Business & Finance Δευτέρα 4/12/2023, 07:11
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο μυστηριώδης Κινέζος που ίδρυσε τον κολοσσό Shein

Ο μυστηριώδης Κινέζος που ίδρυσε τον κολοσσό Shein

Ο Kρις (Σκάι) Σου, ο μυστηριώδης ιδρυτής πίσω από τη Shein, τον κινεζικό γίγαντα φθηνής online μόδας, είναι ένας από τους πλουσιότερους άνδρες της Κίνας, αλλά σχεδόν κανείς δεν τον γνωρίζει, τουλάχιστον όχι όσο τον Τζακ Μα της Alibaba ή τoν Πόνι Μα της Tencent. Υπάρχουν δύο ιστορίες που τον συνοδεύουν δημόσια, μία θετική και μία αρνητική. Και οι δύο, αν αληθεύουν, υπαινίσσονται την αποφασιστικότητα και τη σκληρότητα που απαιτούνται για την οικοδόμηση μιας παγκόσμιας αυτοκρατορίας στον άγρια ανταγωνιστικό κόσμο της γρήγορης μόδας. Ενας εργαζόμενος στην εφοδιαστική αλυσίδα είχε μιλήσει κάποτε για τα κεντρικά της εταιρείας στο Γκουανγκντόνγκ. «Ανεξάρτητα από το πότε θα πάει κανείς, ακόμη και αν είναι 2.00 ή 3.00 η ώρα το πρωί, θα βρει τον ίδιο και την ομάδα του. Πάντα σε συναντήσεις, πάντα να εργάζεται». Η δεύτερη είναι λιγότερο κολακευτική. Σύμφωνα με δύο πρώην επιχειρηματικούς εταίρους και συναδέλφους του, αφού έχτισαν μαζί μια πετυχημένη εταιρεία ηλεκτρονικού εμπορίου, μια μέρα εμφανίστηκαν και εκείνος έλειπε. Παίρνοντας τους λογαριασμούς PayPal της εταιρείας μαζί του, ο Σου αγνόησε επιδεικτικά τις κλήσεις τους και «τους έδιωξε από το παιχνίδι».

Με τον κολοσσό Shein να έχει καταθέσει αίτηση εισαγωγής στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, τα φώτα στρέφονται εκ νέου στον «άνθρωπο-φάντασμα» πίσω από τον κολοσσό των 66 δισ. δολαρίων. Υπάρχουν ελάχιστες διαθέσιμες πληροφορίες στο Διαδίκτυο για τον ίδιο, ενώ ο επίσημος ιστότοπος του Shein δεν φέρει καμία φωτογραφία του. Ο ίδιος δεν έχει δώσει ποτέ συνέντευξη, ενώ δεν έχει δημοσιεύσει τίποτα στο Διαδίκτυο εδώ και οκτώ χρόνια. Περνάει τόσο απαρατήρητος που οι υπάλληλοι αστειεύονται ότι δεν τον αναγνωρίζουν στο γραφείο, ενώ τα τελευταία δύο χρόνια άλλαξε το αγγλικό του όνομα από «Κρις» σε «Σκάι», δημιουργώντας σύγχυση στο προσωπικό και στους επενδυτές για το πώς πρέπει να τον αποκαλούν. Η «στρατηγική σιωπής» που ακολουθεί δικαιώνεται από τον πρόσφατο έλεγχο στους Κινέζους μεγιστάνες από το Πεκίνο και την Ουάσιγκτον, με το παράδειγμα της δημόσιας τιμωρίας του Τζακ Μα να προκαλεί φόβο στους κινεζικούς επιχειρηματικούς κύκλους. Η Shein, η οποία χρησιμοποιεί ένα ανατρεπτικό μοντέλο αποστολής αγαθών απευθείας από τα κινεζικά εργοστάσια σε αγοραστές στη Δύση, ιδρύθηκε το 2008, χρειάστηκε όμως μία δεκαετία για να απογειωθεί. Οι καταναλωτές της «Gen Z» συρρέουν στο διαδικτυακό κατάστημα αναζητώντας φθηνά ρούχα και αξεσουάρ για να ανανεώνουν συνεχώς την γκαρνταρόμπα τους σε έναν κόσμο όπου είναι «ταμπού» να φωτογραφίζονται στο Διαδίκτυο με τα ίδια ρούχα.

Η πανδημία επιτάχυνε την ανάπτυξη της Shein με τα έσοδα να εκτινάσσονται από 1,3 δισ. δολάρια το 2018 σε 22,7 δισ. δολάρια το 2022, ενώ το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους απέφερε έσοδα 14,7 δισ. δολαρίων, ξεπερνώντας τη Zara. Η ταχεία άνοδος έχει προκαλέσει επικρίσεις σχετικά με τις πρακτικές της εφοδιαστικής αλυσίδας και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των φθηνών και «μίας χρήσης» ρούχων της, το πιο ανησυχητικό ωστόσο για τους επενδυτές είναι ότι η Ουάσιγκτον εξετάζει το ενδεχόμενο να κλείσει ένα «φορολογικό κενό» που της επιτρέπει να πουλάει προϊόντα χωρίς να επιβαρύνεται με δασμούς.

Ο ασφυκτικός έλεγχος δεν έχει σταματήσει τις φιλοδοξίες της Shein για ΙPO. Με έδρα τη Σιγκαπούρη, ο Σου, απόγονος εργατών από «ένα εξαιρετικά φτωχό υπόβαθρο», μαγεύτηκε από την επιτυχία της Alibaba και άρχισε να «στήνει» ιστοσελίδες που πουλούσαν τα πάντα, συνδέοντας ξένους αγοραστές με τοπικούς κατασκευαστές. Ξεκίνησε με γυαλιά και τσαγιέρες και τελικά δημιούργησε το Sheinside –που θα μεταμορφωνόταν τελικά σε Shein– πουλώντας φθηνά νυφικά στις ΗΠΑ. Το τελευταίο διάστημα η γοητεία του έχει αρχίσει να ξεθωριάζει λόγω του Τemu, ενός νέου, καλά χρηματοδοτούμενου Κινέζου ανταγωνιστή που αναπαράγει το μοντέλο της προώθησης από το εργοστάσιο στον αγοραστή και έχει διπλάσιο αριθμό μηνιαίων ενεργών χρηστών από ό,τι η Shein στις ΗΠΑ. Για να προλάβει τις εξελίξεις η Shein ένωσε τις δυνάμεις της με τη Forever 21 και δημιούργησε τη βρετανική μάρκα Missguided, επεκτείνεται ταχύτατα στην Τουρκία και τη Βραζιλία, και διαφοροποιεί την αλυσίδα εφοδιασμού της μακριά από την Κίνα. Για τον Σου, δεν υπάρχει όριο στις παγκόσμιες φιλοδοξίες.

Διαβάστε επίσης: 

Shein: «Προσπερνάει» την H&M και «πολιορκεί» τη Zara

Συμφωνία της Shein με την Forever21 για την αγορά των ΗΠΑ

Πώς η Temu βγάζει χρήματα από σούπερ φτηνά αγαθά, όπως έξυπνα ρολόγια των 10 δολ.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News