Business & Finance Τρίτη 19/12/2023, 13:50
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ξαναγράφονται οι χάρτες του εμπορίου: Πώς η Ερυθρά Θάλασσα έγινε κρίσιμο πέρασμα

Ξαναγράφονται οι χάρτες του εμπορίου: Πώς η Ερυθρά Θάλασσα έγινε κρίσιμο πέρασμα

Οι επανειλημμένες επιθέσεις των σιιτών ανταρτών Χούθι της Υεμένης σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα αναγκάζουν εταιρείες όπως η BP και Equinor να αναζητήσουν εναλλακτικές διαδρομές και τις ΗΠΑ να δημιουργήσουν μαζί με τους συμμάχους τους μίας task force για την ασφάλεια στην περιοχή. Όμως την ίδια στιγμή, φέρνουν στην επιφάνεια το πώς η Ερυθρά Θάλασσα έγινε ένας ζωτικής  σημασίας διάδρομος για το παγκόσμιο εμπόριο του πετρελαίου, ως αποτέλεσμα του πολέμου στην Ουκρανία.

Μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, η Ευρώπη γύρισε την πλάτη στο ρωσικό πετρέλαιο, αυξάνοντας τις προμήθειές της μέσω φορτίων που έρχονται από τη Μέση Ανατολή. Την ίδια στιγμή, η Μόσχα αύξησε τις ροές του πετρελαίου της προς την Ασία, αναζητώντας νέους αγοραστές για τις εξαγωγές της.

Το αποτέλεσμα ήταν μια αύξηση της μεταφοράς πετρελαίου μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, τόσο προς βορρά όσο και προς νότο, κατά 140%, στα 3,8 εκατ. βαρέλια την  ημέρα, σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg.

Η αύξηση αυτή υπογραμμίζει πόσο ευάλωτο είναι αυτό το βασικό για τις ροές πετρελαίου πέρασμα, καθώς οι διεθνείς δυνάμεις ξανασχεδιάζουν τον παγκόσμιο χάρτη του ενεργειακού εμπορίου.

Όπως δείχνουν τα στοιχεία του Bloomberg, στο δίμηνο πριν από την εισβολή της στην Ουκρανία, η Ρωσία έστελνε περίπου 120.000 βαρέλια αργού πετρελαίου την ημέρα από τα δυτικά λιμάνια της στις αγορές ανατολικά του Σουέζ. Τους τελευταίους έξι μήνες, αυτό το νούμερο ήταν κατά μέσο όρο 1,7 εκατ. βαρέλια την ημέρα.

Την ίδια περίοδο, οι αποστολές πετρελαίου από τη Μέση Ανατολή στις ευρωπαϊκές χώρες εκτινάχθηκαν από τα 870.000 βαρέλια στα 1,3 εκατ. βαρέλια  την ημέρα.

Τα φορτία πετρελαϊκών προϊόντων που περνούν από τη Διώρυγα του Σουέζ έχουν υπερδιπλασιαστεί αφότου ξεκίνησε ο πόλεμος στην Ουκρανία, σύμφωνα με τα στοιχεία της Kpler.

Ξαναγράφονται οι χάρτες του εμπορίου: Πώς η Ερυθρά Θάλασσα έγινε κρίσιμο πέρασμα-1

Ειδικότερα, κατά την 1η Ιανουαρίου με 20η Φεβρουαρίου του 2022, από τη Διώρυγα του Σουέζ περνούσαν 1,7 εκατ. βαρέλια πετρελαίου την ημέρα. Αντίστοιχα, από την 1η Ιουνίου έως τα τέλη Νοεμβρίου του 2023, το νούμερο είχε εκτιναχθεί στα 3,5 εκατ. βαρέλια την ημέρα.

Οι εταιρείες της Ευρωπαϊκής Ένωσης άρχισαν να αποφεύγουν το ρωσικό πετρέλαιο λίγο μετά το ξέσπασμα του πολέμου, ενώ τον Δεκέμβριο του 2022, η Ε.Ε. επέβαλε εμπάργκο στο αργό πετρέλαιο, το οποίο ακολούθησε μία απαγόρευση στις εισαγωγές καυσίμων, δύο μήνες αργότερα.

Αυτό ανάγκασε τη Ρωσία να αρχίσει να στέλνει το πετρέλαιό της σε πολύ μεγαλύτερα ταξίδια, προκειμένου να φτάσει σε νέους αγοραστές στην Κίνα και την Ινδία. Συνεπώς, η ασφάλεια των τάνκερ στην Ερυθρά Θάλασσα είναι τώρα και δικό τους πρόβλημα, περισσότερο παρά ποτέ. Σχεδόν το σύνολο του αργού πετρελαίου που μεταφέρεται από τα δυτικά λιμάνια της Ρωσίας πρέπει να περάσει από τις ακτές της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα.

Τα ρωσικά πλοία δεν κινδυνεύουν άμεσα από επιθέσεις από τους Χούθι, καθώς όπως σημειώνει το Bloomberg, τόσο η Ρωσία όσο και οι Χούθι έχουν στους πολέμους τους τη στήριξη της Τεχεράνης. Αλλά αυτό δεν αποκλείει τον κίνδυνο ενός εκ παραδρομής χτυπήματος σε κάποιο πλοίο που μεταφέρει ρωσικό πετρέλαιο.

Τα περισσότερα από τα τάνκερ που μεταφέρουν το ρωσικό αργό ανήκουν σε έναν τεράστιο σκιώδη στόλο, που γιγαντώθηκε προκειμένου να παρακαμφθούν οι κυρώσεις της Δύσης. Οι ιδιοκτήτες και οι ασφαλιστές των πλοίων αυτών καλύπτονται συχνά από ένα πέπλο αδιαφάνειας, εντείνοντας τις ανησυχίες για το εάν τα τάνκερ και τα φορτία αυτά –καθώς και οι υποχρεώσεις τους από μία πιθανή διαρροή πετρελαίου- είναι πραγματικά ασφαλισμένα.

moneyreview.gr 

Διαβάστε επίσης: 

Συμμαχία 10 χωρών για την αντιμετώπιση των επιθέσεων των Χούθι δημιουργούν οι ΗΠΑ

Μια νέα κρίση του Σουέζ απειλεί την παγκόσμια οικονομία

BP: Σταματά τη διέλευση όλων των τάνκερ από την Ερυθρά Θάλασσα

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News