Business & Finance Πέμπτη 30/05/2024, 14:29
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Reuters: Παρέμβαση Μακρόν υπέρ της Airbus για τις κυρώσεις στο ρωσικό τιτάνιο

Reuters: Παρέμβαση Μακρόν υπέρ της Airbus για τις κυρώσεις στο ρωσικό τιτάνιο

Απαλλαγή των κυρώσεων για το ρωσικό τιτάνιο, υπέρ της Airbus και άλλων αεροδιαστημικών εταιρειών, ζήτησε, με προσωπική του παρέμβαση, ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν, από τον Καναδό πρωθυπουργό Τζάστιν Τριντό.

Όπως αναφέρει αποκλειστικό ρεπορτάζ του Reuters, για το θέμα υπήρξε τηλεφωνική επικοινωνία των δύο ηγετών τον Μάρτιο, εβδομάδες αφότου ο Καναδάς ξεχωριστά από τους συμμάχους του επέβαλε κυρώσεις για το στρατηγικής σημασίας μέταλλο, θορυβώντας την Airbus με έδρα τη Γαλλία και άλλες εταιρείες που εξακολουθούν να βασίζονται σε ρωσικές προμήθειες σε εργοστάσια που βρίσκονται στον Καναδά ή αλλού.

Πηγή προσκείμενη στον Γάλλο ηγέτη δήλωσε ότι ο Μακρόν κατέβαλε «σημαντική προσπάθεια» για να πείσει τον Τριντό να κάνει μια εξαίρεση για τις ευρωπαϊκές εταιρείες.

«Πέρασαν πολλά μηνύματα σε όλα τα επίπεδα», πρόσθεσε η πηγή, αναφερόμενη σε ευρείες διπλωματικές και βιομηχανικές πιέσεις.

Η Οτάβα αρχικά παρέμεινε σταθερή, αλλά μέσα σε λίγες ημέρες τροποποίησε την πολιτική της, χορηγώντας στην Airbus και σε άλλες εταιρείες εξαιρέσεις. Η υποχώρηση, που αναφέρθηκε για πρώτη φορά από το Reuters, πυροδότησε μια πολιτική διαμάχη σχετικά με την πολιτική κυρώσεων και προκάλεσε επικρίσεις από τον πρεσβευτή της Ουκρανίας.

«Δεν ήταν εύκολο να αρθούν οι κυρώσεις. Νομίζω ότι αν η γαλλική κυβέρνηση δεν το ανέβαζε συνεχώς σε αυτό το επίπεδο, θα είχαμε παραμείνει αρκετά σταθεροί», δήλωσε η καναδική πηγή.

Τα γραφεία και των δύο ηγετών αρνήθηκαν να σχολιάσουν και η Airbus δήλωσε ότι «συμμορφώνεται με όλες τις ισχύουσες κυρώσεις που σχετίζονται με τη Ρωσία».

Οι πηγές μίλησαν υπό τον όρο της ανωνυμίας λόγω της ευαισθησίας του θέματος.

Δύσκολη η εφαρμογή των κυρώσεων

Η προσπάθεια υψηλού επιπέδου να διατηρηθεί η ροή του ρωσικού τιτανίου υπογραμμίζει πόσο δύσκολο είναι για τις δυτικές χώρες να τιμωρήσουν τη Ρωσία για τον πόλεμό της κατά της Ουκρανίας χωρίς να βλάψουν τις αλυσίδες εφοδιασμού των βιομηχανιών που πρέπει να σχεδιάζουν χρόνια μπροστά.

Η κρατικά υποστηριζόμενη ρωσική VSMPO-AVISMA είναι ιστορικά ο μεγαλύτερος παραγωγός τιτανίου αεροδιαστημικής ποιότητας, του οποίου η αντοχή και το μικρό βάρος το καθιστούν ιδανικό για εξαρτήματα υψηλής αντοχής, όπως εξαρτήματα κινητήρων και συστήματα προσγείωσης για μεγάλα αεροσκάφη.

Ο απογαλακτισμός των βιομηχανιών από το ρωσικό τιτάνιο και άλλα κρίσιμα ορυκτά που παράγονται σε χώρες όπως η Κίνα αποδεικνύεται δύσκολος.

«Το πρόβλημα είναι ότι ένα νέο εργοστάσιο τιτανίου… χρειάζεται χρόνια για να κατασκευαστεί και θα μπορούσε να πάρει ένα ή δύο χρόνια για να πιστοποιηθεί», δήλωσε ο Kevin Michaels, διευθύνων σύμβουλος της AeroDynamic Advisory.

Η απροσδόκητη απόφαση του Καναδά να απαγορεύσει τις εισαγωγές από τη VSMPO συνέπεσε με τη δεύτερη επέτειο της εισβολής της Μόσχας στην Ουκρανία και αιφνιδίασε την αεροδιαστημική βιομηχανία.

Τα φρενήρη τηλεφωνήματα προς την Οτάβα άρχισαν «αμέσως, κυριολεκτικά την ίδια ημέρα», δήλωσε μια δεύτερη καναδική πηγή.

