Business & Finance Πέμπτη 17/08/2023, 19:48
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Νέα εμπόδια στη γερμανική οικονομία – Πώς θα ορθοποδήσει η «ατμομηχανή» της Ευρώπης

Νέα εμπόδια στη γερμανική οικονομία – Πώς θα ορθοποδήσει η «ατμομηχανή» της Ευρώπης

Σε πολλά μέτωπα δέχθηκε πέρυσι «επίθεση» η γερμανική οικονομία, με αποτέλεσμα να έχει μείνει πίσω σε σχέση με άλλες ανεπτυγμένες οικονομίες. Μεταξύ άλλων, η άλλοτε «ατμομηχανή της Ευρώπης» επιβαρύνθηκε από την ανισόρροπη ανάκαμψη της Κίνας μετά την πανδημία, τις ενεργειακές ελλείψεις και τις πληθωριστικές πιέσεις. Τα προβλήματα, όμως, δεν έχουν ακόμη τελειώσει, αφού η Γερμανία καλείται τώρα να περάσει και τις διάφορες μεταβατικές φάσεις που απαιτούνται προκειμένου να αντιμετωπίσει τις παραπάνω προκλήσεις, όπως επεσήμανε ο διευθύνων σύμβουλος της Goldman Sachs Γερμανίας και Αυστρίας, Wolfgang Fink.

Η σχέση με την Κίνα

Ειδικότερα, σύμφωνα με άρθρο της Goldman Sachs, μεγάλο «βαρίδι» αποτελεί η σχέση με την Κίνα, η οποία ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά για τις γερμανικές εξαγωγές, αλλά και βασικός προμηθευτής για τον κλάδο της μεταποίησης. Φέτος, όμως, η «άτσαλη» επανεκκίνηση της κινεζικής οικονομίας, μετά την άρση των υγειονομικών περιορισμών, ανέδειξε τα τρωτά σημεία της μεταξύ τους σχέσης. Οι γερμανικές επιχειρήσεις έχουν αρχίσει να επανεξετάζουν την εξάρτησή τους από την Κίνα, αφενός ως τελικό προορισμό των προϊόντων τους, αφετέρου ως προμηθευτή για τα εργοστάσιά τους. Η γερμανική κυβέρνηση έχει ήδη προωθήσει την ιδέα της αυτονομίας στις εγχώριες επιχειρήσεις, μία διαδικασία η οποία όμως χρειάζεται χρόνια, προκειμένου να υλοποιηθεί.

Ορυκτά καύσιμα

Σύμφωνα με το άρθρο της Goldman Sachs, ένας ακόμη παράγοντας που θα καθορίσει την πορεία της γερμανικής οικονομίας τα επόμενα χρόνια είναι η πράσινη μετάβαση. Η χρήση ορυκτών καυσίμων πέρυσι μειώθηκε κατακόρυφα, με την κατανάλωση φυσικού αερίου να συρρικνώνεται κατά περίπου 30%. Αυτό βέβαια οφείλεται ιδίως στην αιφνίδια μείωση των ρωσικών ροών προς την Ευρώπη μετά την εισβολή στην Ουκρανία και εν μέρει λόγω του περιορισμού της κατανάλωσης από τα εργοστάσια.

Ωστόσο, η μείωση της κατανάλωσης ήταν το «εύκολο» κομμάτι, σύμφωνα με τον Fink. Αντιθέτως, η μεγαλύτερη πρόκληση θα είναι η ανέγερση των κατάλληλων υποδομών και οι τεράστιες επενδύσεις που απαιτούνται για την επίτευξη των κλιματικών στόχων της γερμανικής κυβέρνησης. Μεγάλο πρόβλημα θα ανακύψει και στο θέμα της γραφειοκρατίας. Σημειώνεται ότι στο στόχαστρο των φιλόδοξων κλιματικών στόχων έχει ήδη βρεθεί -αναπόφευκτα- η αυτοκινητοβιομηχανία, βασικός πυλώνας της γερμανικής οικονομίας. Σύμφωνα με τον Fink, παρότι ο κλάδος καθυστέρησε να κάνει τα πρώτα βήματα, έχει αρχίσει να προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα.

Η μάχη με τον πληθωρισμό

Επιπλέον, σοβαρό πρόβλημα στη γερμανική οικονομία μπορεί να προκαλέσει ο υψηλός πληθωρισμός, ο οποίος ενδέχεται να επιβαρύνει την καταναλωτική ζήτηση, με τον κόσμο να αντιδρά στις υψηλές τιμές. Όπως όμως σημειώνει η Goldman Sachs, η Γερμανία ενδέχεται να είναι κατά κάποιον τρόπο προστατευμένη από αυτό το ζήτημα, καθώς οι καταναλωτές έχουν ακόμη αρκετές αποταμιεύσεις από την πανδημία. Παράλληλα, ο ρυθμός αύξησης των μισθών διατηρεί υγιές το καταναλωτικό κλίμα, παρότι μπορεί να παρατείνει τη μάχη εναντίον του πληθωρισμού. 

Η αγορά εργασίας

Η ισχύς της αγοράς εργασίας αυτή τη στιγμή είναι ένα ενδιαφέρον φαινόμενο, τόνισε ο Fink. Μετά την πανδημία καταγράφηκε έλλειψη εργαζομένων, ένα πρόβλημα το οποίο φαίνεται μεν πως βελτιώνεται, αλλά με αργούς ρυθμούς. Η αύξηση της απασχόλησης και των μισθών εμφανίζεται πλέον όλο και περισσότερο στον τομέα των υπηρεσιών, έναντι του τομέα της μεταποίησης, ο οποίος ανέκαθεν ήταν ισχυρότερος. Επίσης, υπάρχουν ενδείξεις πτώσης της παραγωγικότητας, που θα μπορούσαν να εντείνουν τις πληθωριστικές πιέσεις, τόνισε ο Fink.

Τέλος, λόγω των σκληρών νομοθετικών ρυθμίσεων παρατηρείται ανελαστικότητα στην αγορά εργασίας, η οποία καθυστερεί την πρόοδο των χαμηλόμισθων θέσεων. Για τον λόγο αυτό, οι εταιρείες ενδέχεται να στραφούν περισσότερο προς την αυτοματοποίηση ή την παραγωγή εκτός Γερμανίας. «Κάτι πρέπει να αλλάξει εκεί και προφανώς ένας πιο ευέλικτος τομέας εργασίας είναι σημείο κλειδί στην ατζέντα των μεταρρυθμίσεων», δήλωσε ο Fink.

moneyreview.gr

Διαβάστε επίσης:

Είναι η Γερμανία ο «ασθενής της Ευρώπης»; Η σύγκριση με το 1990

Σοβαρή έλλειψη ταλέντων στη Γερμανία – Οξύνεται το πρόβλημα

Γερμανία: Αργεί η ανάκαμψη – Στάσιμη η παραγωγή

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News