Business & Finance Παρασκευή 30/08/2024, 07:10
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η χώρα που μαθαίνει να κρατά ισορροπίες: Πώς η Σερβία έγινε πεδίο μάχης για Ε.Ε. – Κίνα

Η χώρα που μαθαίνει να κρατά ισορροπίες: Πώς η Σερβία έγινε πεδίο μάχης για Ε.Ε. – Κίνα

Επίσκεψη στη Σερβία πραγματοποιεί ο Γάλλος πρόεδρος Emmanuel Macron, μόλις πέντε μήνες αφότου υποδέχθηκε τον Σέρβο ομόλογό του, Aleksandar Vučić, στο Παρίσι, με ένα από τα θέματα προτεραιότητας στην ατζέντα την πρόσβαση σε κρίσιμα ορυκτά, κυρίως το λίθιο.

Οι προσπάθειες εντάσσονται στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής στρατηγικής για απεξάρτηση από την Κίνα, όμως ο στόχος αυτός μπορεί να προκαλέσει δυσκολίες στη Σερβία, καθώς η χώρα προσπαθεί αφενός να ενισχύσει τις οικονομικές και πολιτικές σχέσεις με τον Macron και την Ε.Ε., αφετέρου να κρατήσει χαρούμενο έναν από τους βασικούς της επενδυτές, την Κίνα.

Στρατηγικός της στόχος είναι να συνεργαστεί και με τις δύο περιοχές χωρίς προβλήματα και χωρίς να θέσει σε κίνδυνο την πρόοδο και τις επενδύσεις τους στη χώρα. Ε.Ε. και Κίνα έχουν πάντως κίνητρο να διατηρήσουν σταθερές σχέσεις με τη χώρα λόγω της πρόσβασης στο λίθιο, ένα κρίσιμο υλικό για τις μπαταρίες που χρησιμοποιούνται στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Τον περασμένο μήνα, ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν, Maroš Šefčovič, και ο Γερμανός Καγκελάριος, Olaf Scholz, υπέγραψαν συμφωνία στρατηγικής συνεργασίας με τη χώρα για τα κρίσιμα ορυκτά. Μόλις λίγες ημέρες νωρίτερα η Σερβία είχε εγκρίνει τη συνέχιση της ανάπτυξης ενός έργου εξόρυξης λιθίου από τη βρετανική-αυστραλιανή εταιρεία Rio Tinto, της οποίας ο μεγαλύτερος επενδυτής είναι η Κίνα.

Αυτή τη στιγμή, το 97% του λιθίου που χρησιμοποιεί η Ε.Ε. εισάγεται από την Κίνα. «Παρατηρήσαμε ότι η Κίνα, τα τελευταία 20 με 30 χρόνια, αγόραζε στρατηγικά το ένα ορυχείο μετά το άλλο διεθνώς. Παίρνουν το υλικό, έχουν τις διαδικασίες επεξεργασίας στην Κίνα και έπειτα έχουν το μονοπώλιο…επομένως είμαστε εντελώς εξαρτημένοι από την Κίνα σε αυτό», δήλωσε τον Φεβρουάριο η πρόεδρος της Κομισιόν, Ursula von der Leyen.

Στο μεταξύ, ο τομέας των αυτοκινήτων έχει υψηλή σημασία για τη Γερμανία και κατ’ επέκταση για ολόκληρη τη Γηραιά Ήπειρο. Η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης θα μπορούσε να χαμηλώσει σημαντικά τα έξοδα της αυτοκινητοβιομηχανίας εάν είχε φθηνότερη πρόσβαση σε λίθιο.

Οι επενδύσεις της Κίνας στη Σερβία

Απεναντίας, η Κίνα έχει μεγάλα αποθέματα λιθίου και δεν εξαρτάται σε τόσο μεγάλο βαθμό από τη Σερβία. Ωστόσο, ο Κινέζος πρόεδρος Xi Jinping, στην τελευταία του επίσκεψη στη χώρα δήλωσε επανειλημμένως ότι οι προμήθειες λιθίου είναι ένα από τα κορυφαία θέματα στην ατζέντα του.

Η Κίνα κατέχει πολλά ορυχεία και εργοστάσια στη Σερβία, συμπεριλαμβανομένου του μεγαλύτερου ορυχείου χαλκού. Επίσης, έχει δώσει δάνεια δισεκατομμυρίων για δρόμους, γέφυρες και εγκαταστάσεις, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας για τον «δρόμο του μεταξιού», που χρηματοδοτεί την ανάπτυξη υποδομών.

Σύμφωνα με το Balkan Investigative Reporting Network, η Κίνα έχει επενδύσει συνολικά 32 δισ. ευρώ στην περιοχή από το 2009 έως το 2021, ενώ μόνο στη Σερβία, οι επενδύσεις ανέρχεται στα 10,3 δισ. ευρώ. Βέβαια, παρά τις εισροές κινεζικού κεφαλαίου, η Ε.Ε. παραμένει κορυφαίος οικονομικός της εταίρος, έχοντας το 70% των συνολικών άμεσων ξένων επενδύσεων στη Σερβία και το 81% των εξαγωγών.

moneyreview.gr με πληροφορίες από Euronews

Διαβάστε επίσης:

Η Ευρωπαϊκή Ένωση μπαίνει στη μάχη για τις πρώτες ύλες

Σπάνιοι θησαυροί στο ελληνικό υπέδαφος κινούν επενδυτικό ενδιαφέρον

Mπορεί να κατασκευαστεί ηλεκτρικό αυτοκίνητο χωρίς την Κίνα;

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News