Η Airbus βρέθηκε στην πρώτη γραμμή. Όλα τα συστήματα προσγείωσης για το κορυφαίο αεροσκάφος της A350-1000 προέρχονται από ένα μόνο εργοστάσιο στο Οντάριο.

«Η Airbus ήταν μία από τις μεγαλύτερες φωνές που ασκούσαν πιέσεις και το έκαναν και μέσω της γαλλικής κυβέρνησης», δήλωσε η πρώτη καναδική πηγή. 

Οι κυρώσεις του Καναδά θα μπορούσαν επίσης να έχουν βλάψει την αντίπαλη Boeing, αλλά η αμερικανική αεροπορική εταιρεία γλίτωσε από τις διαταραχές χάρη σε μια ξεχωριστή απαλλαγή που χορηγήθηκε στον γαλλικό προμηθευτή εξοπλισμού Safran, δήλωσαν πηγές της βιομηχανίας.

Η Boeing ανακοίνωσε τον Μάρτιο του 2022 ότι σταμάτησε να αγοράζει τιτάνιο απευθείας από τη Ρωσία και θεωρείται ευρέως ότι είναι λιγότερο εκτεθειμένη στο πολιτικά ευαίσθητο θέμα από τον Ευρωπαίο αντίπαλό της.

Η Airbus, η οποία δήλωσε τον Δεκέμβριο του 2022 ότι θα εγκαταλείψει το ρωσικό τιτάνιο σε «μήνες και όχι χρόνια», δήλωσε ότι εργάζεται εντατικά για να μειώσει την εξάρτηση, αλλά αρνήθηκε να δώσει μια ημερομηνία-στόχο.

«Αυτό βρίσκεται ήδη σε καλό δρόμο και πραγματοποιείται το συντομότερο δυνατό», δήλωσε εκπρόσωπος.

Ο Καναδάς δεν έχει πει πότε θα λήξουν οι απαλλαγές, αλλά ένα πρόσωπο που γνωρίζει το σχέδιο δήλωσε ότι έδωσε στη βιομηχανία τρία χρόνια. Η Ουκρανία έχει παροτρύνει τα δυτικά έθνη να εμβαθύνουν τις κυρώσεις τους.

Ορισμένοι φοβούνται ότι η διαμάχη με τον Καναδά θα μπορούσε να επιδεινώσει ένα άλλο δίλημμα για τις εταιρείες αεροδιαστημικής: οι καταγγελίες κατά των κυρώσεων αναδεικνύουν την εξάρτησή τους για στρατηγικά υλικά από τις χώρες εξαγωγής, οι οποίες με τη σειρά τους θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν αυτή τη δύναμη για να αντεπιτεθούν στη Δύση.

«Η Boeing προμηθεύεται σήμερα τιτάνιο κυρίως στις ΗΠΑ… και συνεχίζουμε να λαμβάνουμε μέτρα για να διασφαλίσουμε τη μακροπρόθεσμη συνέχεια», δήλωσε εκπρόσωπος.

Η Airbus, η οποία δήλωσε τον Δεκέμβριο του 2022 ότι θα εγκαταλείψει το ρωσικό τιτάνιο σε «μήνες και όχι χρόνια», δήλωσε ότι εργάζεται εντατικά για να μειώσει την εξάρτηση, αλλά αρνήθηκε να δώσει μια ημερομηνία-στόχο.

«Αυτό βρίσκεται ήδη σε καλό δρόμο και πραγματοποιείται το συντομότερο δυνατό», δήλωσε εκπρόσωπος.

Ο Καναδάς δεν έχει πει πότε θα λήξουν οι απαλλαγές, αλλά ένα πρόσωπο που γνωρίζει το σχέδιο δήλωσε ότι έδωσε στη βιομηχανία τρία χρόνια. Η Ουκρανία έχει παροτρύνει τα δυτικά έθνη να εμβαθύνουν τις κυρώσεις τους.

Ορισμένοι φοβούνται ότι η διαμάχη με τον Καναδά θα μπορούσε να επιδεινώσει ένα άλλο δίλημμα για τις εταιρείες αεροδιαστημικής: οι καταγγελίες κατά των κυρώσεων αναδεικνύουν την εξάρτησή τους για στρατηγικά υλικά από τις χώρες εξαγωγής, οι οποίες με τη σειρά τους θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν αυτή τη δύναμη για να αντεπιτεθούν στη Δύση.

Η Κίνα δήλωσε την Πέμπτη ότι θα ελέγξει τις εξαγωγές ορισμένων ευαίσθητων αεροπορικών και διαστημικών εξαρτημάτων από την 1η Ιουλίου.

moneyreview.gr

Διαβάστε επίσης:

Γερμανία: Ζητά από την ΕΕ να σταματήσει το 20% των ροών φ.α. από την Ρωσία

Οι κυρώσεις δεν σταματούν την πολεμική μηχανή της Ρωσίας – Οι λόγοι

Yellen: Οι ευρωπαϊκές τράπεζες στη Ρωσία αντιμετωπίζουν πολύ μεγάλο κίνδυνο

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News