Business & Finance Δευτέρα 18/09/2023, 14:18
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η Ευρώπη πρέπει να μειώσει την εξάρτησή της από την Κίνα, λέει τώρα η Γερμανία

Η Ευρώπη πρέπει να μειώσει την εξάρτησή της από την Κίνα, λέει τώρα η Γερμανία

Η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να μειώσει την εξάρτησή της από την Κίνα δήλωσε η Γερμανίδα υπουργός Εξωτερικών Annalena Baerbock, στηρίζοντας την απόφαση των Βρυξελλών να ερευνήσουν τις κρατικές επιδοτήσεις που λαμβάνουν οι κινεζικές εταιρείες ηλεκτρικών οχημάτων.

«Εάν έχεις υπερβολικά στενές σχέσεις, μπορεί να θέτεις τον εαυτό σου σε κίνδυνο», είπε η Baerbock μιλώντας στην τηλεόραση του Bloomberg. Και πρόσθεσε ότι η Ευρώπη έπρεπε να μειώσει την εξάρτησή της από μια χώρα σαν την Ρωσία, η οποία εισέβαλε στην Ουκρανία, αλλά το ίδιο είναι αναγκαίο και στην περίπτωση της Κίνας.

Η Κομισιόν ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα έρευνα στις επιδοτήσεις που παίρνουν οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, σε μία κίνηση που θα μπορούσε να οδηγήσει όχι μόνο στην επιβολή δασμών στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα  που εισάγονται στην Ευρώπη, αλλά και σε αντίποινα από το Πεκίνο. Όπως σημειώνει το Bloomberg, θα είναι μία επικίνδυνη κλιμάκωση για την Ευρώπη, η οποία εξαρτάται άμεσα ή έμμεσα από τον κλάδο του αυτοκινήτου για σχεδόν 14 εκατ. θέσεις εργασίας (6,1% του εργατικού δυναμικού της).

Οι εντάσεις μεταξύ της Κίνας και της Ευρώπης «σιγοβράζουν» εδώ και μήνες. Η μετάβαση σε πιο πράσινες τεχνολογίες είναι ένα ιδιαίτερο σημείο διαμάχης, καθώς οι ευρωπαϊκές βιομηχανίες κινδυνεύουν να χάσουν μερίδια αγοράς από τις κινεζικές εταιρείες, οι οποίες είναι πιο ευκίνητες.

Στην περίπτωση που η διαμάχη για τις επιδοτήσεις στην ηλεκτροκίνηση εξελιχθεί σε έναν κανονικό εμπορικό πόλεμο, η Γερμανία θα είναι ιδιαίτερα ευάλωτη, καθώς δικές της αυτοκινητοβιομηχανίες όπως οι Volkswagen, Mercedes-Benz και BMW έχουν χτίσει δεκάδες εργοστάσια στην Κίνα. Και οι τρεις εταιρείες πουλάνε πλέον περισσότερα αυτοκίνητα στην Κίνα παρά σε οποιαδήποτε άλλη αγορά.

Στο πλαίσιο αυτό, η Baerbock σημειώνει ότι η Ευρώπη θα πρέπει να μειώσει τα ρίσκα της σε σχέση με την Κίνα, αλλά όχι να κόψει πλήρως τους δεσμούς, «γιατί δεν μπορείς να αποκοπείς σε έναν διασυνδεδεμένο κόσμο».

Η έρευνα για τα ηλεκτρικά οχήματα, η οποία είναι στρατηγικής σημασίας για την Ευρώπη, θα βρεθεί στο επίκεντρο συζητήσεων με Κινέζους αξιωματούχους κατά τη διάρκεια επίσκεψης υψηλού επιπέδου στην Κίνα την επόμενη εβδομάδα, όπως δήλωσε ο επικεφαλής εμπορίου της Ε.Ε., Valdis Dombrovskis.

Η έρευνα της Ε.Ε. είναι το πρώτο ουσιαστικό βήμα κατά των κρατικών επιδοτήσεων των ανταγωνιστών της στις πράσινες τεχνολογίες, έπειτα από τουλάχιστον ένα χρόνο όλο και μεγαλύτερης κρατικής βοήθειας στον τομέα αυτό σε ΗΠΑ, Κίνα, Ηνωμένο Βασίλειο αλλά και Ευρώπη. Ανάλογα με τα αποτελέσματα της έρευνας, ενδέχεται να υπάρξουν μέτρα οικονομικού προστατευτισμού αλλά και αντίποινα μεταξύ των ανταγωνιστών.  

«Είμαστε σύμμαχοι σε κλιματικά ζητήματα, είμαστε ανταγωνιστές με την Κίνα στις νέες τεχνολογίες, αλλά βλέπουμε ότι είμαστε συστημικά αντίπαλοι και ότι πρέπει να προστατεύσουμε τα δικά μας τρωτά σημεία. Θα πρέπει να μπορούμε να υπερασπιστούμε τον εαυτό μας και να μην είμαστε αφελείς», είπε η Baerbock στο Bloomberg.

moneyreview.gr

Διαβάστε επίσης: 

Χάνει το στοίχημα στην Κίνα η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία

Συνομιλίες ΗΠΑ – Κίνας στη Μάλτα: Στο επίκεντρο μία πιθανή συνάντηση των ηγετών των δύο χωρών

Ε.Ε.: Οι δασμοί δεν θα επιλύσουν το πρόβλημα των κινεζικών επιδοτήσεων

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News