Business & Finance Τετάρτη 5/06/2024, 14:17
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τέλος η «οικονομία YOLO», έρχεται το «yo, no» – Τι σημαίνει

Τέλος η «οικονομία  YOLO», έρχεται το «yo, no» – Τι σημαίνει

Νέες τηλεοράσεις, ανακαινίσεις σε μπάνια και κουζίνες, δείπνα σε εστιατόρια και ταξίδια. Οι καταναλωτές βγήκαν  από την πανδημία με καλύτερες δουλειές, έξτρα χρήματα στους λογαριασμούς τους και  μια επιθυμία να ζήσουν την ζωή όπως δεν μπορούσαν κατά τη διάρκεια των lockdowns. Ήταν αυτό που οι αναλυτές ονόμασαν «οικονομία του YOLO», από την έκφραση «you only live once» («μια ζωή την έχουμε»,  όπως θα λέγαμε στα ελληνικά). Όμως τώρα, η «οικονομία του YOLO» δίνει τη θέση της στην «οικονομία του yo, no».

«Ο κορωνοϊός έδειξε σε όλους μας ότι η ζωή δεν συνεχίζεται για πάντα», λέει στο CNN ο Sameer Samana, αναλυτής του  Wells Fargo Investment Institute. «Το να προετοιμαζόμαστε για τη συνταξιοδότηση, όταν αυτή απέχει πολλά χρόνια και μπορεί να διακοπεί από κάτι σαν μια παγκόσμια πανδημία, άλλαξε τον τρόπο σκέψης μας. Ο κόσμος ήθελε να ζήσει το τώρα».

Τώρα, πέντε χρόνια μετά το ξέσπασμα της πανδημίας, το πάρτι των δαπανών τελειώνει, εκτιμά το CNN.

Οι καταναλωτικές δαπάνες πέφτουν σε πιο κανονικά επίπεδα στις ΗΠΑ, ενώ ακόμα και οι υψηλότερων εισοδημάτων Αμερικανοί στρέφονται σε discount καταστήματα, όπως τα Walmart. Η αλυσίδα Target μειώνει τις τιμές της για να ξαναφέρει τους επιφυλακτικούς καταναλωτές στα καταστήματά της και τα Starbucks διαπιστώνουν ότι οι πωλήσεις δεν αυξάνονται όπως πριν. Πλέον, ένας ακριβός καφές δεν μοιάζει με ένα αναγκαίο έξοδο στο μυαλό των καταναλωτών.

Πώς εξηγούνται όλα αυτά; Ο πληθωρισμός είναι ακόμα υψηλός και οι αποταμιεύσεις τις οποίες συσσώρευσαν οι καταναλωτές την περίοδο της πανδημίας στερεύουν. Στις ΗΠΑ, οι συνθήκες στην αγορά εργασίας αλλάζουν και οι εργαζόμενοι αρχίζουν να ανησυχούν μήπως χάσουν τη δουλειά τους.

Είναι όμως και θέμα ψυχολογίας. «Σε κάποιο σημείο, πρέπει να σκεφτεί κανείς πώς μοιάζει η νέα κανονικότητα», εξηγεί ο Samana. «Οι εργοδότες θέλουν τους υπαλλήλους τους στο γραφείο και σε κάποιες εταιρείες, δεν υπάρχει πια η επιλογή της τηλεργασίας, με αποτέλεσμα η νοοτροπία να αλλάζει. Υπάρχει αυτή η αίσθηση της επιστροφής στην κανονικότητα».

Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι οι καταναλωτές κόβουν όλες τις δαπάνες. Εξακολουθούν να βάζουν το χέρι στην τσέπη για εισιτήρια για τις συναυλίες της Taylor Swift και για ταξίδια με το αεροπλάνο, αλλά ξοδεύουν λιγότερα σε προαιρετικά καταναλωτικά προϊόντα ή ακόμα και σε είδη πρώτης ανάγκης.

Πρόκειται για μια σημαντική εξέλιξη, εάν αναλογιστεί κανείς ότι η κατανάλωση κινεί το 70% της μεγαλύτερης οικονομίας του πλανήτη και είναι ο βασικός λόγος για τον οποίο οι ΗΠΑ γλίτωσαν την ύφεση που πολλοί περίμεναν κατά την προηγούμενη περίοδο του υψηλού πληθωρισμού και των αυξανόμενων επιτοκίων.

Οι αναλύσεις αυτή τη στιγμή δεν προβλέπουν κάποια αμερικανική ύφεση, όμως οι οικονομολόγοι θα παρακολουθούν στενά τα στοιχεία γύρω από την κατανάλωση το επόμενο διάστημα, με πρώτο σημαντικό σταθμό την ανακοίνωση της ανεργίας Μαΐου για τις ΗΠΑ, την Παρασκευή.

moneyreview.gr 

Διαβάστε επίσης: 

ΗΠΑ: Ακόμα και οι πλούσιοι κόβουν έξοδα – Πώς απαντούν οι εταιρείες

ΗΠΑ: Η οικονομία ανθεί, αλλά η μέση τάξη στενάζει

ΗΠΑ: Η ακρίβεια έφτασε και στα φαστφουντάδικα – Βουτιά στις πωλήσεις

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News