Business & Finance Τρίτη 2/01/2024, 12:35
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Όσα χάσαμε στον κορωνοϊό – Γιατί η ποικιλία στα ράφια δεν πρόκειται να επιστρέψει

Όσα χάσαμε στον κορωνοϊό – Γιατί η ποικιλία στα ράφια δεν πρόκειται να επιστρέψει

Στα καταστήματα ειδών σπιτιού της αμερικανικής αλυσίδας Malouf, τα διαθέσιμα χρώματα σεντονιών είναι σήμερα πολύ λιγότερα από ό,τι πριν από μερικά χρόνια. Η εταιρεία Newell Brands έχει καταργήσει 50 τύπους από τα κεριά της σειράς Yankee. Ακόμα και η Coca-Cola προσφέρει τα μισά ποτά σήμερα στην αμερικανική αγορά.

Τον καιρό του κορωνοϊού, οι εταιρείες άρχισαν να προσφέρουν μικρότερη ποικιλία προϊόντων στους καταναλωτές, σε μία προσπάθειά τους να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα. Σήμερα, τα προβλήματα αυτά έχουν λυθεί, αλλά η ποικιλία στα ράφια δεν πρόκειται να επιστρέψει.

Επιχειρήσεις όλων των ειδών, από σούπερ μάρκετ έως εταιρείες καλλυντικών και επίπλων, αναγνωρίζουν σήμερα ότι η προηγούμενη προσπάθειά τους να προσφέρουν όσο το δυνατόν περισσότερες επιλογές στους καταναλωτές, δεν τους απέφερε ουσιαστικό οικονομικό όφελος. Μάλιστα, όπως διαπίστωσαν τα τελευταία χρόνια, οι αγοραστές δεν είχαν πρόβλημα όταν σταμάτησαν να προσπαθούν.

«Σήμερα, οι εταιρείες προτιμούν να χάσουν ένα μέρος της καταναλωτικής ζήτησης παρά να ξοδέψουν έξτρα για να έχουν πάρα πολύ μεγάλη ποικιλία», εξηγεί στη Wall Street Journal η Inna Kuznetsova, επικεφαλής της ToolsGroup, μιας εταιρείας προγραμματισμού της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Ο πρόεδρος της Macy’s, Tony Spring, είχε πει σε αναλυτές τον Νοέμβριο ότι «ο καταναλωτής δεν θέλει σήμερα έναν ατελείωτο διάδρομο στο κατάστημα».

Το 2023, στα καταστήματα καλλυντικών, παπουτσιών και παιχνιδιών, τα νέα είδη αποτελούσαν το 2% των συνολικών προϊόντων, από 5% το 2019, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών Circana.

Η Shelf Engine, μια εταιρεία τεχνολογίας που ασχολείται για την αυτοματοποίηση των παραγγελιών στα σούπερ μάρκετ, διαπιστώνει ότι τα μεγάλα καταστήματα έχουν μειώσει τα φρέσκα προϊόντα τους (όπως φρούτα, γαλακτοκομικά και κρέατα) κατά 15% με 20%.

Πρόκειται για μια στροφή σε σχέση με την προ-πανδημίας εποχή, όταν τα μεγάλα σούπερ μάρκετ πίστευαν ότι έπρεπε να έχουν στα ράφια τους κάθε πιθανό προϊόν, ώστε ο καταναλωτής να μην έχει λόγο να στραφεί στον ανταγωνισμό.

Σήμερα, τα καταστήματα εξοικονομούν χρήματα, γιατί έχουν λιγότερους κωδικούς να διαχειριστούν, ενώ με τη μείωση των διαθέσιμων προϊόντων, μειώνουν και τις ποσότητες των τροφίμων που καταλήγουν στα σκουπίδια.

Η μείωση των κωδικών διευκολύνει τις εταιρείες σε μία εποχή όπου η κερδοφορία τους πιέζεται από τα υψηλότερα επιτόκια και την αύξηση του κόστους πρώτων υλών και εργασίας.

Σύμφωνα με κάποιες απόψεις, βέβαια, αυτή η μείωση της ποικιλίας έχει και αρνητικές επιπτώσεις.

«Σίγουρα υπάρχει λιγότερη καινοτομία μετά την πανδημία», λέει στη WSJ ο Seth Goldman, ιδρυτής της εταιρείας οργανικών αναψυκτικών Honest Tea, η οποία εξαγοράστηκε από την Coca-Cola το 2011 και καταργήθηκε το 2022.

Τα τελευταία χρόνια, η Coca-Cola μείωσε τον αριθμό των brands της σε 200 από 400, καθώς αποφάσισε να καταργήσει τις μάρκες που εμφάνιζαν πτώση ή έστω χαμηλή ανάπτυξη.

Πραγματικά, οι μειώσεις στα διαθέσιμα προϊόντα έγιναν σαρωτικές το 2020 και το 2021, όταν η εκτίναξη της ζήτησης λόγω της πανδημίας και οι μεγάλες ελλείψεις λόγω των προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα ανάγκασαν τις εταιρείες να δώσουν προτεραιότητα στα προϊόντα με τη μεγαλύτερη ζήτηση.

Η Kimberly-Clark σταμάτησε πάνω από το 70% των χαρτιών υγείας και των χαρτομάντιλων της μέσα σε ένα σαββατοκύριακο το 2020. Σήμερα, η εταιρεία προσφέρει 30% λιγότερες σειρές προϊόντων σε σχέση με τις αρχές του 2020.

moneyreview.gr 

Διαβάστε επίσης: 

Η οικονομία του ερημίτη: Αλλαγή 600 δισ. δολαρίων στις καταναλωτικές συνήθειες

Η ιστορία του πρώτου σούπερ μάρκετ και πώς άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο ψωνίζουμε

ΙΚΕΑ: Τι άλλαξε στα καταστήματά της και γιατί δεν άρεσε στους πελάτες

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News