Αδυνατεί να ανακάμψει η κινεζική οικονομία – Μικρή η ώθηση της «Χρυσής Εβδομάδας»
Με εκατομμύρια κρατήσεις για εισιτήρια τρένων και πτήσεων, καθώς και με τεράστια αύξηση στις τουριστικές αφίξεις ξεκίνησε ο Οκτώβριος στην Κίνα χάρη στη «Χρυσή Εβδομάδα», την εθνική εορτή που θεωρείτο ότι θα δώσει ώθηση στην οικονομία. Ωστόσο, τα πρώτα στοιχεία δείχνουν ότι οι προβλέψεις της κυβέρνησης έπεσαν έξω και παρότι σημειώθηκε πράγματι αύξηση στις καταναλωτικές δαπάνες, οι ειδικοί πιστεύουν ότι απαιτούνται περαιτέρω προσπάθειες για να αναστραφεί η οικονομική επιβράδυνση.
Κατά τη διάρκεια της «Χρυσής Εβδομάδας», από 29 Σεπτεμβρίου μέχρι τις 6 Οκτωβρίου, που συνδυάζει δύο εθνικές γιορτές, έγιναν συνολικά 826 εκατομμύρια ταξίδια στην Κίνα. Πρόκειται για ανάκαμψη 71,3% σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι, οπότε υπήρχαν ακόμη αυστηρά μέτρα για την πανδημία. Ωστόσο, η αύξηση σε σχέση με το 2019 ήταν μόλις 4,1%.
Όσο τα μέσα κοινωνική δικτύωσης «πλημμύρισαν» με φωτογραφίες από κατάμεστα αξιοθέατα στη χώρα και εμπορικά κέντρα στη Σαγκάη, τα τοπικά ΜΜΕ διεμήνυαν πως ο τουριστικός κλάδος ενισχύθηκε με 103 δισ. δολάρια μέσα σε μόλις οκτώ μέρες. Οι καταναλωτικές δαπάνες αυξήθηκαν κατά 129,5% σε ετησιοποιημένη βάση, αλλά κατά 1,5% σε σχέση με το 2019. Παρότι πρόκειται πράγματι για την πιο δραστήρια τουριστική περίοδο εδώ πέντε χρόνια, τα νούμερα είναι χαμηλότερα από τις προβλέψεις των κινεζικών αρχών, που περίμεναν 900 εκατ. ταξίδια και 107 δισ. σε καταναλωτικές δαπάνες.
Στάσιμη η κατανάλωση
Κύρια ανησυχία των Κινέζων αξιωματούχων είναι η στασιμότητα της κατανάλωσης, στην οποία βασίζονταν για την ώθηση της ανάπτυξης φέτος. Τελικά, τα συχνά lockdowns, οι ανησυχίες για ασταθείς αποδοχές, η αβεβαιότητα στην αγορά εργασίας – ιδίως για τους νέους – και τα χαμηλά έσοδα του καλοκαιριού ενέτειναν το κλίμα της επιφυλακτικότητας.
«Δεδομένου του αντίκτυπου του πληθωρισμού και της αύξησης του αριθμού των τουριστών, η κατά κεφαλήν δαπάνη τη Χρυσή Εβδομάδα ήταν σαφώς χαμηλότερη από τα επίπεδα του 2019. Αυτή η παρατήρηση καταδεικνύει τη σχετικά ευαίσθητη κατάσταση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης», αναφέρεται σε έκθεση του οργανισμού Trivium China.
Η άνοδος των ταξιδιών τον Οκτώβριο είναι μεν θετική ένδειξη για την οικονομία, αλλά όχι αρκετή ώστε να αντικαταστήσει τις δαπάνες στον τομέα των ακινήτων, που αποτελεί το 25% του κινεζικού ΑΕΠ, σημειώνει η εταιρεία Dongwu Securities. Υπενθυμίζεται πως ο σχετικός τομέας βρίσκεται υπό πίεση εδώ και αρκετούς μήνες.
Επανασύνδεση με τον υπόλοιπο κόσμο
Αφότου έμεινε «κλειστή» για τρία χρόνια, η Κίνα φαίνεται πως δυσκολεύεται να επανασυνδεθεί με τον υπόλοιπο κόσμο. Ενδεικτικά, οι εβδομαδιαίες εμπορικές πτήσεις ήταν μόλις στο 52% των επιπέδων του 2019. «80 εκατ. τουρίστες επισκέφθηκαν την Xi’an αυτές τις γιορτές. Αλλά ήταν όλοι Κινέζοι – κανένας ξένος», αναφέρεται χαρακτηριστικά σε ανάρτηση στο WeChat σχετικά με τον δημοφιλή τουριστικό προορισμό της χώρας.
Αλλά και αντίστροφα, λόγω των αλλαγών στις αεροπορικές ανταποκρίσεις, τους περιορισμούς για τις βίζες και την υποτίμηση του γουάν έναντι του δολαρίου και του ευρώ, τα ταξίδια των Κινέζων στο εξωτερικό δεν έχουν ανακάμψει με τον ρυθμό που αναμενόταν. Κατά τη διάρκεια της Χρυσής Εβδομάδας, περίπου 1,48 εκατ. Κινέζοι έφευγαν καθημερινά από την Κίνα, ενώ προβλεπόταν πως θα έφταναν τα 1,58 εκατ. Πρόκειται για μόλις το 85,1% του αντίστοιχου όγκου που είχε καταγραφεί το 2019, όταν οι Κινέζοι τουρίστες ξόδεψαν τουλάχιστον 255 δισ. δολάρια σε άλλες χώρες.
moneyreview.gr με πληροφορίες από El Pais
Διαβάστε επίσης:
Η Κίνα και η παγίδα της Ιαπωνίας
Βγάλτε τις μάσκες, φορέστε κραγιόν και διώχτε τις ξένες εταιρείες
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News