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η Γερμανία δεν κρατά πια το τιμόνι της Ευρώπης – Πώς περιορίστηκε η επιρροή της

Η Γερμανία δεν κρατά πια το τιμόνι της Ευρώπης – Πώς περιορίστηκε η επιρροή της

Ενα Σαββατοκύριακο του Ιουλίου του 2013, τα τηλεφωνήματα μεταξύ Κίνας, της τότε Γερμανίδας Καγκελαρίου Angela Merkel και του τότε προέδρου της Κομισιόν Jose Manuel Barroso, σχετικά με το ενδεχόμενο επιβολής δασμών στις εισαγωγές φωτοβολταϊκών πάνελ από την Κίνα, έπεφταν βροχή. Τελικά η ευρωπαϊκή πλευρά κατάφερε να απορρίψει την πρόταση και αντ’ αυτού συμφωνήθηκε επιβολή κατώτατου ορίου στις τιμές εισαγωγής.

Εκτοτε, έχει περάσει τουλάχιστον μία δεκαετία και η Merkel δεν βρίσκεται στο τιμόνι της Γερμανίας. Τώρα, μία ασταθής κυβέρνηση συνασπισμού τριών κομμάτων επιβλέπει τη γερμανική οικονομία, η οποία οδεύει προς δεύτερο χρόνο επιβράδυνσης και δίνει προτεραιότητα στις εγχώριες πολιτικές έναντι των ευρωπαϊκών. Ετσι, η επιρροή που ασκεί η Γερμανία στην Ευρώπη φαίνεται πως σταδιακά συρρικνώνεται.

Ενδεικτικό είναι ότι ο Γερμανός Καγκελάριος, Olaf Scholz, είπε όχι στους δασμούς στις εισαγωγές ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την Κίνα, όμως αυτό δεν σταμάτησε τα υπόλοιπα κράτη-μέλη της Ε.Ε. από το να ψηφίσουν υπέρ των μέτρων. Η Γερμανία ήταν μία από τις μόλις πέντε χώρες της Ε.Ε. που απέρριψαν τους δασμούς, έπειτα από μήνες πίεσης από τις αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες βασίζονται στην Κίνα για σχεδόν το ένα τρίτο των πωλήσεών τους. Ως αποτέλεσμα, άνοιξε ο δρόμος για την υλοποίηση της πρότασης της Κομισιόν, με την επιβολή δασμών μέχρι το τέλος του μήνα.

Σύμφωνα με το Reuters, στις Βρυξέλλες επικρατεί αγανάκτηση για τις εσωτερικές διαμάχες της γερμανικής κυβέρνησης, οι οποίες όπως λένε υποτιμούν την επιρροή της μεγαλύτερης οικονομίας της Ευρώπης, αλλά και την ενότητα της Ε.Ε. Οι Βρυξέλλες δεσμεύτηκαν να συνεχίσουν να εξετάζουν πιθανά σημεία συμβιβασμού με το Πεκίνο σε ό,τι αφορά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όμως η άρνηση της Γερμανίας έχει αποδυναμώσει τη ευρωπαϊκή στάση εν συνόλω.

«Το ρήγμα μεταξύ Γερμανίας και της υπόλοιπης Ε.Ε. διακυβεύει ένα σημαντικό κομμάτι του δυναμισμού της Κομισιόν: η παρουσίαση ενός ενωμένου μετώπου εναντίον ξένης πίεσης σε συγκεκριμένες χώρες», σημειώνουν αναλυτές του Eurointelligence.

Διαφορετική ρότα της Γερμανίας

Δεν είναι όμως η πρώτη φορά που η Γερμανία διαχωρίζει τη στάση της από το υπόλοιπο μπλοκ τους τελευταίους μήνες. Τον Μάρτιο, παρά την ισχυρή αντίθεση των γερμανικών κομμάτων, η Ε.Ε. ψήφισε υπέρ ενός νομοθετικού πλαισίου, που απαιτεί από τις επιχειρήσεις να ελέγχουν τις εφοδιαστικές τους αλυσίδες.

Επίσης, η γερμανική άρνηση για εξαγορά μεγαλύτερου μεριδίου της Commerzbank από την ιταλική UniCredit έχει προκαλέσει δυσφορία στους αξιωματούχους της ΕΚΤ, οι οποίοι θα έχουν και τον τελικό λόγο επί του ζητήματος. Οι ίδιοι πάντως υπενθυμίζουν ότι η Γερμανία έχει δηλώσει υπέρ του σχηματισμού τραπεζικής ένωσης στην Ε.Ε., ένα πλάνο το οποίο πιθανώς απαιτεί διασυνοριακές τραπεζικές συγχωνεύσεις για να επιτευχθεί.

Στην περίπτωση των δασμών ο Scholz βρήκε έναν σύμμαχο στην Ευρώπη, την Ουγγαρία, της οποίας ο πρωθυπουργός, Viktor Orban, δήλωσε ότι οι δασμοί στις εισαγωγές κινεζικών αυτοκινήτων από την Κίνα θα προκαλέσουν πλήγμα στην ευρωπαϊκή οικονομία και τον γερμανικό κλάδο των αυτοκινήτων. «Η Γερμανία και η ευρωπαϊκή βιομηχανία δεν μπορούν πια να πείσουν την Κομισιόν να φερθεί λογικά. Τότε ποιος μπορεί;» έγραψε στο X. Ο Orban, όμως, είναι πιο γνωστός για τα βέτο που ασκεί παρά για τις ενωτικές του κινήσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο, εξού και η Ουγγαρία είναι συχνά απομονωμένη από τις ευρωπαϊκές πολιτικές. 

moneyreview.gr με πληροφορίες από Reuters

Διαβάστε επίσης:

Όρμπαν: Η ΕΕ οδεύει προς «οικονομικό ψυχρό πόλεμο» με την Κίνα

Γιατί οι παραγωγοί κονιάκ διαμαρτύρονται για τους δασμούς στα κινεζικά ηλεκτροκίνητα

Ευρώπη: Πράσινο φως για δασμούς έως 45% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα made in China

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News