Business & Finance Τρίτη 1/10/2024, 07:02
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο πόλεμος των τάπερ – Μια ιστορία επιτυχίας, ανταγωνισμού και χρεοκοπίας

Ο πόλεμος των τάπερ – Μια ιστορία επιτυχίας, ανταγωνισμού και χρεοκοπίας

Η ιστορία της Tupperware έχει όλα τα συστατικά για να γίνει ταινία ή τηλεοπτική σειρά. Αυτή η ιστορία έχει έναν άνδρα πρωταγωνιστή που ζει το Αμερικανικό Όνειρο, μια γυναίκα που πληρώνει βαρύ τίμημα για την επιτυχία της, ένα θρυλικό προϊόν και μια επιχειρηματική κόντρα. Αυτό που λείπει, όμως, είναι το λεγόμενο «happy ending». 

Όλα ξεκίνησαν με τον γεννημένο το 1907 Earl Tupper, ένα παιδί που από την ηλικία των 10 ετών πουλούσε πόρτα-πόρτα τη σοδειά της οικογενειακής φάρμας, στη Μασαχουσέτη. Ο Tupper ήταν ένας ονειροπόλος,  που ήλπιζε ότι μια μέρα θα έγραφε ιστορία με τις εφευρέσεις του. Στο μυαλό του, ήταν ένας άλλος Leonardo da Vinci. Συνήθιζε, μάλιστα, να γράφει στο ημερολόγιό του όλα τα κοινά που είχε μαζί του: Και οι δύο ξεκίνησαν φτωχοί, με τετράδια γεμάτα σχέδια και άπειρες ιδέες για νέες εφευρέσεις. 

Ο Tupper είχε σχεδιάσει την «βόμβα – Tupper», μια χτένα σε σχήμα στιλέτου και ένα όργανο με το οποίο η σκωληκοειδής απόφυση μπορούσε να αφαιρεθεί μέσω του πρωκτού.

Ασφαλώς, καμία από αυτές τις εφευρέσεις δεν έφερε στον Earl Tupper την επιτυχία που ονειρευόταν. 

Και όταν η πρώτη του επιχείρηση χρεοκόπησε, ο Tupper δεν είχε άλλη επιλογή από το να πιάσει δουλειά σε ένα εργοστάσιο πλαστικών. 

Ήταν τα τέλη της δεκαετίας του 1930 και σύντομα, ο Αμερικανός εφευρέτης συνειδητοποίησε τις δυνατότητες αυτού του υλικού. Έτσι, αγόρασε τον απαραίτητο εξοπλισμό και άνοιξε τη δική του επιχείρηση, την Tupper Plastics. 

Χρησιμοποιώντας πολυαιθυλένιο, έφτιαξε μάσκες αερίων για τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, αλλά και μπολ και δοχεία με αεροστεγή καπάκια. Η Tupperware είχε γεννηθεί.

Τα προϊόντα του απέσπασαν θετικά σχόλια στον Τύπο της εποχής, για τον σχεδιασμό και τη λειτουργικότητά τους, αλλά οι πωλήσεις ήταν απογοητευτικές. Ο Tupper ήταν πεπεισμένος ότι εάν μπορούσε να κάνει μια επίδειξη των δυνατοτήτων τους στο κοινό, ο κόσμος θα ήθελε να τα αγοράσει. Αλλά δεν ήξερε πώς να το κάνει. 

Την απάντηση έμελλε να δώσει η Brownie Wise, μια διαζευγμένη μητέρα που ζούσε στο Ντιτρόιτ. Για να μεγαλώσει το παιδί της, η Wise είχε πιάσει δουλειά ως πωλήτρια για την εταιρεία οικιακών ειδών Stanley Home Products. Διοργάνωσε «πάρτι» σε σπίτια, όπου καλούσε άλλες γυναίκες και τους έκανε επίδειξη των προϊόντων. 

