Business & Finance Τρίτη 14/05/2024, 21:15
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μπάιντεν: Η πολιτική του απέναντι στην Κίνα είναι περιορισμένη

Μπάιντεν: Η πολιτική του απέναντι στην Κίνα είναι περιορισμένη

Τι κάνεις όταν η ταχύτητα που έχεις αναπτύξει δεν είναι αρκετή; Η απάντηση για τον Αμερικανό πρόεδρο Τζο Μπάιντεν είναι να βάλεις οδοφράγματα στους αντιπάλους σου. Αυτό ακριβώς έκανε και ο Λευκός Οίκος, ανακοίνωσε αυξήσεις δασμών σε μία σειρά από κινεζικά προϊόντα, όπως τετραπλασιασμός των δασμών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Αυτό όμως θα μπορούσε να γυρίσει μπούμερανγκ. 

Η σημερινή ανακοίνωση Μπάιντεν κάνει επίσης λόγο για αυξήσεις δασμών σε χάλυβα, μπαταρίες και άλλα κινεζικά προϊόντα. Στηρίζεται πάνω σε έρευνα που είχε διενεργηθεί από τον πρώην Αμερικανό πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ και η οποία ισχυριζόταν ότι η Κίνα επιβάλει μεταβίβαση ή ακόμη και κλέβει απευθείας, τεχνολογιών και πλημμυρίζει με προϊόντα της τις διεθνείς αγορές. Με την αύξηση των δασμών, απλά ο Λευκός Οίκος προσπαθεί να αναμορφώσει το πεδίο δράσης. 

Ήδη, σύμμαχοι των ΗΠΑ δεν βλέπουν με καλό μάτι το προστατευτικό καθεστώς της Ουάσιγκτον όσον αφορά στους δασμούς και τις επιδοτήσεις για την εγχώρια κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων. Ουσιαστικά ενισχύοντας την εγχώρια αγορά μέσω κρατικών επιδοτήσεων κάνει το ίδιο πράγμα με το Πεκίνο, το οποίο δαπάνησε περί τα 130 δισ.δολάρια έως το 2021 για τη στήριξη της βιομηχανίας του, σύμφωνα με το Κέντρο Στρατηγικών και Διεθνών Σπουδών. 

Οι επενδύσεις της Κίνας τη βοήθησαν να αποκτήσουν εντυπωσιακό προβάδισμα σε τομείς που δεν μπορούν να ανατραπούν εύκολα. Δεν είναι μόνο οι εξαγωγές ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Κίνας αξίας 8 δισ.δολαρίων στο πρώτο τρίμηνο του 2024 ή ότι ελέγχει το 60% έως 90% της κατασκευής μπαταριών. Η χώρα προπορεύεται τεχνολογικά, κυριαρχώντας στις νέες πατέντες για μπαταρίες. 

Την ίδια στιγμή, οι προσπάθειες των ΗΠΑ υπολείπονται. Η Ford και η General Motors έχουν αναθεωρήσει πτωτικά τους στόχους τους για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων τους παραμένουν στάσιμες από τα μέσα του 2022. Αντίστοιχα, η πρωταγωνίστρια της αγοράς, η Tesla, βλέπει τον ρυθμό αύξησης των πωλήσεών της να μειώνεται δραματικά. 

Ακόμη χειρότερα, οι υποδομές στις ΗΠΑ εξαρτώνται από την εταιρεία του Έλον Μασκ, η οποία διαχειρίζεται περίπου τα δύο-τρίτα των εγκαταστάσεων γρήγορης φόρτισης. Αυτό καθιστά το αφεντικό της Tesla βασικό στυλοβάτη της όλης προσπάθειας της κυβέρνησης Μπάιντεν. 

Ωστόσο, οι ΗΠΑ χρειάζονται πολύ μεγαλύτερες προσπάθειες. Γερουσιαστές από το Δημοκρατικό Κόμμα του Μπάιντεν ζητούν να καταργήσει τους κανόνες για τις επιδοτήσεις μπαταριών ή τις προδιαγραφές για τη μείωση εκπομπών προκειμένου να αυξηθούν οι πωλήσεις πιο καθαρών αυτοκινήτων. Ταυτόχρονα, για να στηρίξει τα συνδικάτα στη βιομηχανία χάλυβα, η κυβέρνηση παρενέβη σε συμφωνία για την κατασκευή μεγάλου εργοστασίου παραγωγής χάλυβα για αυτοκίνητα που θα μπορούσε να οδηγήσει σε καταστροφικά αποτέλεσμα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες.

Ο μεγάλος κίνδυνος είναι ότι οι κινεζικές επιχειρήσεις μπορούν να εισάγουν στις ΗΠΑ από το Μεξικό για να αποφύγουν τους δασμούς. Από την άλλη, η απεξάρτηση από την κινεζική αλυσίδα τροφοδοσίας είναι μία δύσκολη υπόθεση καθώς ενέχει τον κίνδυνο μετακύλισης μέρους του αυξανόμενου κόστους στους Αμερικανούς καταναλωτές σε έτος προεδρικών εκλογών. Χωρίς πρόσβαση στην φθηνή, προηγμένη κινεζική τεχνολογία, τα αμερικανικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα παραμένουν ακριβά. Καθώς λοιπόν όλες αυτές οι προκλήσεις θα αυξάνονται, η πολιτική του Μπάιντεν απέναντι στην Κίνα έχει από μόνη της περιορισμένα περιθώρια. 

 

moneyreview.gr από το breakingviews του Reuters

 

Διαβάστε επίσης:

Κίνα: Η κατακόρυφη αύξηση των αμερικανικών δασμών θα επηρεάσει σοβαρά τις διμερείς σχέσεις

Επίσκεψη Πούτιν στην Κίνα στις 16-17 Μαΐου: Ουκρανία, ενέργεια και εμπόριο στην ατζέντα

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News