Το Bloomberg «έπιασε» τον σκιώδη στόλο της Ρωσίας στον Λακωνικό Κόλπο – Τα πετρέλαιο και το spoofing
Την περασμένη εβδομάδα, το Bloomberg εντόπισε στα ανοικτά των νότιων ακτών της Πελοποννήσου δύο γερασμένα τάνκερ, να μεταφέρουν πετρέλαιο από το ένα στο άλλο. Όμως σύμφωνα με τα δορυφορικά συστήματα εντοπισμού των δύο πλοίων, αυτό δεν συνέβη ποτέ.
Το ηλεκτρονικό στίγμα των πλοίων δείχνει ότι ουδέποτε πλησίασαν πιο κοντά από τα τέσσερα μίλια το ένα στο άλλο. Όπως εξηγεί το αμερικανικό ειδησεογραφικό πρακτορείο, πρόκειται για μια σκόπιμη παρέμβαση στα συστήματα εντοπισμού, μέρος του σχεδίου για να συνεχίσει να ρέει το ρωσικό πετρέλαιο στις διεθνείς αγορές παρά τις κυρώσεις, συχνά σε τιμές υψηλότερες από ό,τι θα ήθελαν οι κυβερνήσεις της Δύσης.
Η πρακτική του να δίνουν ψεύτικες συντεταγμένες στο αυτόματο σύστημα εντοπισμού, το AIS, ονομάζεται «spoofing». Όπως σημειώνει το Bloomberg, «θολώνει» το από πού έρχονται τα φορτία και έτσι καθησυχάζει τους νευρικούς αγοραστές, οι οποίοι θέλουν να κρύψουν τις συναλλαγές τους με τη Ρωσία.
Το 240 μέτρων Turba ήταν ένα από τα τάνκερ που εντοπίστηκαν από το Bloomberg στα ανοικτά της Πελοποννήσου, στις 19 Σεπτεμβρίου. Κατασκευασμένο πριν από 26 χρόνια, θα έπρεπε κανονικά να έχει γίνει σκραπ έως τώρα. Όμως, το πλοίο έχει εξελιχθεί σε ένα ισχυρό σύμβολο των προσπαθειών της Ρωσίας να διατηρήσει το εμπόριο πετρελαίου της.
Οι αρχές είχαν στοχοποιήσει το Turba από τον Μάιο, λόγω της μεγάλης ηλικίας του, του φτωχού ιστορικού ελέγχων του, του μυστηριώδους ιδιοκτησιακού καθεστώτος του και του γεγονότος ότι πλέει με σημαία του Καμερούν, μιας χώρας που έχει μπει σε μαύρη λίστα από τον διεθνή οργανισμό που προωθεί την ασφαλή ναυτιλία.
Μετά τις κυρώσεις του G7, η Ρωσία έχτισε έναν τεράστιο στόλο από «σκιώδη τάνκερ», τα οποία συνήθως είναι παλιά πλοία, σαν το Turba. Οι περιορισμοί απαγορεύουν στα μέλη της Ε.Ε. να αγοράσουν ρωσικό πετρέλαιο αλλά και στις ευρωπαϊκές εταιρείες (ασφαλιστικές και ναυτιλιακές) να βοηθήσουν στη μεταφορά του. Αλλά όταν αυτά τα πλοία βρίσκονται σε διεθνή ύδατα –όπως στα ανοικτά των ακτών της Ελλάδας- τα περιθώρια για έλεγχο της δραστηριότητας αυτής μειώνονται, όπως σημειώνει το Bloomberg.
Το spoofing είναι μια γνωστή πρακτική για φορτία πετρελαίου τα οποία κάποιοι θέλουν να κρύψουν. Και ενώ δεν αρέσει στις αρχές, είναι νόμιμη στα διεθνή ύδατα. Εφαρμόζεται με ένα μηχάνημα, το οποίο δίνει ένα ψεύτικο στίγμα, την ώρα που το πλήρωμα κλείνει τον πραγματικό μεταδότη του πλοίου.
To Bloomberg διαπίστωσε ότι το Turba ήταν πλάι-πλάι με το Simba, ένα άλλο παλιό τάνκερ, στον Λακωνικό Κόλπο, την ώρα που το στίγμα των πλοίων έδειχνε απόσταση μιλίων.
«Αυτού του είδους η θολή μεταφορά, τόσο κοντά στις ευρωπαϊκές ακτές, μαρτυρά ότι η οικονομική συναλλαγή για το φορτίο είναι πάνω από το πλαφόν της τιμής», είπε στο Bloomberg ο Samir Madani, συνιδρυτής της TankerTrackers.com.
«Ο Λακωνικός Κόλπος, περίπου 110 μίλια νοτιοδυτικά της Αθήνας, έχει αναδειχθεί σε σημαντικό ναυτιλιακό κέντρο για τη Μόσχα μετά τις κυρώσεις», σημειώνει το δημοσίευμα, προσθέτοντας ότι υπάρχουν και άλλα τέτοια σημεία, όπως στην ισπανική πόλη Ceuta, στις ακτές του Μαρόκου.
Αυτό που κάνουν τα τάνκερ είναι να μεταφέρουν ρωσικά φορτία από το ένα πλοίο στο άλλο, καθώς έτσι οι τελικοί αγοραστές αποκτούν μεγαλύτερη απόσταση από το σημείο προέλευσης του πετρελαίου.
Ενώ στις ελληνικές εταιρείες δεν επιτρέπεται να παρέχουν υπηρεσίες που βοηθούν στην μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, οι τοπικές αρχές δεν έχουν την εξουσία να ελέγξουν τη δραστηριότητα στον Λακωνικό Κόλπο, καθώς οι κινήσεις των φορτίων γίνονται σε διεθνή ύδατα.
Και όπως σημειώνει το Bloomberg, πέραν των ανησυχιών για την παραβίαση των κυρώσεων, υπάρχουν και οι περιβαλλοντικοί κίνδυνοι, που σχετίζονται με την μεγάλη ηλικία των τάνκερ αυτών.
moneyreview.gr
Διαβάστε επίσης:
Bloomberg: Ο Λακωνικός Κόλπος, τα ρωσικά πετρέλαια και το ship-to-ship
Δυσκολεύεται η ρωσική οικονομία – Αλλά το πετρέλαιο ξεπέρασε το πλαφόν των 60 δολ.
Οι φορολογούμενοι πληρώνουν το superyacht του ολιγάρχη: 2.000 δολ./ημέρα μόνο για τον κλιματισμό
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News