Η Κίνα παράγει υπερβολικά πολλά προϊόντα – Και οι άλλες χώρες ανησυχούν
Καθώς ο αντίκτυπος της οικονομικής επιβράδυνσης στην Κίνα αρχίζει να πλήττει τα εργοστάσια της χώρας, αυτά προσπαθούν να αντιμετωπίσουν την πλεονάζουσα παραγωγή τους μέσω των εξαγωγών. Σε αυτή τη διαδικασία όμως, πυροδοτούν νέες εμπορικές εντάσεις.
Οι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων, ηλιακών πάνελ και άλλων προϊόντων μειώνουν τις τιμές και προσπαθούν πιο σκληρά να εισέλθουν στις αγορές του εξωτερικού καθώς αντιμετωπίζουν εξασθενημένη ζήτηση στο εσωτερικό, αναστατώνοντας τους ανταγωνιστές που βλέπουν να απειλούνται τα μερίδια αγοράς τους.
Οι εντάσεις είναι πιο έντονες στην Ευρώπη, όπου οι ρυθμιστικές αρχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης παρουσίασαν τον Σεπτέμβριο μια έρευνα κατά των επιδοτήσεων, αντανακλώντας την ανησυχία ότι η Κίνα πλημμυρίζει την περιοχή με ηλεκτρικά οχήματα χαμηλού κόστους, όπως μεταδίδει η Wall Street Journal.
Οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν πρόσφατα δασμούς σε μεταλλικά προϊόντα από κασσίτερο που έρχονται από την Κίνα και δύο άλλες χώρες, αφού διαπίστωσαν ότι οι χαλυβουργοί τους πωλούσαν σε υπερβολικά χαμηλές τιμές.
Η Ινδία διερευνά εάν η Κίνα εισήγαγε στη χώρα μια σειρά προϊόντων, από χημικά έως ανταλλακτικά επίπλων, σε ασυναγώνιστες τιμές. Το Βιετνάμ τον Σεπτέμβριο άρχισε να εξετάζει εάν οι ανεμογεννήτριες που εισάγονται από την Κίνα έχουν βλάψει τους εγχώριους κατασκευαστές.
Κινέζοι αξιωματούχοι είπαν ότι οι κατασκευαστές της χώρας λειτουργούν με δίκαιους όρους ανταγωνισμού και ότι τα προϊόντα τους κερδίζουν μερίδιο αγοράς στο εξωτερικό επειδή είναι ελκυστικά για ξένους καταναλωτές. Το Πεκίνο κατήγγειλε την έρευνα της ΕΕ για τα ηλεκτρικά οχήματα σαν μια «γυμνή πράξη προστατευτισμού» που θα διαταράξει την παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού αυτοκινήτων.
Οι τιμές των αγαθών που εξάγονται από την Κίνα έχουν μειωθεί περίπου 20% φέτος, σύμφωνα με την τράπεζα ABN AMRO. Ενώ μέρος αυτής της πτώσης αντανακλά την εξομάλυνση των προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα, είναι επίσης ένα σημάδι ότι οι Κινέζοι πωλητές κάνουν εκπτώσεις για να διατηρήσουν ή να επεκτείνουν τα μερίδια αγοράς τους σε μια περίοδο ασθενέστερης παγκόσμιας ζήτησης, σύμφωνα με οικονομολόγους.
Οι τοπικές κυβερνήσεις στην Κίνα έχουν επιδοτήσει ταξίδια στο εξωτερικό για εταιρείες με σκοπό να κάνουν περισσότερες εξαγωγές.
Οι Κινέζοι κατασκευαστές καρπώνονται ένα επιπλέον πλεονέκτημα από το αδύναμο νόμισμα, με το κινεζικό γουάν να είναι υποτιμημένο έναντι του δολαρίου εδώ και περισσότερα από 15 χρόνια, με αποτέλεσμα τα προϊόντα τους να καθίστανται λιγότερο ακριβά στο εξωτερικό.
Ωστόσο η υπερβάλλουσα κινεζική παραγωγή έχει επίσης θετικά στοιχεία, καθώς μπορεί, για παράδειγμα, να βοηθήσει στη μείωση του πληθωρισμού.
Η JPMorgan εκτιμά ότι η πτώση των τιμών παραγωγού στην Κίνα θα μειώσει τον παγκόσμιο πληθωρισμό εισαγόμενων βασικών αγαθών κατά 0,7% το δεύτερο εξάμηνο του 2023.
moneyreview.gr
Διαβάστε επίσης:
Economist Intelligence Unit: Οι 4 κίνδυνοι για την οικονομία το 2024
Τι φοβούνται 300 CEΟ διεθνών χρηματοπιστωτικών κολοσσών
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News