Business & Finance Τρίτη 8/10/2024, 07:01
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο πλούσιος κληρονόμος που γύρισε την πλάτη στην οικογενειακή επιχείρηση – Δούλευε 20 ώρες τη μέρα

Ο πλούσιος κληρονόμος που γύρισε την πλάτη στην οικογενειακή επιχείρηση – Δούλευε 20 ώρες τη μέρα

Ο 42χρονος Anthony Tan δεν χρειαζόταν να στήσει τη δική του επιχείρηση για να γίνει πλούσιος. Είναι, άλλωστε, ο μικρότερος από τους τρεις γιους μιας από τις πλουσιότερες οικογένειες της Μαλαισίας.

Ο πατέρας του, Tan Heng Chew, είναι ο πρόεδρος της Tan Chong Motor, μιας πολυεθνικής διανομής αυτοκινήτων, που είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Κουάλα Λουμπούρ.

Ο ίδιος ο Tan περιγράφει τον εαυτό του σαν «ένα επαναστάτη με αιτία». Όπως λέει, η αποστολή του ήταν να δημιουργήσει κάτι που θα γινόταν «μια δύναμη του καλού».

Σήμερα, είναι ο συνιδρυτής και CEO της Grab, μιας εφαρμογής που προσφέρει υπηρεσίες μεταφορών (ride-sharing, όπως η Uber), delivery φαγητού και ειδών σούπερ μάρκετ καθώς και χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, όπως πληρωμές, δάνεια και digital banking.

Η Grab προσφέρει υπηρεσίες σε πάνω από 35 εκατ. πελάτες και 13 εκατ. δουλειές (τις λεγόμενες gig jobs) σε οκτώ χώρες στη ΝΑ Ασία. Η εταιρεία μπήκε στη Wall Street τον Δεκέμβριο του 2021 και είχε τζίρο άνω των 2 δισ.  δολαρίων το 2023.

«Θυμάμαι όταν συνάντησα τον πρόεδρο Marcos των Φιλιππίνων και μας θύμισε ότι η Grab κυριολεκτικά άλλαξε τα νούμερα της ανεργίας σε όλη τη χώρα. Θα έλεγα ότι αυτό μας κάνει όλους πολύ χαρούμενους», λέει ο Tan στο CNBC.

Η επιχειρηματική του διαδρομή ξεκίνησε το 2009, όταν ο Tan πήγε για σπουδές στο Χάρβαρντ. Εκεί γνώρισε τον μετέπειτα συνέταιρό του, Hooi Ling Tan. Και οι δύο είχαν μεγαλώσει στη Μαλαισία και έγιναν καλοί φίλοι όταν βρέθηκαν να κάθονται πλάι-πλάι σε ένα μάθημα.

Μια μέρα, το 2011, μιλούσαν για τα ταξί της Μαλαισίας, που την εποχή εκείνη θεωρούνταν εξαιρετικά επικίνδυνα, ειδικά για τις γυναίκες. Και έτσι, το δίδυμο αποφάσισε να αναλάβει αυτή την πρόκληση.

«Θέλαμε να δημιουργήσουμε ένα στάνταρ, όπου οι γυναίκες θα μπορούσαν να πάνε εκεί που θέλουν με ασφάλεια. Και οι δύο πιστεύαμε ότι ήμασταν πολύ ευλογημένοι και θέλαμε να υπηρετήσουμε την ΝΑ Ασία», εξηγεί.  

Αφότου έφτιαξαν το business plan τους, πήραν μέρος σε έναν διαγωνισμό για startups στο πανεπιστήμιο, όπου βγήκαν πρώτοι αναπληρωματικοί  και κέρδισαν έπαθλο 25.000 δολαρίων. Με αυτά τα χρήματα, έστησαν την Grab.

Σήμερα, η εταιρεία διαθέτει κεφαλαιοποίηση άνω των 14 δισ.  δολαρίων.