Στα τέλη της δεκαετίας του 1940, η Wise ανακάλυψε τα προϊόντα του Tupper και αποφάσισε να τα πουλήσει με τον ίδιο τρόπο. Σταδιακά, άρχισε να «στρατολογεί» και άλλες γυναίκες και έτσι, περισσότερα προϊόντα της Tupper πωλούνταν με αυτό τον τρόπο, παρά στα καταστήματα. 

Όταν ο Tupper αντιλήφθηκε την επιτυχία της Wise, έσπευσε να την προσλάβει και  να της δώσει τον τίτλο της αντιπροέδρου marketing. Έως τα μέσα της δεκαετίας του 1950, εκείνη είχε στήσει ένα δίκτυο με 20.000 άτομα (οι περισσότερες γυναίκες) που πουλούσαν τα πλαστικά είδη της εταιρείας στα φημισμένα πια «πάρτι» της. 

Σταδιακά, η εξωστρεφής Wise, που ανέπτυσσε στενές σχέσεις με τους πωλητές, τους καταναλωτές και τους δημοσιογράφους,  έγινε το δημόσιο πρόσωπο της εταιρείας. Το 1954 έγινε η πρώτη γυναίκα που εμφανίστηκε στο εξώφυλλο του περιοδικού Business Week. 

Όμως, ο Tupper δεν ήταν καθόλου ευχαριστημένος που η Wise βρισκόταν στο επίκεντρο της προσοχής και έδινε μεγάλα κίνητρα στους πωλητές. Τελικά, οι σχέσεις τους έγιναν τόσο τεταμένες, ώστε το 1958 την απέλυσε. 

Αν και η Wise έκανε αγωγή στην εταιρεία, δεν κατάφερε παρά να πάρει αποζημίωση μόλις 30.000 δολαρίων, δηλαδή ίση με τους μισθούς ενός έτους. 

Λίγο μετά, ο Tupper πούλησε την εταιρεία για 16 εκατ. δολάρια, πήρε διαζύγιο και αποσύρθηκε στην Κόστα Ρίκα, όπου πέθανε το 1983.

Η Wise, από την πλευρά της, έκανε διάφορα επαγγελματικά και επιχειρηματικά βήματα, αλλά  δεν κατάφερε να επαναλάβει την  επιτυχία που είχε με την Tupperware. Πέθανε στη Φλόριντα το 1992.

Τις επόμενες δεκαετίες, τα πάρτι με προϊόντα της Tupperware σε σπίτια μειώθηκαν και ο ανταγωνισμός αγρίεψε, καθώς οι καταναλωτές στράφηκαν σε  φθηνότερα προϊόντα, τα οποία μπορούσαν να αγοράσουν στα καταστήματα ή στο διαδίκτυο. 

Η εταιρεία που είχε δώσει το όνομά της στα τάπερ έγινε μια θολή εικόνα στο μυαλό των καταναλωτών, κάτι που φάνηκε και στα οικονομικά της μεγέθη. 

Η πανδημία έδωσε ένα πρόσκαιρο φιλί της ζωής στην Tupperware, καθώς ο κόσμος μαγείρευε και έτρωγε περισσότερο στο σπίτι. 

Αλλά με την επιστροφή στην ομαλότητα, οι πωλήσεις μειώθηκαν και πάλι. 

Με την χρυσή εποχή των Tupper και Wise να αποτελεί πια παρελθόν, η εταιρεία κήρυξε πτώχευση προ ημερών. 

moneyreview.gr με πληροφορίες από El Pais 

Διαβάστε επίσης: 

Ξεκίνησε χωρίς πτυχίο, ψήνοντας μπισκότα και έγινε δισεκατομμυριούχος

Ξεκίνησε από μαθητευόμενος, έγινε CEO – Ένα σπάνιο success story στον κόσμου του επιχειρείν

Η αυτοκρατορία που γεννήθηκε σε ένα υπόγειο – Παράτησε το σχολείο αλλά έφτασε στο διάστημα

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News