Το χάος στην Ερυθρά Θάλασσα φέρνει νέο πληθωριστικό κύμα – Κίνδυνος για την Ελλάδα
Αντιμέτωπες με ένα νέο πληθωριστικό κύμα βρίσκονται οι οικονομίες, καθώς οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι της Υεμένης σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα απειλούν να προκαλέσουν καθυστερήσεις στις μεταφορές και ανατιμήσεις σε προϊόντα.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες αναγκάζονται να τροποποιήσουν τα δρομολόγια των πλοίων τους, για να παρακάμψουν την περιοχή, έπειτα από τις επιθέσεις των Χούθι, που έχουν τη στήριξη του Ιράν, σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα. Πλέον, τα πλοία αναγκάζονται να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής, αντί να ακολουθούν την συντομότερη διαδρομή, μέσω της Διώρυγας του Σουέζ.
Η παράκαμψη αυτή συνεπάγεται υψηλότερο κόστος μεταφορικών και μεγαλύτερους χρόνους παράδοσης, όπως σημειώνουν οι αναλυτές του Bloomberg Economics. Η Ερυθρά Θάλασσα αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους διαδρόμους για τις θαλάσσιες μεταφορές, καθώς μέσω αυτού πραγματοποιείται το 14% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου. Σύμφωνα με την ανάλυση του Bloomberg, οι οικονομίες που επηρεάζονται περισσότερο από αυτή τη διαταραχή του εμπορίου είναι της Ελλάδας, της Ιορδανίας, της Σρι Λάνκα και της Βουλγαρίας.
Πάνω από το 20% των κοντέινερ που περνούν από τη Διώρυγα του Σουέζ μεταφέρουν προϊόντα από την Ασία στην Ευρώπη και τις χώρες της Μεσογείου. Εάν τα πλοία αυτά αναγκαστούν να κάνουν τον κύκλο της Αφρικής για να φτάσουν στην Ευρώπη, το ταξίδι τους μακραίνει τουλάχιστον κατά 7-10 ημέρες, υπολογίζει η εταιρεία πληροφοριών για τα logistics, project44.
Πάντως, οι αναλυτές του Bloomberg Economics πιστεύουν ότι αυτή η διαταραχή των μεταφορών θα έχει μόνο ήπιες οικονομικές επιπτώσεις.
Το κόστος της μεταφοράς ενός κοντέινερ από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ έχει αυξηθεί κατά 44% σε σχέση με τα τέλη του Οκτωβρίου, πριν ξεκινήσουν οι επιθέσεις, ενώ το αντίστοιχο κόστος για την Γένοβα έχει αυξηθεί τουλάχιστον 26%. Όμως, οι τιμές παραμένουν πολύ χαμηλότερες σε σχέση με τα επίπεδα του 2021 και του 2022, κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Οι επιπτώσεις στον πληθωρισμό της Ευρώπης θα είναι περιορισμένες, καθώς οι αγορές και οι ναυτιλιακές εταιρείες θα προσαρμοστούν στη νέα κατάσταση, σύμφωνα με το Bloomberg Economics.
Άλλωστε, οι κινεζικές εξαγωγές είναι αδύναμες από τις αρχές του έτους και αναμένεται να επιβραδυνθούν τον επόμενο μήνα, καθώς τα εργοστάσια παραδοσιακά περιορίζουν τη δραστηριότητά τους στις αρχές κάθε έτους, με τη μείωση της ζήτησης των Χριστουγέννων και εν όψει της κινεζικής Πρωτοχρονιάς.
Όμως, εάν τα προβλήματα στην Ερυθρά Θάλασσα συνεχιστούν ή επιδεινωθούν, τότε οι πιέσεις στο εμπόριο θα ενταθούν.
Ήδη, οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους έχουν ανακοινώσει μία νέα task force που θα προστατεύει τα εμπορικά πλοία που ταξιδεύουν στην Ερυθρά Θάλασσα.
«Το καλύτερο στο οποίο μπορεί να ελπίζει ο κόσμος ίσως είναι ένα σενάριο μέτριου ρίσκου, στο οποίο τα πλοία θα οδηγούνται σε παρακάμψεις τουλάχιστον για αρκετούς μήνες ακόμα, έως ότου η κατάσταση ασφαλείας στην Ερυθρά Θάλασσα σταθεροποιηθεί», αναφέρουν οι αναλυτές του Bloomberg Economics.
moneyreview.gr
Διαβάστε επίσης:
Ξαναγράφονται οι χάρτες του εμπορίου: Πώς η Ερυθρά Θάλασσα έγινε κρίσιμο πέρασμα
Συμμαχία 10 χωρών για την αντιμετώπιση των επιθέσεων των Χούθι δημιουργούν οι ΗΠΑ
Μια νέα κρίση του Σουέζ απειλεί την παγκόσμια οικονομία
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News