Όμως, ο Tan λέει ότι η επιτυχία δεν ήρθε εύκολα. Ο πατέρας του περίμενε ότι μετά τις σπουδές του, θα γυρνούσε πίσω στην Μαλαισία για να δουλέψει στην οικογενειακή επιχείρηση. Έτσι, όταν εκείνος του είπε την ιδέα του για την Grab, η συζήτηση δεν πήγε καλά.

«Ο πατέρας μου μου είπε: ‘Δεν νομίζω ότι αυτό θα πιάσει, επομένως παρακαλώ μην με απασχολείς άλλο με αυτό’. Ήταν σκληρό», λέει.

Μετά, απευθύνθηκε στη μητέρα του, η οποία και έγινε τελικά ο πρώτος επενδυτής της Grab. Με τα χρήματα από τον διαγωνισμό, την επένδυση της μητέρας του και όσα είχε στον προσωπικό του λογαριασμό, ο Tan ξεκίνησε την επιχείρησή του τον Ιούνιο του 2012. Αρχικά, λεγόταν MyTeksi. 

Τα πρώτα χρόνια δεν ήταν καθόλου ευχάριστα. Ο Tan και ο συνέταιρός του είχαν βαλθεί να φτιάξουν νέες υποδομές για το σύστημα ταξί της Μαλαισίας, αλλά δεν είχαν πολλά χρήματα.

Στριμωγμένοι σε ένα μικρό γραφείο στην Κουάλα Λουμπούρ, δούλευαν μέσα στη ζέστη και την υγρασία χωρίς εξαερισμό, κλιματισμό ή ακόμα και WiFi. Όλες οι εργασίες γίνονταν με το ίντερνετ από τα κινητά τους τηλέφωνα.

Χωρίς τους οικονομικούς πόρους, οι δύο συνέταιροι δυσκολεύονταν να πείσουν τους οδηγούς ταξί να χρησιμοποιήσουν την πλατφόρμα τους. Έτσι, χρειάστηκε να γίνουν εφευρετικοί.

Ο Tan ταξίδευε σε όλη την ΝΑ Ασία και προσπαθούσε να βρει τα μέρη όπου μαζεύονταν οι οδηγοί ταξί πριν από την έναρξη της πρωινής βάρδιας. Εμφανιζόταν στα βενζινάδικα όπου σύχναζαν στις 4 τα ξημερώματα, για να μοιράσει δωρεάν καφέδες και να τους μιλήσει για την Grab.

«Ήταν πολύ έντονο. Επισκεπτόμουν με το αεροπλάνο δύο ή τρεις πόλεις κάθε εβδομάδα, και μαζί με τις μετακινήσεις, δούλευα κάπου 15, 18, κάποιες φορές 20 ώρες την ημέρα, από τη Δευτέρα έως και την Κυριακή»,  θυμάται.

Όμως το 2018, έπειτα από μια μακρά μάχη, η Uber συμφώνησε να πουλήσει τις δραστηριότητές της στην ΝΑ Ασία στην Grab, παίρνοντας ως αντάλλαγμα το 27,5% της εταιρείας. Στο πλαίσιο της συμφωνίας, ο CEO της Uber, Dara Khosrowshahi, μπήκε στο δ.σ. της εταιρείας. Αυτό ήταν το deal που θεμελίωσε την κυριαρχία της  Grab στην περιοχή.

moneyreview.gr 

Διαβάστε επίσης: 

Η ισπανική δυναστεία του ψωμιού – Ξεκίνησαν από έναν φούρνο, ετοιμάζονται να γίνουν δισεκατομμυριούχοι

Τα χρήματα τον έκαναν δυστυχισμένο – Ψάχνοντας το νόημα της ζωής έγινε δισεκατομμυριούχος

Ξεκίνησε από μαθητευόμενος, έγινε CEO – Ένα σπάνιο success story στον κόσμου του επιχειρείν

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News